Mercedes-Benz EQV vs. Opel e-Zafira Life - Vergelijkende Test
Ruimte voor elektrokracht
- Rolf Klein en Dennis Heinemann
- Vergelijkende test
Waar andere fabrikanten tot op heden alleen studiemodellen aan de wereld hebben getoond, bouwen Mercedes-Benz en Opel al elektrische MPV’s in serieproductie. Welke pionier komt als beste uit de bus?
Tjonge, wat is hij breed! De Opel Zafira-e Life heeft met ingeklapte spiegels een breedte van twee meter en één centimeter. Menig Amerikaanse muscle car uit de jaren 60 is smaller! En overzichtelijker. Daar staat tegenover dat je veel mensen kunt vervoeren in dit soort MPV’s. In het geval van de Zafira-e Life zijn het er maximaal zeven. De Opel is een oude bekende: bij Peugeot heet hij Traveller, bij Citroën SpaceTourer en bij Toyota Proace Verso. De elektrotechniek kennen we van de Corsa-e. De Zafira-e neemt deel aan deze test met de middelste lengtevariant (4,96 meter) en met de grotere accu van 75 kWh. Hij gaat de strijd aan met de Mercedes-Benz EQV met 90 kWh en de kortste carrosserie, die evengoed 5,14 meter lang is.
Laten we eerst eens naar de Opel kijken. Zijn stuur kan twee centimeter naar links en naar rechts worden gedraaid zonder dat de auto van richting verandert. Je moet dan ook flink hoepelen aan het stuur, dat weinig zelfcentrerend vermogen heeft. De vering reageert op korte oneffenheden wat stijfbenig, maar over het algemeen weet het onderstel van de Opel oneffenheden goed te verwerken. Al met al maakt de Opel een straffere indruk dan de Mercedes; de dempers doen hun werk net iets te fanatiek. Maar goed, het is natuurlijk ook best een uitdaging om al te heftige rolneigingen te voorkomen met zo’n hoge carrosserie.
NIET VEEL GEMEEN
De aerodynamisch gelijnde Mercedes-Benz EQV heeft ondanks de traditionele startprocedure met een contactsleutel niet veel meer gemeen met de versie met verbrandingsmotor waarop hij is gebaseerd. Zo worden de voorwielen aangedreven en niet de achterwielen of alle vier de wielen, zoals bij EV’s ook gebruikelijk is.
De communicatieve besturing heeft drie omwentelingen nodig van uiterst links naar uiterst rechts. Bovendien is de Benz voorzien van een betere geluidsisolatie, maar het interieur met hard plastic doet nauwelijks hoogwaardiger aan dan dat van de Opel. De voor bestelwagens en MPV’s kenmerkende lange neus creëert onnodig veel ruimte voor de knieën. De portieren van de Mercedes vallen niet met een bijzonder solide plof in het slot, maar er is minder windgeruis dan in de Opel. Helaas is de EQV met een leeggewicht van 2,9 ton wel loodzwaar.
De Opel mag een aanhanger met een gewicht van een ton trekken, de Benz mag überhaupt geen aanhanger trekken, naar het schijnt uit angst voor oververhitting, als de aandrijflijn op lange hellingen de aanhanger omhoog moet trekken. Een elektrische aandrijflijn heeft weliswaar kracht in overvloed, maar die is vooral geschikt voor korte sprintjes. Onze test-EQV is voorzien van de tegen meerprijs verkrijgbare luchtvering, waarmee het model een soort vliegend tapijt wordt. De softere afstelling zorgt echter ook voor meer carrosseriebewegingen, wat de passagiers op de achterste zitrijen kunnen voelen. Of dat prettig is of niet, is een andere vraag.
HOGERE WERKINGSGRAAD
In geen van beide MPV’s zijn kraak- of klappergeluiden waarneembaar. Ze zijn bovendien allebei uitgerust met een accuwarmtemanagement en een driefasen-boordlader voor de wallbox: helemaal goed. Daar houden de overeenkomsten echter op.
De Opel maakt gebruik van een synchroonmotor, die als voordeel een hogere werkingsgraad bij deellast heeft. De Mercedes-Benz heeft een asynchrone motor die minder efficiënt is, maar slijtagearm is, eenvoudig in elkaar steekt en bij het afslepen geen problemen geeft. Daar staat tegenover dat Mercedes op een ander vlak juist meer uit de kast heeft gehaald. De EQV zorgt in de winter voor een grotere actieradius door de aanwezigheid van een stroom besparende verwarming met warmtepomp. Die heeft de Opel niet. En waar de Zafira-e is voorzien van een eenvoudige recuperatieknop (B-modus) die bij het remmen ondersteunt en wat remenergie terugwint, kun je in de EQV met de schakelflipper aan het stuur kiezen uit vijf niveaus, van de zeilmodus en automatische recuperatie op basis van cameraen navigatie gegevens (‘D Auto’, een stand die prima werkt) tot en met recuperatie met behulp van one pedal driving (D--), waarmee je met het rechterpedaal accelereert en remt. Als je consequent met één pedaal rijdt, blijk je op een afstand van 74 kilometer met 50 procent snelwegaandeel op die manier 23,5 kilometer aan extra actieradius te kunnen winnen.
NIET REALISTISCH
Het door de fabrikanten opgegeven verbruik is ook bij zulke elektro-MPV’s overigens net zo realistisch als de kans op een filevrije rit naar de kust in een zonnig nazomerweekend. Zo is bij de Opel het normverbruik in werkelijkheid het verbruik op provinciale wegen: 26 tot 28 kWh. Bij een snelheid van 130 km/h geeft de verbruiksweergave echter een verbruik van ruim 31 kWh aan. Alleen met de bestuurder aan boord, welteverstaan, zonder bagage. Dan is de accu na 100 kilometer te hebben gereden al bijna voor de helft leeg. Een gezin zou tijdens een vakantierit dan al na 170 kilometer een laadpaal moeten opzoeken, om de reis naar het vakantieverblijf na 45 minuten weer voort te kunnen zetten. Ook dat zorgt ervoor dat elektro-MPV’s nog zeldzaam zijn. Maar goed, de ontwikkelingen gaan snel op accugebied. Wellicht zijn we op een dag met stomheid geslagen wat betreft de actieradius van zo’n EV-MPV.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Mercedes-Benz EQV wint vanwege de grotere actieradius, al is hij wel iets duurder. Bij de Opel zorgt de beperkte actieradius op de snelweg ervoor dat hij minder goed inzetbaar is als vliegveldshuttle, om nog maar te zwijgen over vakantieritten. In de stad zijn beide voertuigen niet bepaald in hun element: de breedte en de onoverzichtelijkheid zorgen voor parkeerproblemen en schrikmomenten.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQV 250 Avantgarde - Extra lang L3 - 7 Persoons - Luchtvering - inl.BTW
- 2023
- 3.056 km

Mercedes-Benz EQV 250 Avantgarde - Extra lang L3 - 7 Persoons - Luchtvering - Vol Opties
- 2023
- 3.056 km

Mercedes-Benz EQV 300 L3 - 8 Pers. - 360 - Elec. Schuifd. - Leer - Veel Opties - Incl. Garantie
- 2021
- 76.935 km