Mitsubishi Colt 1.5 DI-D HP Invite (2005)

Lekker presteren

Mitsubishi Colt 1.5 DI-D HP Invite
Mitsubishi is er heel wat aan gelegen om met de Colt een flink marktaandeel te veroveren. Mitsubishi wil ook een graantje meepikken in het zakelijke segment, waarin dieselrijders tegenwoordig een maatje kleiner kiezen. Daarom is de Colt ook verkrijgbaar als diesel.

De driecilinder dieselmotor in onze testauto levert 95 pk en heeft een maximumkoppel van 210 Nm bij 1.800 tpm. Hij is gekoppeld aan een  andgeschakelde vijfbak. Als in de Colt de weg op gaat, merk je: een lekkere diesel die mooi rustig loopt en prima presteert. Je kunt lekker snel optrekken en vlot meekomen. Ook is er nog fut als je in de vijfde versnelling vanuit, zeg, 115 km/h wilt optrekken. Kortom, de 1,5-diesel is 'n motor met pit.

Aan het geluid van deze diesel hoef je je evenmin te storen. Even hoor je dat je een zelfontbrander start, maar binnen is het geluid goed gedempt. De vijfbak doet 't zoals van 'm verwacht wordt; schakelen gaat gemakkelijk en nauwkeurig. Hetzelfde geldt voor de besturing, die is precies. Bij heel snelle en grote stuurbewegingen links-rechts (zoals in 'n slalom) merk je dat de Colt is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Dan voel je 'n beetje tegenstand, maar daar merk je in de praktijk niets van. Remmen doet de Limburgse Japanner naar behoren en 't pedaal voelt stevig aan. Mitsubishi past voor schijven en achter trommels toe. ABS is standaard.
De wegligging mag er best zijn. De Colt helt wat over in de bochten. Dat komt niet alleen doordat hij zacht is geveerd, maar ook doordat zijn carrosserie vrij hoog is. Hij nodigt er niet echt toe uit, maar je kunt met de Colt hard de bocht om.


Invite

Wij reden met de Colt 1.5 DI-D HP Invite, die beschikt over airconditioning, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio met vier speakers. De luxere InStyle heeft lichtmetalen 16-inchwielen in plaats van de stalen 15-inchvelgen die er nu onder zitten, ook behoren elektrische raambediening achter, mistlampen vóór, een met leer bekleed stuur, en een fleurige rode bekleding met grijze bies tot de extra uitrusting.
De stoelen bieden wat weinig zijdelingse steun en de zitting is vooral vlak. In de Colt valt vooral het gebruik van plastic voor de deurpanelen ons tegen. Al is er op de afwerking en kwaliteit in de Colt niets aan te merken.


Gordijnairbags
'n Pluspunt is dat er achterin drie hoofdsteunen en drie gordels zijn. De derde gordel hangt achter aan de hemel en is daarmee uit de weg. Airbags, vóór en opzij, zijn in allebei standaard en de Colt heeft zelfs standaard gordijnairbags over de hele lengte.
De Colt heeft twee diepe ronde bekerhouders in de middenconsole, waar je de asbak uit kunt verwijderen en er ook iets anders in kunt leggen (je mobieltje bijvoorbeeld). Ook heeft de Mitsubishi grote en bruikbare portiervakken.
De Colt is uitgerust met een 14 cm verschuifbare achterbank. Verschuiven kan vanaf de voorkant en vanuit de bagageruimte. Handig! Je kunt de bagageruimte dus flink vergroten, al kan er dan niemand meer op de achterbank zitten.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Colt CZ3 1.5 DI-D HP Invite
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.699

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.493 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.695 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.045 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 500 kg
Banden195/50R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 126 g/km

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum