Mercedes-Benz E 63 AMG (2006) - Test
Thunderball
- Rob van Ginneken
- Eerste rijtest
Vijfhonderdveertien paardenkrachten onder het gaspedaal. Een geluid alsof er een Amerikaanse big block V8 in het vooronder is gelepeld. En dankzij een adembenemende 630 Nm trekkracht gaat hij er ook met '200+' op de meter nog vandoor alsof je van achteren wordt aangereden. Mogen we even voorstellen: de Mercedes E 63 AMG.
De eerste indruk: hij oogt iets 'dreigender' dan zijn meer alledaagse broers. Laag, met grote vijfspaaks lichtmetalen 18-inchwielen, dikke banden (245/40 en 265/35), imposante geperforeerde remschijven, aangepaste lampen en een portie extra spoilers rondom. Inclusief een decent spoilerrandje achterop, dat naar het schijnt wél voor aanzienlijk meer druk op de achterwielen zorgt. Wanneer je iets beter kijkt, ontdek je ook nog een oliekoeler in het front, met bijpassende 'kieuwen' (koelsleuven) in de flanken.
Toch oogt hij alles bij elkaar niet overmatig uitbundig. De E 63 AMG mag dan snel zijn, maar het is kennelijk de bedoeling dat je er nog een beetje fatsoenlijk mee voor kunt komen rijden. Zeker in zilvergrijs of een donkere kleur heeft hij zelfs een gesoigneerde uitstraling. Je zou in elk geval niet zeggen dat deze auto in vier en een halve tel naar de honderd buldert. Toch gaat hij – als je toevallig een keer in een wilde bui bent – inderdaad als een Ferrari van z'n plek. Zelfs de E 63 AMG Combi is in de sprint trouwens maar een tiende tel langzamer.
Maar goed, we lopen op de feiten vooruit. Eerst maar eens instappen.
Ingetogen
Daar is het eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Ingetogen sportief, met een fraaie combinatie van donkere- en metaaltinten. De sportstoelen zijn met gaatjesleer en Alcantara bekleed, geven veel steun, maar vertonen tegelijkertijd verrassend veel 'fauteuil'-accenten. Een comfortabele combinatie. Mercedes spreekt zelf van een ergonomisch sportstuur, maar dat moet je met een korrel zout consumeren. Hij is zo groot dat het meest dynamische accent in de metalen schakelflippers achterop zit. Daarmee bedien je de standaard gemonteerde 7-versnellingsautomaat.
Om het design toch nog wat extra peper mee te geven, zijn de pedalen en voetsteun van geperforeerd lichtmetaal gemaakt. En kijk je uit op een snelheidsmeter die tot 320 kilometer per uur doorloopt. Hoewel de E 63 AMG toch echt elektronisch op 250 is afgeregeld. Hoeveel dat in werkelijkheid kan zijn? Dat zou inderdaad wel eens aan de prettige zijde van 300 kunnen liggen. De supersportieve broer van de E gaat er met zijn 514 pk en 630 Nm namelijk als een kogel vandoor.
Meteen na het starten van de krachtbron wordt al duidelijk dat hier iets bijzonders aan de hand is. De AMG E-klasse doet namelijk aan alsof je in een getunede Amerikaan zit. Een diep grommend motorgeluid onderstreept dat er een hele dikke en vrij aanzuigende V8 in zijn vooronder zit. Om precies te zijn 6.208 cc groot in dit geval. Dat het zijn ontwerpers menens is, blijkt bijvoorbeeld ook uit het speciale AMG-display voor je neus. Dat geeft de gekozen versnelling aan, doet suggesties over de optimale schakelmomenten, geeft de olietemperatuur weer en biedt de mogelijkheid van een stopwatchfunctie. Om bijvoorbeeld rondetijden te registreren. Je weet maar nooit wanneer je op de Nordschleife verzeild raakt, toch?
Serieus
Het doet in eerste instantie allemaal misschien een tikje overdreven aan, maar zo gauw je met de E 63 AMG op pad gaat, weet je beter. Achter zijn business class-uiterlijk gaat namelijk een bijna verraderlijk serieus snelheidsmonster schuil. Zeker als je hem de Duitse Autobahn op stuurt. Hij komt met een diepe brom als een raket uit de startblokken en lijkt bij elke nieuwe versnelling even hard door te accelereren. Zeker in handbediende stand, want dan houdt hij de versnellingen tot het uiterste vast. AMG is er trouwens in geslaagd een perfecte sound samen te stellen, waarbij zowel uit het vooronder als van achteren uit de grote uitlaatpijpen een prachtig diep motorgeluid als een soort rollende donder door het auto-interieur zindert. Ge-wel-dig!
En dat is absoluut geen overdreven show, want de fenomenale trekkracht van de V8 vertaalt zich daadwerkelijk in adembenemende prestaties. Wanneer we met toch al niet al te bescheiden snelheid een lange, doorlopende Autobahnbocht uit komen zetten en voor het eerst wat langer vol op het gaspedaal leunen, is een kreet van verrassing nauwelijks te onderdrukken. Nu pas valt ons oog op de toerenteller. De V8 trekt voor een motor van dit formaat ongebruikelijk ver door: tot 7.000 toeren. Op het moment dat de naald van de snelheidsmeter de 200 voorbij zwiept, versnelt de auto nog steeds goed voelbaar. Sterker nog: hij lijkt zelfs nog eens extra aan te zetten. Met een harde duw in je rug. Je voelt duidelijk dat hij ook na 250 nog graag véél verder had willen doordenderen. De begrenzer doet voelbaar zijn werk en doet ons vaag denken aan het effect van een leeg rakende benzinetank.
Het comfort van vering en stoelen is intussen zo groot dat je de E 63 AMG eerder een Gran Turismo model dan een sportwagen mag noemen. Mercedes mikt kennelijk op een doelgroep van vermogende zakenlieden. En Amerikanen natuurlijk, want daar zullen de meeste AMG's naar verwachting heen gaan.
Zakelijk bekeken
In dat licht moet je zijn weggedrag dus ook bekijken. Stuurt de E 63 AMG ook een beetje? Dacht het wel! Ook slingerende Duitse binnenwegen raffel je desnoods driftend met enorme stappen af. De versnellingen sluiten naadloos op elkaar aan, de power is uitbundig en de remmen vertragen alsof je een anker hebt uitgegooid. En dat houden ze trouwens ook zeer langdurig vol, want er zijn uitbundig gekoelde remschijven aan boord en de voorremmen krijgen composiettechniek mee.
De E 63 AMG staat op een sportonderstel op basis van Airmatic DC-luchtvering en het adaptieve schokdempersysteem ADS II. Het geheel past zich automatisch aan de omstandigheden aan, maar kan ook handmatig worden ingesteld. Zelfs in zijn meest sportieve stand blijft de Mercedes echter relatief 'vriendelijk' reageren. Dat geldt ook voor de stabiliteitselektronica. Die staat weliswaar wat spin toe wanneer je al te ijverig een bocht uit accelereert, maar trekt uiteindelijk toch goed voelbaar aan de 'ho houder' als je toch op het gas blijft leunen. Toegegeven, de ESP kan worden uitgezet, maar om een of ander reden lijkt dat niet zo'n heel goed idee. Tenzij je - pakweg – Kimi Räikkönen heet natuurlijk. Een standje ergens daartussenin was aardig geweest. Aan de andere kant is het inderdaad lang niet iedereen gegeven om het 1.735 kilo zware projectiel met de neus in de juiste richting te houden.
Noem het zakelijk bekeken. De E 63 AMG mikt vrij nadrukkelijk – en misschien iets té - op de doelgroep die hem in de praktijk inderdaad waarschijnlijk zal aanschaffen. Mensen met een paar centen op de bank. Prijskaartje: 132.900 euro. En de klant is nu eenmaal koning.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 63 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 148.075 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.208 cc |
Maximaal vermogen | 378 kW / 514 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 630 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.849 mm / 1.822 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 265/35ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 14,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 341 g/km |