Mercedes-Benz E-klasse vs. Volvo S90 - Vergelijkende Test

Bekend maar toch anders

AutoWeek 45 2020
AutoWeek 45 2020
AutoWeek 45 2020

Je leest het in AutoWeek 45 2020

In de schaduw van de nog altijd in populariteit toenemende SUV’s zijn Mercedes en Volvo druk bezig het voortbestaan van de grote sedan te waarborgen. Hiertoe worden de E-klasse en de S90 technisch in de voorhoede gehouden. Maar hoe liggen de onderlinge verhouden na de recente updates van dit duo?

In de showrooms verdringen EV’s en SUV’s (en steeds vaker ook combinaties daarvan) elkaar om de voorste plekken. Hoe groter, hoe mooier en als het even kan graag met een stekker. Evengoed is er ook nog altijd ruimte voor de traditionele, conventioneel aangedreven fullsize sedan. Zowel Volvo als Mercedes-Benz onderstreept dit door respectievelijk de S90 en de E-klasse een tussentijdse update te geven. Getuige de subtiliteit van de wijzigingen bij beide auto’s zijn de fabrikanten nog steeds behoorlijk tevreden over deze grote sedans.

Het meest in het oog springend zijn de nieuwe achterlichten en de kleinere (beter gezegd: minder grote) grille van de E-klasse. Ook bij de S90 gaat het om lichte retouches van bumper en verlichting, maar hier vraagt het nog iets meer tijd om de verschillen met het vorige modeljaar te kunnen zien. Leuk, maar dat zou nog geen reden zijn om de auto’s hier naast elkaar te zetten. Nee, het echte nieuws zit onderhuids. De techniek is bijgepunt en de elektronica opgewaardeerd.

We hebben beide auto’s hier met de lichtste benzinemotoren: tweeliter vier cilinders voorzien van 48V mild hybrid-technologie en een maximumvermogen van 197 pk. Dit vertaalt zich naar een Mercedes-Benz E200 en een Volvo S90 B4. Dat de Volvo op de foto’s van een B5-logo is voorzien, is geen fout, maar komt voort uit het feit dat het niet lukte om een E200 en een S90 B4 op dezelfde dag voor de camera te krijgen. Vandaar dat we tijdens de fotosessie in plaats van een B4 een optisch verder identieke B5 hebben gebruikt. De rest van de test hebben we vanzelfsprekend wel met een S90 B4 uitgevoerd.

BEGRENSD

De Volvo S90 is alleen nog maar verkrijgbaar als mild hybrid en als plug-in hybride, en dat dan alleen in combinatie met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Diesels zijn er niet meer bij en als we het toch over rigoureuze stappen hebben: snelheden boven de 180 km/h vinden ze bij Volvo ook niet meer nodig. Of Volvo zich met de S90 daarmee dan meteen diskwalificeert? Voor wie zich in Nederland (en de meeste ons omringende landen) aan de regels houdt, geenszins. Met de 197 pk benzinemotor is het in de S90 tot de begrenzing van 180 km/h absoluut niet behelpen, maar gebeurt er in relatieve stilte wat er moet gebeuren.

Geen moment hebben we het gevoel iets tekort te komen. De samenwerking met de achttrapsautomaat verloopt zonder noemenswaardige problemen. Van aarzelend gedrag zoals we dat in het verleden bij Volvo-automaten wel eens bespeurden, is niets te merken. Met de juiste timing wordt er steeds weer soepel van verzet gewisseld.

De viercilinder benzinemotor van Mercedes maakt deel uit van een grote, modulaire motorenfamilie, waarvan we door de jaren heen steeds meer leden hebben leren kennen, met zowel vier als zes cilinders, als benzine en als diesel en als mild hybrid en als plug-in hybride. De benzineversie in de E200 kwijt zich als basismotor prima van zijn taak. Mede dankzij een voor beeldig trillingvrije loop toont de intern als M254 aangeduide motor zijn beschaafde karakter. Hooguit laat hij wat van zich horen bij het dieper intrappen van het gaspedaal, maar verder is er van enige wanklank geen sprake. Of dit komt door de geïntegreerde startgenerator (15 kW en 180 Nm) of door de verbrandingsmotor zelf, is lastig te bepalen, maar de Mercedes-motor reageert doorgaans net iets kwieker op het gaspedaal dan de Volvomotor dat doet. Met de tussentijdse verfijningsslag lijkt de afstemming tussen motor en transmissie niet vergeten.

Bij versnellen wordt er de ene keer vliegensvlug en vrijwel ongemerkt van de ene naar de andere versnelling geschakeld, terwijl het ook vaak voldoende blijkt om zonder te schakelen optimaal gebruik te maken van de flexibiliteit in het trekkrachtverloop. Wel zo comfortabel. Meer nog dan bij de Volvo vormen motor en bak in de E-klasse een twee-eenheid.En met de lange, negende versnelling hoeft de Mercedes-motor nauwelijks toeren te maken om de kruissnelheid vast te houden. Dat laatste heeft ook zijn invloed op het brandstofverbruik. Volgens opgave zou de Volvo verder moeten komen op een liter benzine dan de Mercedes (1 op 14,9 tegen 1 op 13,9). In de praktijk blijken ze vrijwel evenveel te verbruiken: 1 op 11,8.

Geheel in lijn met de aandrijftechniek hebben beide sedans een stabiel onderstel, dat meer op comfort is afgestemd dan op dynamiek. Desalniettemin zijn er kleine karakterverschillen. De Volvo komt een fractie stugger over, al kan dit ook het resultaat zijn van de grotere wielen en de lagere banden onder de beschikbaar gestelde auto. Verder merk je bij de S90 dat de voorwielen behalve stuurkrachten ook aandrijfkrachten moeten verwerken.

Dat is bij de E-klasse niet zo, wat bij de Mercedes voor net iets meer rust zorgt. Bij dat merk zijn ze sowieso druk bezig geweest met de verdere verfijning van wat toch al goed was. Comfort overheerst. Evengoed heb je geen moment het gevoel dat de auto je in de steek laat wanneer je eens wat sneller een bocht in duikt. Meer nog dan de iets dynamischer Volvo voelt de comfortabeler Mercedes goed in balans.

OP VEILIG

Waar het gaat om veiligheid en rijassistentie draaien Volvo en Mercedes al een aantal jaren mee in de voorhoede. Neem bijvoorbeeld de strak gekalibreerde systemen die keurig afstand houden tot de auto voor je en die de auto zonder gezwalk op het hart van de rijbaan houden. Wel is het zo dat je voor het rijassistentiepakket van Mercedes moet bijbetalen, terwijl de S90 standaard voorzien is van Volvo’s Pilot Assist (dat na een inhaalactie de auto soms iets te actief terug in de rijbaan probeert te dwingen, maar goed, better safe than sorry.) Niets is echter feilloos. Net als op eerder gereden Volvo’s laat de Pilot Assist op de door ons geteste S90 B4 geen enkele steek vallen. Bij de voor de fotografie gebruikte B5 viel het echter op dat de auto steeds de lijnen opzoekt. Dit maakten we eerder mee met een Polestar 2, die met exact hetzelfde systeem is uitgerust. Het lijkt erop dat het aan het exemplaar ligt, maar je mag hopen dat op de andere rijbaan niet nét een auto passeert met hetzelfde euvel, anders ben je allebei je spiegel kwijt – als het daarbij blijft, tenminste.

Assistentie gaat verder dan alleen maar de lijnen en de voorligger in de gaten houden. Als het moet, kunnen de cruisecontrol-systemen van zowel Volvo als Mercedes op basis van navigatiedata zelfstandig het tempo aanpassen aan de omstandigheden, zodat je met een veilige snelheid de bocht door gaat (standaard bij Volvo, optioneel bij Mercedes). Het feit dat de autonoom rijdende auto eraan komt, wordt bij de S90 en de E-klasse steeds duidelijker, zij het via soms optionele systemen. In dit marktsegment valt op de afwerking en de gebruikte materialen doorgaans weinig aan te merken. Dat snappen ze bij Volvo heel goed en bij Mercedes zelfs nog iets beter.

Er is de fabrikanten veel aan gelegen om het de inzittenden naar hun zin te maken. Ongeacht je postuur kost het geen enkele moeite om je achter het stuur van deze auto’s te positioneren. Stoelen en stuurwielen zijn in ruime mate verstelbaar en in alle richtingen beschik je over vorstelijk veel ruimte. Hierin doen de auto’s niet of nauwelijks voor elkaar onder. Achterin zijn de verschillen iets groter, al merk je dat pas wanneer je bovengemiddeld lang bent. Gezeten op de achterbank van de Volvo kunnen we onze benen gemakkelijker kwijt dan in de Mercedes. Qua hoofdruimte is het juist andersom; in de Volvo is er net iets eerder contact met de hemelbekleding dan achter in de Mercedes.

EIGEN HUISSTIJL

Voor de inrichting van het interieur volgen beide fabrikanten nog altijd hun eigen, markante huisstijl. Wel zien we in de Mercedes enkele subtiele aanpassingen. Zo is het analoge klokje op de middenconsole verdwenen, net als de draaiknop om het infotainmentsysteem te bedienen. Dat laatste betekent zeker niet dat de bediening erop achteruit is gegaan. Er is nog altijd een touchpad op de middentunnel en het kan ook door het scherm aan te raken, je stem te gebruiken (“Hallo Mercedes”) of via het stuur. Dat laatste kon vóór de facelift ook al. Daartoe had je twee minieme touchpads ter beschikking en dat werkte prima.

Nu komt Mercedes met een nieuw stuur en daarop zijn die losse touchpadjes van weleer vervangen door één naadloos glad geheel en dat werkt net even minder nauwkeurig. Niet elke vooruitgang is een verbetering. Maar goed, het is een kleinigheidje in een groter geheel waarop verder weinig valt aan te merken. Zo houdt Mercedes vast aan een set fysieke knoppen om de airco te bedienen en zijn er fysieke sneltoetsen om direct mee naar de hoofdmenu’s van het multimediasysteem te gaan.

Volvo geeft het infotainmentsysteem van de S90 minder bedieningsmogelijkheden mee dan wat we in de E-klasse zien: de basis is swipen op het grote, verticaal georiënteerde touchscreen. Fysieke knoppen zijn tot het uiterste minimum beperkt en dat vraagt tijdens het rijden soms net iets te veel aandacht. Daar staat tegenover dat de menustructuur van Volvo’s multimedia Ongeacht je postuur kost het geen enkele moeite om je achter het stuur van deze auto’s te positioneren systeem nog altijd een stuk overzichtelijker is dan dat van Mercedes-Benz.

UITGERUST

Volvo geeft voor de S90 B4 een lagere CO2-uitstoot op dan Mercedes voor de E200 en dat vertaalt zich in Nederland meteen in een lager bpm-bedrag voor de Zweed. En dat heeft direct invloed op de consumentenprijs. Zodoende begint de prijslijst voor de S90 B4 bij € 54.995, ter wijl de basisprijs voor de E 200 € 60.291 bedraagt. En dan te bedenken dat de Volvo een aantal voor zieningen standaard meekrijgt waarvoor bij Mercedes dient te worden bijbetaald.

Het is overigens niet zo dat bij de S90 alles wordt weggegeven, zeker niet. Bovenop de verschillende uitvoeringsniveaus biedt Volvo meer dan voldoende gelegenheid om de auto naar eigen inzicht aan te kleden en op te tuigen met pakketten en afzonderlijke opties. Mercedes werkt in principe met één basisuitvoering, maar heeft daarnaast ook zogenoemde Business Solution-varianten plus een aantal ‘lines’ die helemaal kunnen worden gepersonaliseerd aan de hand van een lange lijst extra’s, al dan niet in pakketvorm. Mercedes biedt op dit vlak nog meer dan Volvo de ruimte tot individualiseren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Volvo laat zien dat het in staat is om met ogenschijnlijk kleine aanpassingen de toch al fijne en fraaie S90 verder te verbeteren. Dit gekoppeld aan een keurig uitrustingsniveau en een scherpe prijsstelling maakt dat Volvo’s grote sedan nog altijd bestaansrecht heeft. Mercedes heeft echter meer uit de kast gehaald om de E-klasse op te waarderen. Zijn comfortabele onderstel en dito aandrijflijn, het afwerkingsniveau en het ruimtegebruik zijn speerpunten om niet alleen de concurrentie op afstand te houden, maar ook om nog altijd dapper weerstand te bieden tegen de oprukkende SUV’s.

    Praat verder op het forum