Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid (2014) - Test
De S van stekker
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
De plug-inhybride-versie van de Mercedes-Benz S-klasse breekt met de traditie dat kleine auto's zuiniger zijn dan grote, zware limousines. Deze topsedan verbruikt minder benzine dan een Fiat Panda. En als eigenaar word je ook nog eens beloond met 14 procent bijtelling.
De Mercedes S 500 Plug-in Hybrid zet de Audi A8 en de Mercedes-Benz S-klasse daarmee op achterstand. Die bieden immers niet zo veel fiscaal voordeel en met zijn CO2-uitstoot van 65 g/km duikt hij ook nog eens onder die van de andere topper uit Stuttgart: de Porsche Panamera Hybrid. Tegelijkertijd troeft hij die auto met zijn gecombineerde motorvermogen van 442 pk ook af qua power: de Porsche moet het met 'slechts' 415 pk doen.
Mercedes-Benz gelooft heilig in stekker-hybrides en bereidt een heus offensief voor om op korte termijn zo veel mogelijk modellen van deze milieuvriendelijke aandrijving te kunnen voorzien. Na de S-klasse, die deze maand bij de dealers arriveert, is het volgend jaar al de beurt aan de C-klasse. Die krijgt vrijwel exact dezelfde aandrijflijn als de S-klasse. Uiterlijk in 2017 moeten er maar liefst tien stekker-hybrides in de showrooms staan. De S 500 Plug-in Hybrid is de opvolger van de S 300 Bluetec Hybrid en de S 400 Hybrid, die het allebei nog zonder stekker moesten doen. Daarbij heeft de nieuwe generatie een veel grotere lithium-ion hoogspanningsbatterij (capaciteit: 8,7 kWh) gekregen, waardoor hij meer stroom paraat heeft en over een grotere afstand volledig elektrisch kan rijden. Wie niet te wild met het gaspedaal omgaat, haalt gemakkelijk de op papier beloofde 33 kilometer, blijkt bij onze eerste rit. Wij halen door slim gebruik van het gas- en rempedaal zelfs 47 kilometer, waardoor de batterij ook regelmatig wordt bijgeladen als gevolg van recuperatie. Volgens de fabriek neemt de 2.215 kg zware sedan genoegen met 2,8 liter benzine op de 100 kilometer. Oftewel een verbruik van 1 op 35,7, en dat is werkelijk sensationeel. Ter vergelijking: een Fiat 500 of Panda heeft met z'n tweecilinder benzinemotortje elke 100 kilometer bijna een liter meer nodig. Deze kleintjes verbruiken 1 op 26,3.
116 elektrische pk's
De hightech aandrijflijn dwingt veel respect af. De 116 pk leverende elektromotor blijkt krachtig genoeg om de grote, zware auto volledig elektrisch vooruit te helpen. Het puur elektrisch rijden zal zich in de praktijk voornamelijk voordoen in stadsverkeer, en daar heb je doorgaans niet veel vermogen nodig. Toch kan de elektrische aandrijving snelheden tot 140 km/h aan; daarna doet de benzinemotor mee en ligt de topsnelheid op 250 km/h. De twee motoren werken feilloos samen met een zeventrapsautomaat. Zeven trappen lijkt weinig in een tijd waarin acht of negen trappen in de topklasse heel gewoon zijn, maar er is geen reden tot klagen. Bovendien is het vaak niet eens te merken dat de benzinemotor bijspringt. Het meest indrukwekkend blijkt de enorme trekkracht van deze S-klasse. Zijn gigantische koppel van 650 Nm is constant nadrukkelijk aanwezig. Wie met een kickdown de volledige aandrijflijn aanspreekt, kan rekenen op de prestaties van een sportauto. Als een Tomahawk-raket schiet de grote Mercedes dan weg. Het motorduo presteert zelfs zo indrukwekkend, dat je je gaat afvragen of deze versie de S 500 met achtcilinder niet overbodig maakt. Heel knap ook dat Mercedes zich niet heeft beperkt tot het simpelweg implanteren van een elektromotor in bestaande techniek. Nee, het merk overtreft zichzelf door van deze S-klasse een superintelligente auto te maken. Geen andere auto is zo hoogbegaafd. Hij wikt en weegt voortdurend of hij nu de benzinemotor, de elektromotor of allebei zal inschakelen. Daarbij kijkt hij zelfs vooruit en houdt hij rekening met wat komen gaat. Ziet de radar een andere auto vóór je rijden, zodat je straks waarschijnlijk moet afremmen? Dan adviseert het systeem om het gaspedaal los te laten. De bestuurder krijgt hiervoor het signaal door twee korte trillinkjes in het – wat Mercedes noemt – 'haptische' gaspedaal. Dankzij de navigatie weet de auto bijvoorbeeld ook dat er straks een afdaling volgt, die kan helpen om de batterij bij te laden. Hij zet daarom op dat moment de elektromotor volledig in voor de klim. Maar hij spaart de batterij juist als hij weet dat er een route door stadsverkeer komt. Omdat hij weet dat daar elektrisch rijden gewenst is. Deze systemen zijn allemaal naar wens in te stellen. En wie niet op al die bemoeienis zit te wachten, kan ze natuurlijk ook gewoon uitschakelen.
Aan de top
Na de eerste kilometers met de S 500 Plug-in Hybrid rest slechts één conclusie: deze stekker-hybride bevindt zich aan de absolute top van wat op dit moment allemaal autotechnisch mogelijk is. Niet in de laatste plaats omdat hij ook nog eens prat gaat op het duizelingwekkende aantal innovaties op gebied van comfort en veiligheid, dat het vlaggenschip van Mercedes zo uniek maakt. Heeft deze S-klasse dan helemaal geen nadelen? Natuurlijk wel, want perfectie bestaat uiteraard niet – al komt dit echt in de buurt. Allereerst het extra gewicht van de hybride-aandrijving. Deze versie weegt bijna 150 kg meer dan de zwaarste S-klasse van dit moment, de S 500 met nota bene een 4,7-liter V8 onder de kap, al is van dat extra gewicht in het weggedrag bitter weinig te merken. De koper van deze S-klasse zal er vast niet van wakker liggen. Die vindt het belangrijker dat de royale zitruimte op de achterbank onaangetast bleef. De S 500 Plug-in Hybrid, uitsluitend leverbaar met de lange wielbasis, kost € 114.900. De Nederlandse importeur verwacht dat maar liefst driekwart van de Nederlandse kopers van een S-klasse van nu af aan voor deze versie kiest.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 63 5.5 V8 BiTurbo Head Up - Distronic Plus - Dealer OH
- 2015
- 131.012 km

Mercedes-Benz S-klasse 500 Maybach | 93.000KM | Active Body Control | Nappa | Executive Package
- 2015
- 93.000 km

Mercedes-Benz S-klasse 350d 4Matic Lang Premium AMG Panodak Night Pack
- 2017
- 173.572 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.