Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • S-klasse

Mercedes-Benz S 300 Turbodiesel (1997)

Sterk antwoord

Mercedes-Benz S 300 Turbodiesel (1997)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de nieuwe BMW 725tds en de Audi A8 TDI heeft de turbodieselversie van de Mercedes S-klasse echte concurrenten. Om zich optimaal te wapenen, wijzigde Mercedes de S-klasse licht en ontwikkelde zelfs een nieuwe turbodiesel.

Toen de S-klasse in 1991 door Mercedes werd gelanceerd, barstte er een storm van kritiek los. De kolossale afmetingen waren niet meer van deze tijd; Mercedes was zijn doel voorbij geschoten. Vandaar dat er drie jaar later al een face-lift kwam. Door middel van heel zorgvuldig gekozen wijzigingen zag de auto er nu wat minder pompeus uit. Dat effect werd bereikt met heel bescheiden aanpassingen, waardoor de inruilwaarde van de eerdere modellen op peil bleef.
Voor de allerjongste editie van de S-klasse zijn ook weer enkele kleine uiterlijke wijzigingen doorgevoerd. Ook nu moet je eigenlijk weer met een foto van het oude model in de hand rond de auto lopen om de verschillen te ontdekken. Goed vergelijken levert de volgende verschillen op: kunststof panelen onderaan de portieren nu in dezelfde kleur als het koetswerk, witte knipperlichten achter en fraaie lichtmetalen velgen.
Aan de uitrusting werd door Mercedes meer gesleuteld. Die is uitgebreider dan ooit en omvat nu ook sidebags in de voorportieren, een regensensor voor de ruitewissers, bagagenetten aan de middentunnel en in de kofferbak, een airbagsensor voor de passagiersstoel, alsmede een elektrische ontgrendeling van de kofferbak. Naast de standaard Classic-uitrusting biedt Mercedes voor de S ook nog twee luxepaketten onder de namen Elegance en Designo. Accessoires worden daarin gegroepeerd en voor een erg aantrekkelijke prijs aangeboden. De Elegance-koper krijgt onder andere extra: leren bekleding, een navigatiesysteem, parkeersensors, elektrische instelling van de voorstoelen en glazen schuifdak, en sluitbekrachtiging op portieren en kofferdeksel. Wie voor Designo kiest, ziet de uitrusting onder andere uitgebreid met speciale leren bekleding en houtafwerking.

Nieuwe motor
Met het oog op de recent gelanceerde dieselversie van de BMW 7-serie nam 'das Haus' de S-klasse turbodiesel stevig onder handen. Er werd zelfs een nieuwe aandrijflijn voor ontwikkeld. Uiteraard bleef het cilinderaantal van zes gehandhaafd; dat is nu eenmaal het minimum voor een topklasse-limo. De cilinderinhoud slonk van 3,5 naar drie liter, maar het aantal kleppen verdubbelde. Zonder turbo kennen we die 24-klepper al uit de E300 Diesel. Voor de S-klasse zit er wél zo'n blaasapparaat op, waardoor het vermogen nu 177 pk bedraagt en al bij 1600 toeren een hoogste koppel van 330 Nm beschikbaar is (was 150 pk en 310 Nm). Een nieuwe vijftrapsautomaat draagt zijn steentje bij aan vlotte prestaties. Zo snelt de Turbodiesel nu in 11,2 tellen naar de 100 (was 13,1) en haalt hij een top van 206 km/h (was 185). Daarbij is het verbruik zo'n negen procent gunstiger geworden.
Bij de koude start van de beresterke diesel valt op dat je relatief lang moet voorgloeien. Vervolgens komt de zespitter op een uiterst beschaafde wijze tot leven. Eenmaal op temperatuur merk je volstrekt niets meer van de wat rumoeriger verbranding van dieselolie. De krachtige turbodiesel sleurt de ruim twee ton wegende S300 met het grootste gemak op gang. Je hoort dan wel even een dieper motorgeluid, maar je twijfelt nog steeds of het een diesel is. De nieuwe vijftrapsautomaat schakelt vrijwel onmerkbaar - een eigenschap die perfect past bij de algehele rust die deze Benz uitstraalt. Haast onmerkbaar glijden de kilometers onder de wielen door, slechts een enkele keer onderbroken voor een noodzakelijke tankpauze. Wie beschaafd rijdt, kan aan een verbruik van 1:10 komen; dat betekent bijna duizend km rijden tussen tankstops. Dat is even wat anders dan bij een benzineversie. Zelfs bij de eenvoudige S280 moet er elke 600 km worden aangelegd voor nieuw sap.
Met de S300 Turbodiesel heeft Mercedes een echte topdiesel. De S350 Turbodiesel gaf je nog het gevoel dat het allemaal net wat pittiger zou mogen. Bij de S300 is die extra pit ruim voorhanden. Nog meer dan voorheen is de S-klasse Turbodiesel gewoon de beste S die je kunt kopen: alle comforteigenschappen van de andere versies met voldoende kracht en een voor zo'n zware auto opmerkelijk laag verbruik. Een mening overigens, die de gemiddelde S-koper aanspreekt, want 60 % kiest in ons land voor de diesel. Groot gelijk.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 300 Turbo Diesel Classic
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 72.378

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 5.113 mm / 1.886 mm / 1.486 mm
Wielbasis 3.040 mm
Massa leeg 1.920 kg
Laadvermogen 690 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/60VR16Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz S-klasse

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz S280 W140 Topstaat!

    Mercedes-Benz S280 W140 Topstaat!

    • 1994
    • 130.624 km

    € 15.950

    Mercedes-Benz S-klasse 320 Designo, YOUNGTIMER

    Mercedes-Benz S-klasse 320 Designo, YOUNGTIMER

    • 1998
    • 375.000 km

    € 4.950

    Mercedes-Benz S-klasse 500 Classic NIEUWSTAAT 6 tot 12 maanden garantie

    Mercedes-Benz S-klasse 500 Classic NIEUWSTAAT 6 tot 12 maanden garantie

    • 1995
    • 176.878 km

    € 11.950

Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes Benz S-Klasse W223 2020

    281
    • 27 juli 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz S-klasse occasions
  • Mercedes-Benz S-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz S-klasse tests
  • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz S-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz S-klasse - Oud & Nieuw

Mercedes-Benz S-klasse - Oud & Nieuw

Ja, 2021 is nu al een tumultuous jaar, maar dertig jaar geleden kon 1991 er ook wat van. We...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    Mercedes-Benz S 500 Lang (1999)

    3
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    Mercedes-Benz S 350 Prestige (2004)

    12
    • 3 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 500 Prestige Plus (2008)

    8
    • 7 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    Mercedes-Benz S 450 Prestige Plus (2008)

    3
    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    Mercedes-Benz S 430 4Matic (2003)

    1
    • 11 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    Mercedes-Benz 560 SEC (1987)

    19
    • 3 september 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz 280 SE (1983)

    Mercedes-Benz 280 SE (1983)

    7
    • 17 december 2018
meer reviews
Mercedes-Benz 500 SEL - Op de Rollenbank

Mercedes-Benz 500 SEL - Op de Rollenbank

89

Aan het formaat van de auto of de motor daarin zal het deze week niet liggen in op de rollenbank....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer luxe

    Mercedes-Maybach Haute Voiture: nóg meer...

    25
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom rijsysteem

    Mercedes-Benz start met verkoop autonoom...

    13
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde Virgil Abloh-uitvoering

    Mercedes-Maybach S-klasse in gelimiteerde...

    17
    • 6 april 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    Mercedes-Benz C-, E- en S-klasse - Duurtestreportage

    • 13 januari 2022
  • Nieuws
    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride Mercedes-Benz S-klasse

    Vierwielaandrijving voor plug-in hybride...

    28
    • 29 december 2021
  • Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

    Mercedes-Benz S500 - Achteruitkijkspiegel

    14
    • 18 december 2021
  • PREMIUM
    Grootste Mercedes S-klasse-verzameling van Europa

    Grootste Mercedes S-klasse-verzameling...

    • 8 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    58
    • 6 juli 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan -...

    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    50
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    16
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden