Met Scenic E-Tech Electric slaat Renault keihard terug na periode van elektrische stilte
Duurtest zit erop
Na krap een half jaar verlaat de Renault Scenic E-Tech Electric EV87 220 pk onze duurtestgarage. Die zes maanden hebben we ervaren als een geslaagde comeback van het merk, na jaren van elektrische stilte.
We hebben het de afgelopen jaren vaak geconcludeerd. Na een vroege en veelbelovende start met de Fluence ZE, de Twizy en de Zoe bleef het bij Renault op EV-gebied lange tijd oorverdovend stil. Terwijl andere merken nog aan het rommelen waren met conceptauto’s of belachelijk dure proeftuinen zoals de Peugeot iOn/Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV (waar flink wat lokale overheden veel belastinggeld aan verspilden) was vooral de Zoe een volwassen auto voor een destijds alleszins redelijke prijs. Uiteraard was naar huidige maatstaven de actieradius beperkt met iets meer dan 100 kilometer, maar we hebben het wel over 2013. Er was toen simpelweg niet zoveel te koop.
Renault had alleen de Zoe
Maar daarna kwamen de Duitse merken langzaam over de brug om maar te zwijgen over de aardbeving in automotive-land die Tesla heette. En Renault? Dat deed lange tijd niets. Ja, het kwam met een tweede generatie Zoe en zelfs dat duurde tot 2019. Weg was de voorsprong.

We haalden de Megane E-Tech Electric nog even bij de Renault Scenic E-Tech Electric.
Megane E-Tech komt ook goed mee
Maar toen verscheen in 2022 de Megane E-Tech Electric. Een volledig nieuw model dat flink hoger op de poten stond dan zijn succesvolle naamgenoten eerder. Hij werd redelijk ontvangen, maar rijpt inmiddels bijzonder knap. Na wat technische updates komt hij nog steeds prima mee met de alsmaar groeiende concurrentie. Vervolgens verscheen korte tijd later de eveneens volledig elektrische Scenic, die meer overeenkomsten heeft met de aloude MPV dan Renault zelf wil toegeven. Terwijl hij ons in het voorbije half jaar heeft laten zien hoe goed dat concept is, wanneer je op zoek bent naar een praktische en ruime gezinsauto. Veel SUV’s offeren immers interieurruimte op voor bodemvrijheid of een stoere uitstraling.

Naast retromodellen als de 5, de 4 en de Twingo houdt Renault van oude namen.
Scenic E-Tech is nog altijd ruim
De Scenic E-Tech staat zonder meer iets hoger op de poten dan de MPV’s van weleer, maar het is bovenal een ruimtewonder. De achterbank biedt enorm veel beenruimte en is bovendien goed toegankelijk door die extra hoogte. Daarbij krijg je een zeer forse kofferbak van 545 liter die doet vergeten dat de auto een frunk mist. Voorin neem je plaats in een zeer prettige cockpit. De zitpositie zou weliswaar iets beter kunnen, maar de goede ergonomie maakt dat vrijwel helemaal goed. Het multimediasysteem is een forse verbetering ten opzichte van wat Renault voorheen bood en heeft een moderne uitstraling. Renault heeft kans gezien het aanraakscherm een smaakvolle aanblik te geven en dat is uitzonderlijk. Bovendien kent de Scenic veel opbergvakken in en onder de middentunnel. Dit alles maakt hem zonder meer tot een van de betere gezinsauto’s in dit marktsegment.
Rij-eigenschappen Megane E-Tech ook goed
Verder zijn we zeer te spreken spreken over zijn rijgedrag. De Renault heeft een zeer prettig onderstel, dat comfort combineert met een voortreffelijke wegligging. Er zit veel rust in de auto, wat hem een plezierige metgezel maakt. Dit bleek onder meer in een dubbeltest met een andere duurtester: de Ford Explorer. Die Amerikaan rijdt veel onrustiger en is in zijn totaliteit minder prettig voor het gezin. Juist de lange afstanden leg je zeer ontspannen af in de Renault. Met een forse 87-kWh accu en een acceptabel stroomverbruik kwamen we tot een actieradius van ruim 400 tot zelfs meer dan ruim 500 kilometer.
Onder 17 kWh/100 km in zomer, boven 21 in winter
Dit grote verschil heeft uiteraard alles te maken met de verschillende seizoenen. We haalden de Scenic halverwege de zomer op en brachten hem rond de jaarwisseling weer terug. Het stroomverbruik nam toe met de daling van de buitentemperatuur. Van onder de 17 kWh/100 km steeg het verbruik naar boven de 21 kWh bij koud en slecht weer. Gemiddeld vinden we dit verbruik een acceptable score voor een auto van dit formaat. Want met gemiddeld 450 kilometer heb je zonder meer een bruikbare actieradius.

Aan de snellader zagen we nooit echt indrukwekkende waardes. Met deze 127,3 kW laadsnelheid waren we al blij. Hij zou met 150 kW moeten kunnen snelladen.
Dat vrij riante bereik kwam van pas op verre reizen. Zo maakten we tochten naar Parijs, Duitsland en meer dan eens naar België. Laadstress was er nooit. Verder heeft onze Renault nog een familiereunie mogen bijwonen met de eerste Mégane Scénic (nog met streepje) waarmee Renault zijn plek in het midi-MPV veroverde. Met deze nieuwe Scenic slaan de Fransen ijzersterk terug na een periode van elektrische stilte. Hij draagt zijn vermaarde naam met verve, veel meer dan bijvoorbeeld de nieuwe Espace, die nauwelijks enige verwantschap heeft met het succesvolle ruimtewonder van weleer.

Al was het niet alleen maar hosanna met de Renault Scenic. Een paar keer wilde de auto niet meer in de P-stand. Dat hief zich na een paar minuten altijd vanzelf weer op.
Verbruik zomer 21 kWh/100 kilometer
Actieradius zomer 500-500 kilometer
Actieradius winter 400-450 kilometer
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Renault Scenic krijgt nu ook one pedal driving
Ford Explorer vs. Renault Scenic: Dominantiedrang bij de duurtesters - Dubbeltest
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
Daarom lijken de Renault Scenic en Peugeot e-3008 zo op elkaar
Met de Renault Scenic E-Tech Electric als een slak door Frankrijk
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.