Mitsubishi Grandis 2.0 Di-D Intense (2006)
Deugdelijke combi
Met de Grandis heeft Mitsubishi een aantrekkelijk alternatief in het segment waar auto's als de Renault Scénic en de Opel Zafira de dienst uitmaken. Een sterk punt van de 4,22 meter lange Mitsubishi is dat de auto standaard wordt geleverd met drie zitrijen. Kopers kunnen kiezen uit een zes- of een zevenpersoonsversie. De derde zitrij kan gemakkelijk worden neergeklapt en dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer. Het interieur van deze Mitsubishi Grandis kent sowieso veel leuke'
kunstjes'. Zo kun je de middelste en de achterste zitrijen platleggen en op elkaar
laten aansluiten, waardoor er een soort bed ontstaat. Ook is het mogelijk de stoelen van rij drie achterover te klappen. De rugleuningen worden dan de zittingen en de zittingen de rugleuningen. Dit trucje, waarbij de stoelen als het ware achterstevoren komen te staan, gaat alleen op als de achterklep open is, want de zittingen van de achterovergeklapte stoelen steken iets naar buiten. Op die manier kun je bij een tussenstop onder de omhooggeklapte achterklep gaan zitten, als onder een luifel.
Sportief
Achter het stuur van de Japanner heb je zicht op vier ronde instrumenten met blauwe wijzerplaten, die elkaar voor een deel overlappen. De sportstoelen vallen in de categorie stevig. Je zit in de Japanner op MPV-hoogte, waardoor je zou verwachten dat de Grandis in bochten flink slagzij maakt. Maar dat doet hij niet. In plaats daarvan laat hij zich met opvallend gemak door snelle bochten sturen. De koets vertoont zo goed als geen neiging om over z'n lengteas te rollen.
Toch vervoert de Grandis z'n inzittenden comfortabel. Vering en demping zijn allesbehalve week afgestemd, maar geven oneffenheden in het wegdek toch niet hinderlijk door. De manier waarop de Mitsubishi stuurt, past goed bij z'n opvallend sportief aandoende onderstel. De besturing is zeker niet te sterk bekrachtigden
de voorwielen volgen keurigde opgedragen koers.
Vijfbak
Sportief zou je ook het geluid kunnen noemen dat de diesel in het vooronder van de Grandis tijdens het optrekken produceert. Minder vriendelijk gezegd, is hij onder deze omstandigheden gewoon lawaaiig. Maar is de Mitsubishi Grandis eenmaal op snelheid, dan keert de rust in het interieurterug. Schakelen? De pook laat zich doeltreffend door het schakelpatroon bewegen. Dat je daarbij een lichteweerstand
voelt, vinden we geen punt. Dat past wel bij een auto met een licht sportieve inslag.
Een minder sterk punt is dat de Grandis nog met een vijfbak is uitgerust: de meeste van zijn concurrentenhebben een zesbak aan boord. De Grandis is standaard niet voorzien van traction control, maar dat zou voor de Grandis diesel geen overbodige luxe zijn. Als je snel wilt optrekken en het wegdek is vochtig, krijgen de voorwielen de 310 Nm niet goed op de weg en gaan ze doorslaan.
Voor een relatief grote MPV als de Mitsubishi Grandis zijn de prestaties zeer netjes. Volgens de fabriek ligt de topsnelheid van de Grandis op 195 km/h. De acceleratietijd
naar 100 km/h is 10,8 seconden. En het brandstofverbruik? De Grandis slokt op 100 kilometer 8,0 liter diesel weg.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Grandis 2.0 DI-D Intense |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.399 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.795 mm / 1.655 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.685 kg |
Laadvermogen | 650 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 570 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |