Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo - 2005 - 304.915 km - Klokje rond

Gas d'r op en gas d'r af

65 reacties

Video
AutoWeek 04 2019
AutoWeek 04 2019

Je leest het in AutoWeek 04 2019

Frank Beute is al sinds zijn kinderjaren een echte autoliefhebber. Niet voor niets staat er thuis in de garage een Audi S4. Voor de dagelijkse kilometers ging hij op zoek naar een compacte, zuinige auto. Maar ook dat werd weer iets aparts, namelijk deze Mitsubishi Colt Turbo. Straf bakkie!

De Colt, wie kent hem nog? Sommigen herinneren zich misschien de eerste generatie (de A150) die eind jaren 70 naar Europa kwam. En dan vooral de versie met twee pookjes! Met de ene schakelde je van de eerste tot en met de vierde versnelling, met de andere kon je kiezen voor ‘power’ of ‘economy’. Twee eindoverbrengingen dus, waarmee je feitelijk over een achtversnellingsbak beschikte.

In 2004 presenteerde Mitsubishi de laatste Colt, die zijn platform deelde met de Smart ForFour en bij Nedcar in Born werd gebouwd. Snelle versies van alle generaties Colt zijn er altijd geweest, bijvoorbeeld de Turbo en later de 1.8 GTi 16V (1992 -1996). De Colt CZ (intern Z30) is er als drie(CZ3) en vijfdeurs (CZ5) en als cabriolet met stalen vouwdak (CZC). En dan was er nog de vlotte CZT met turbomotor. De vijfdeurs is niet met de turbo motor geleverd.

Frank: “De zoektocht naar een kleine auto ging echt alle kanten op, maar ik was er al snel achter dat het geen oude Polo of Clio zou worden. Die zijn mij te gewoon. Het was dan ook niet geheel toevallig dat de keuze op deze Colt CZT viel. Ja, drie ton op de klok is niet niks, maar bij een Japanse auto durf ik dat wel aan. De vorige eigenaar heeft zijn auto gebruikt om er dagelijks mee van Nijmegen naar Sittard te rijden. Op gas, maar vraag mij niet hoe, want hij loopt voor geen meter op lpg. En de apk was ook verlopen. Samen met de tellerstand was dat een goede basis voor de prijsonderhandeling. En ik ben niet bang voor sleutelen, dat vind ik juist wel een uitdaging. In mijn ogen is de basis goed.”

GAS GAAT ERUIT

Joep is minder enthousiast over de Colt, iets wat deels is terug te voeren op slechte ervaringen uit het verleden. “Ik heb ooit zo’n Colt gekregen als auto van de zaak. Geen turbo, natuurlijk. We werden geen vriendjes. Ik werd gek van de herrie en na enig aandringen kreeg ik een grotere auto. Maar goed, daar kan deze Colt niets aan doen en hij rijdt best geinig met die turbomotor en het harde onderstel. Het neemt niet weg dat ik er nog steeds niet echt blij van word.”

Frank denkt er anders over en is – uiteraard – enthousiaster, ook al weet hij dat er nog wat werk aan de winkel is. “Eerst ga ik de gasinstallatie eruit slopen. Ik ben er al mee naar een gasspecialist geweest. Die stelde vast dat een injector defect was, waarna ik de complete injectorrail heb vervangen. Daarna liep de motor nog steeds niet goed op lpg. Stationair pruttelde hij en begonie op drie cilinders te draaien. De bougies zijn ook al vervangen en het gasklephuis is schoongemaakt. Het helpt niets. Voor de zekerheid hebben we de compressie gemeten. Keurig 13 bar op alle vier de cilinders. Perfect.

Met een speciale uitleeskabel voor de gascomputer heb ik een poging gedaan om alles beter in te regelen, maar ook dat heeft niet mogen baten. Meer moeite ga ik er niet voor doen en ik wil er ook geen geld meer in steken. In Engeland heb ik nu een ander inlaatspruitstuk besteld, want in die van mij zijn destijds gaten geboord voor de gasinjectoren. Zodra het spruitstuk er is, begin  ik met uitbouwen. Het viel mij trouwens op dat er in Engeland nog volop tweedehands delen voor de CZT te koop zijn via eBay. In Nederland en Duitsland is niets te vinden.”

HANDEN UIT DE MOUWEN

Dat de Colt al een tijdje geen serieus onderhoud heeft gehad, zien we onder meer aan de voorste remschijven. Die gaan qua dikte richting pannenkoek. Ook een punt van aandacht is de condensor van de airconditioning, die het grootste deel van zijn aluminium lamellen kwijt is na ruim dertien jaar. Op de motor en de versnellingsbak valt echter maar weinig aan te merken. Geen bijgeluiden of lekkages.

Frank: “Hij verbruikt wel wat meer olie dan normaal. Ik schat ongeveer één liter op 1.500 kilometer. Voor een auto met deze tellerstand is dat misschien acceptabel. De komende tijd ga ik alle punten aanpakken, hoewel ik ook nog een ander project in de garage heb staan, een Golf II GTI. Die ben ik aan het restaureren, een pittige klus. Ik had ooit een GTI 16V, jammer dat ik die heb verkocht. Zakelijk heb ik veel nieuwe auto’s gereden en dan is het leuk om het contrast met dat oude spul te zien. Ik neig meer naar dat laatste, hoe perfect een jonge auto ook is. Oudere auto’s hebben meer karakter, zelfs mijn Colt. En ja, dat betekent ook dat de handen zo nu en dan uit de mouwen moeten. En dat je soms flink moet investeren in onderhoud.

Ik ga nu eerst het gas eruit halen, nieuwe remmen monteren en de aircocondensor vervangen. Wat mij ook leuk lijkt, is een grotere turbo. Ik heb er op internet al veel over gelezen en het schijnt niet zo heel erg moeilijk te zijn om behoorlijk wat vermogen uit deze motor te halen. Gelukkig kan ik veel zelf, dat scheelt enorm in de kosten. Anders zou een auto als deze echt veel te duur worden.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

Joep: “De Colt is een auto waar ik geen goede band mee heb. Ook dit exemplaar heeft daar helaas geen verandering in kunnen brengen. Op het olieverbruik, de remmen en de gasslang na, mankeren er geen schokkende zaken aan de Colt.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Colt CZT 1.5 Turbo
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.199

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.468 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.820 mm / 1.695 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.045 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 500 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum