Mercedes-Benz GLB vs. Peugeot 5008 - Vergelijkende Test

Nieuw strijdveld

108 reacties

Video
AutoWeek 17 2020
AutoWeek 17 2020

Je leest het in AutoWeek 17 2020

Met liefst zes verschillende modellijnen was het SUV-gamma van Mercedes-Benz al buitengewoon uitgebreid, maar het merk weet altijd een gaatje te vinden. De compacte GLB belooft veel ruimte en zelfs een derde zitrij en bindt daarmee de strijd aan met een echte gezins-SUV als de Peugeot 5008. Moet die Fransman zich zorgen maken?

GLA, GLC, GLE, GLS, G-klasse, EQC en coupéversies van de GLC en GLE: ook vóór de komst van de GLB was er voor SUV-kopers genoeg te kiezen bij Mercedes-Benz. Met zo’n vloot aan modellen is het bijna onvermijdelijk dat ze steeds dichter op elkaar kruipen. Zo komt de GLB akelig dicht bij de GLC. De nieuwkomer is slechts twee centimeter korter dan zijn grotere broer. In de breedte scheelt het weliswaar vijf centimeter, maar mede dankzij een hogere en meer vierkante koets biedt de GLB met 565 tot 1.800 liter meer bagageruimte dan de GLC, die het met 550 tot 1.600 liter moet doen. Maar onderhuids zijn de verschillen groot.

De GLC is gebaseerd op de achterwielaangedreven C-klasse en de GLB is een van de tot nu toe zeven modelvarianten op het voorwielaangedreven MFA2-platform. Des te opmerkelijker dat niet de GLC, maar juist de lager gepositioneerde GLB met derde zitrij verkrijgbaar is. Dat daar veel behoefte aan is, bewijst ook de Peugeot 5008. Die blijft zijn vijfzits broertje 3008 niet voor in de verkoopranglijsten, maar is toch ook een bekende verschijning op onze wegen.

Op de schouders van auto’s als deze 5008, de Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan Allspace rust een zware taak, want traditionele midi-MPV’s zijn vrijwel helemaal verdwenen. Het is daarmee te hopen dat de kopersgroep die vroeger in een Zafira of Touran zou zijn geëindigd, inmiddels een (nog) steviger budget heeft. Vooral als het om de Mercedes gaat. De hier geteste GLB 180d is de voordeligste dieselversie, maar zelfs in deze 116 pk-variant moet de auto nog minimaal € 53.257 opbrengen. Voor een vergelijkbaar bedrag staat bij Peugeot de absolute topversie van de 5008 klaar, de 180 pk sterke BlueHDi 180 in GT-trim.

LEKKER EIGENWIJS

Daarmee pakt de Peugeot meteen zijn eerste punten, al wint de Mercedes het gezien de reacties van omstanders als het gaat om uiterlijk vertoon. Compact of niet, een Mercedes-SUV maakt altijd indruk. Eigenzinnig is hij ook, dankzij de langgerekte, vrij vierkante vorm. De hoge raampartij, verticale achterkant en vlakke daklijn doen denken aan zowel de GLK als aan een vroege Subaru Forester, maar maken de GLB vooral eigenwijs en herkenbaar.

Op de hoogte na is de auto aan alle kanten kleiner dan de 5008, die drie jaar na zijn introductie nog altijd modern oogt. Op de achterbank bieden beide auto’s een riante hoeveelheid beenruimte, maar er zijn ook grote verschillen. Zo levert het hoge dak van de GLB een overdaad aan hoofdruimte op, terwijl in de 5008 de hersenpan al snel het plafond nadert. Ook de indeling is totaal anders. Mercedes gaat voor een tradi tionele driezitsbank, waarbij de kleinere middelste plek duidelijk het ondergeschoven kindje is. Peugeot kiest voor een uit

MPV’s geleende opstelling met drie losse stoelen. Dat is een groot voordeel voor wie geregeld met kinderstoeltjes in de weer gaat, omdat de beschikbare ruimte eerlijk wordt verdeeld. De wat smalle stoelen zijn echter minder fijn als er achterin vooral volwassenen worden vervoerd: de grotere middelste plek duwt de twee buitenste exemplaren voelbaar verder naar de deur toe. Het ruimteaanbod op de voor deze test zo belangrijke derde zitrij kunnen we helaas niet vergelijken, want Mercedes bleek nog geen GLB met deze voorziening in huis te hebben. Het merk geeft echter zelf al aan dat deze plekken alleen geschikt zijn voor personen ‘met een lengte van maximaal 1,68 meter’. Dat opmerkelijk specifieke getal lijkt ook voor de 5008 een mooi maximum, want volwassenen zitten hier onherroepelijk met de knieën in de nek. De middelste rij kan nog wat naar voren schuiven om de boel iets beter te verdelen, maar comfortabel wordt het achterin nooit.

Ook de bagageruimte wordt met deze configuratie tot een minimum gereduceerd. Dat staat in schril contrast met wat de Peugeot biedt als de achterste stoeltjes worden neergeklapt, want dan verdwijnt er maar liefst 780 liter aan spullen onder het afdekzeil. Gooi ook de middelste rij plat en het totaal komt op 1.940 liter. Enorme hoeveelheden, waar zelfs de ruime GLB met 565 tot 1.800 liter niet aan kan tippen.

MAT HOUT EN PIANOLAK

Ook voorin gaan deze auto’s elkaar met zwaar geschut te lijf. Peugeot vond in AutoWeek vaker een Mercedes tegenover zich en opnieuw valt op dat beide auto’s uitblinken als het gaat om interieurkwaliteit. De Peugeot-stijl is inmiddels alom bekend, maar in de 5008 nog altijd meer dan fraai uitgevoerd. Met het hooggeplaatste instrumentarium, de bijzonder ingedeelde middentunnel en het minuscule stuurtje is aan eigenwijze details geen gebrek, maar het smelt allemaal wonderwel samen tot een coherent optisch geheel.

Wat ook blijft staan, is dat die bijzondere vormgeving hier en daar vóór bedieningsgemak is gegaan. Zo resulteert de opgeruimde middensectie in een omslachtige bediening van de climate control en blijft het een klusje om een goede zitpositie ten opzichte van stuur en instrumentarium te krijgen. Toch lukt dat uiteindelijk prima, waarna de 5008-bestuurder zich terecht in een hoogwaardig product waant. Mat hout, mooie kunststoffen, pianolak en twee schermen zorgen voor een luxueuze en moderne sfeer. Jammer is wel dat niet alle panelen netjes op elkaar aansluiten. Ook elders zijn er kleine afwerkingsmissers, zoals de ramen die net niet helemaal openen en de ledstrip van de sfeerverlichting die hier en daar iets uit zijn beoogde verstopplek komt piepen. Het multimediasysteem sluit optisch mooi aan op het interieur, maar kent ook stevige nadelen. Het centrale touchscreen reageert traag en de menustructuur kan logischer. Het digitale instrumentarium is een mooie aanvulling, maar ook hier lijkt vormgeving voor bedieningsgemak te zijn gegaan.

Mercedes laat zien dat je ook op beide vlakken uit kunt blinken. Het hightech MBUX-systeem is in de dikke test-GLB voorzien van twee haarscherpe en razendsnelle 10-inch schermen, een een voudiger uitvoering heeft 7-inch exemplaren. De bediening kan vanaf het stuur, met spraakinstructies, via het touchscreen of via het centraal geplaatste touchpad. Dat werkt allemaal uitstekend. Ook het systeem zelf biedt een eindeloze hoeveelheid mogelijkheden, maar die zijn wonderwel logisch gerangschikt en daardoor makkelijk vindbaar. Zo is de bediening van het digitale instrumentarium minder omslachtig dan bij Peugeot, terwijl de hoeveelheid mogelijke indelingen eindeloos veel groter is. Ook in het tastbare laat de Mercedes zijn stevige prijskaartje vanbinnen gelden. Letterlijk, want kunststof bedieningselementen komen we hier bijna niet tegen. Knoppen zijn vrijwel zonder uitzondering van aluminium en ook op het stuur is geen plastic te bekennen. Alleen de lagere gedeeltes van het dashboard, zoals het dashboardkastje en de deurvakken, zijn van goedkopere materialen. Vormgeving en indeling zijn wat traditioneler dan bij Peugeot, maar Mercedes zet wel een stijlvolle mix van moderne en tijdloos klassieke elementen neer.

SOEPEL

Met 116 pk is de GLB 180d niet bepaald krachtig. Wat heet: we dagen je uit om een auto van een halve ton te vinden die het met minder vermogen moet doen. Anders dan tot voor kort gebruikelijk bij 180d-modellen is deze auto niet uitgerust met een 1,5-liter viercilinder uit de stallen van Renault. Die motor maakt in alle compacte modellen plaats voor een afgezwakte versie van de tweeliter die Mercedes al leverde in de 200den 220d-varianten. De GLB is de eerste auto die deze motor krijgt. Dat biedt hoop voor de kleinere, lichtere broertjes, want in de praktijk valt het allemaal erg mee. Wat helpt, is dat het koppel van 280 Nm al bij 1.200 toeren beschikbaar is.

Onder normale rijomstandigheden voelt deze bescheiden gemotoriseerde SUV daardoor nooit amechtig aan. De beschaafd lopende tweeliter wordt bovendien ondersteund door de standaard aanwezige automatische achtbak die zijn schakelmomenten met zorg selecteert. Wel twijfelt de bak soms wat als tijdens het manoeuvreren snel van D naar R wordt geschakeld of vice versa, maar eenmaal op gang is de aandrijflijn prettig soepel.

Zoals we van Mercedes gewend zijn, gaat het sturen licht en precies en is het onderstel stil en vergevingsgezind, zonder te verzanden in overdreven zom pigheid. Een fijne, volwassen auto, die in weinig zaken onderdoet voor nog duurdere merkgenoten. Toch moet gezegd dat wie vaak haast heeft, beter kan aankloppen bij de concurrentie.

De tweeliter die Peugeot in zijn 5008 GT monteert, past met 180 pk en 400 Nm ontegenzeggelijk beter bij het formaat en gewicht van deze auto’s en sleurt de grote Fransman met gemak door het verkeer. Van 0 naar 100 valt het verschil tussen de twee nog wel mee, maar zeker bij tussensprints komt de Franse SUV veel sneller van zijn plek. Tegelijkertijd komt de aandrijflijn wat minder uitgebalanceerd over. De reactie op het gaspedaal is wat minder voorspelbaar, de motor laat zich net wat meer horen en de schakelmomenten van de traditionele automaat zijn net wat beter voelbaar. Niets ergs, maar wel subtiele verschillen die laten zien waar de Mercedes zijn reputatie aan ontleent. Het kleine Peugeot-stuur laat zich met een minimale krachtsinspanning draaien, maar combineert dat gemak met een lekker direct karakter. Het onderstel is wat steviger dan dat van Mercedes, maar nog altijd eerder comfortabel dan sportief.

NIET AFGELADEN

In beginsel is de Mercedes-Benz GLB 180d zo’n 2 mille voordeliger dan de Peugeot 5008 BlueHDi 180. Die wordt echter standaard geleverd in een aan deze motorversie voorbehouden GT-trim en heeft daarmee een behoorlijk uitgebreide standaarduitrusting. Zo is de 5008 voor € 55.250 voor zien van ledkoplampen, 19-inch lichtmetaal, een aantal unieke bekledingsstoffen en afwerkingsmaterialen, een reeks rijhulpjes, navigatie en de automaat. De term ‘afgeladen’ komt evengoed niet in beeld, want een panoramadak, DAB-radio, metallic lak en een verwarmde voorruitrand schroeven de prijs van de test-5008 op naar € 57.750. Bovendien missen we nog altijd stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol en een elektrische achterklep, zaken die bij dit prijskaartje eigenlijk niet mogen ontbreken. Toch wint de Peugeot het riant als het om value for money gaat. Mercedes werkt niet met uitrustingsniveaus, maar met voordeelpakketten en een eindeloze reeks losse opties. Daarmee is het veel meer dan bij Peugeot mogelijk om een geperso naliseerd exemplaar samen te stellen. Het nadeel is duidelijk: de geteste GLB is wat uitrusting betreft goed vergelijkbaar met de 5008, maar kost dan toch dik 7,5 mille meer.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De topversie van de Peugeot 5008 is beter uitgerust, sneller en ruimer dan de instap-GLB. Toch is het de Mercedes die de meeste punten bij elkaar sprokkelt. De Duitser rijdt net wat verfijnder dan de 5008, heeft een nog mooier (en eveneens ruim) interieur en een indrukwekkend multimediasysteem. Voor de meeste kopers van praktische gezinsauto’s zijn de punten waarop de 5008 wint vermoedelijk belangrijker dan die waarop de GLB uitblinkt. Als de Peugeot daarom voor velen van hen alsnog als beste keuze uit de bus komt, is dat uitstekend te verklaren.

    Lezersreacties (108) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum