Mitsubishi 3000 GT (1995)
Japanse ridder
Met zijn robuust-sportieve uiterlijk en moderne techniek was de Mitsubishi 3000GT bij zijn introductie op de Tokyo Motor Show in 1989 beslist spraakmakend. Maar om nu te zeggen dat hij een overdosis sex-appeal had... niet echt. Dat bewijzen de verkoopcijfers ook. Maar voor dit soort pittig geprijsde 'image-builders' is de markt nu eenmaal niet groot.
De carrosserie ging in 1993 al onder het mes. De ontwerpers kregen de opdracht een sterker, agressiever uiterlijk te bedenken. De nieuwe neus van de 3000GT is daarom gebaseerd op het masker van een oude Japanse Samurai.
Met de toepassing van ellipsoïde koplampen was het niet moeilijk de kikkerogen te vervangen, terwijl de luchtweerstand er bovendien op vooruit ging. De luchtroosters in de motorkap vervielen en de luchtinlaten in de bumperspoiler en aan de zijkant van de auto werden gewijzigd. Die zitten er niet alleen voor de mooi, want ze stuwen de lucht naar de tussenkoelers en de achterwielen. De achterpartij van de 3000GT kreeg bredere achterlichten en een paneel in de carrosseriekleur. Verder kwamen er nieuwe lichtmetalen velgen, een ander stuur en een airbag voor de passagier. Daarmee is de 3000 GT veranderd in een echte showbink.
Verder verfijnd
Mechanisch is er aan de 3000GT weinig veranderd. Hij wordt tegenwoordig uitgerust met een Getrag zesversnellingsbak. Deze transmissie heeft een betere spatiëring, schakelt lekker kort en zorgt voor sportieve verfijning van deze Japanner. Het hart van deze super-Mitsu is hetzelfde gebleven. Dat hoefde ook niet te veranderen, want de 286 pk sterke drieliter V6-motor met dubbele turbo's en tussenkoelers zorgt altijd voor genoeg trekkracht. Hij heeft met 407 Nm bij 3000 tpm dan ook een koppel dat bij zo'n sportwagen hoort. In de sprint van 0-100 km/h lijkt hij wel een straaljager, zo snel verdwijnen medeweggebruikers in je spiegels. Aan de andere kant laat hij zich gedwee door het stadsverkeer loodsen en kan je rustig over de boulevard paraderen. Maar zijn kracht ligt in zijn prestaties. De rest van de techniek kennen we ook al uit het vorige model. Met zijn permanente vierwielaandrijving en vierwielbesturing heeft de auto een fantastische wegligging. Heel precies laat hij zich de bocht insturen, zonder dat hij daarna van zijn spoor is af te brengen. Pas bij vlug herhalende lastwisselingen zoals in een snelle slalom wordt deze zwaargewicht (bijna 1700 kg) precies genoeg overstuurd.
Op de openbare weg vertoont hij een opvallend comfortabel karakter voor zo'n superauto. Dat komt voor een groot deel door de elektronisch geregelde schokdempers, die automatisch van instelling veranderen afhankelijk van de weg- en rij-omstandigheden. Verder kan de bestuurder door middel van de ECS-knop (Electronic Control System) op het dashboard zelf nog kiezen voor de sport-mode, waarbij de dempers in de meest straffe positie blijven. Het verschil tussen beide afstellingen is op een stukje normaal asfalt van de autoweg al meteen voelbaar. Wie niet echt haast heeft, laat het de 3000GT lekker zelf regelen.
Eveneens bekend, maar nog steeds leuk om te demonstreren is het Active Aero System. Dat bepaalt automatisch de positie van de spoilers. Bij 80 km/h gaat de voorspoiler 7,5 cm naar beneden, waardoor de luchtstroom onder de auto vermindert en de druk op de vooras toeneemt, terwijl de spoiler op de achterklep 14 graden omhoog gaat om daar de neerwaartse druk te verhogen. Bij snelheden onder 50 km/h nemen de spoilers automatisch hun originele positie in. De bestuurder kan het systeem met een knop zelf uitschakelen, maar waarom zou je?
Het is met de Mitsubishi 3000GT als met de meeste andere topsporters: je valt voor zijn uiterlijk, voor zijn supertopprestaties en voor zijn rij-gemak in het dagelijks verkeer. Een coureur hoef je niet te zijn, want als je geen gekke dingen doet, k£n je bijna niet in de fout gaan. Maar je moet wel een pittig salaris hebben, want met zijn prijskaartje van meer dan 170.000 gulden blijft hij voor gewone burgers schier onbereikbaar.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | 3000 GT |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 74.828 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.972 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 407 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.560 mm / 1.840 mm / 1.285 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.730 kg |
Laadvermogen | 390 kg |
Banden | 225/50ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,7 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |