Mercedes-Benz E 320 Bluetec (2006) - Test

Dieselen op z'n schoonst

Mercedes-Benz E 320 Bluetec
AutoWeek 45 2006
AutoWeek 45 2006

Je leest het in AutoWeek 45 2006

Mercedes wil met nieuwe BlueTec-dieseltechnologie voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten. Het systeem zorgt niet alleen voor een zuiniger brandstofverbruik, maar ook voor minder emissie. Klaar voor de VS en vanaf 2008 ook in Europa: de E 320 BlueTec, de schoonste dieselauto ter wereld.

Onze honger naar olie is ongebreideld. Inmiddels bedraagt de dagelijkse consumptie wereldwijd zo'n 20 miljoen ton, waarvan de helft is bestemd voor transport. Alleen al in de Verenigde Staten worden jaarlijks zestien miljoen nieuwe auto's en lichte trucks verkocht. Daarvan is slechts 3,4 procent uitgerust met een dieselmotor. Hoe weinig ook, 't betekent wél een toename van 40 procent gedurende de afgelopen tien jaar. Wereldwijd is het dieselaandeel met 18 procent al een stuk groter en men verwacht dat dit in 2015 verdubbeld zal zijn.

Dat ligt in Europa heel anders. Bij ons is meer dan de helft van de nieuwe auto's uitgerust met een dieselmotor. Een groot verschil dus met Amerika, waar de diesel nog steeds in een slecht daglicht staat. Dat wordt niet alleen veroorzaakt door onwetendheid, maar ook door 'oud zeer'. Mislukte pogingen van Amerikaanse autofabrikanten in de jaren ze om een personenauto met een goede diesel te bouwen, worden nog steeds opgerakeld. Dat bijna geen enkele Amerikaan beseft hoe goed en schoon dieselmotoren intussen geworden zijn, is daarbij ook van belang. Maar het feit dat er in de States geen laagzwavelige dieselbrandstof verkrijgbaar is, heeft evenmin meegeholpen in het veranderen van de perceptie van het grote publiek met betrekking tot dieselmotoren.

Dat laatste gaat deze maand veranderen, want dan komt in 45 staten van de Verenigde Staten 'schone' ULSD, Ultra Low Sulphur Diesel beschikbaar in 76.500 benzinestations. Met 15 ppm (parts per million) is ULSD maar liefst 33 keer schoner dan de brandstof die tot op heden werd gebruikt.

Oud principe

Daimler-Benz is vanouds een pionier op het gebied van dieseltechnologie. Al meer dan een eeuw geleden, in 1892, patenteerde Rudolf Diesel een motor met het zelfontbrandingsprincipe. De eerste 'compacte' dieselmotoren die Benz bouwde, werden in 1922 gebruikt in gemotoriseerde ploegen en tien jaar later startte Daimler-Benz de ontwikkeling van een prototype 6-cilinder dieselmotor voor auto's.

In 1936 debuteerde de Mercedes-Benz 260 D, de eerste dieselauto ter wereld die in serieproductie werd gebouwd. Intussen is 40 procent van alle verkochte Mercedessen uitgerust met een dieselmotor.

Afgelopen januari, op de autotentoonstelling in Detroit onthulde Mercedes de E 320 BlueTec en de GL 320 BlueTec. En hoewel het principe dat op deze versies van toepassing is al veel langer in de industrie in het algemeen wordt gebruikt, is Mercedes de eerste die het heeft ontwikkeld in de innovatieve vorm van BlueTec.

De basis is de nieuwe aluminium 320 DCI-motor met turbocharger en tussenkoeler, die wereldwijd beschikbaar is in tien modellen van Mercedes-Benz en in drie van de Chrysler Group in Europa: de Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee en Jeep Commander.

Gevochten

Mercedes heeft samen met Audi-VW lang gevochten voor de beschikbaarheid van schone diesel op de Amerikaanse markt. Nu dat vanaf half oktober een feit is geworden, komt Mercedes-Benz daar tegelijkertijd met de E 320 BlueTec op de markt in dezelfde staten waar de ULSD-brandstof verkrijgbaar is. In Europa is Mercedes al een stuk verder; hier worden sinds anderhalf jaar Actros trucks geleverd met BlueTec-technologie en rijden er intussen zo'n 35.000 exemplaren op de Europese wegen.

De emissie van de E 320 BlueTec is aanzienlijk lager dan de wettelijke standaard en komt zelfs in de buurt van de nog strengere eisen die in 2009 in de VS van toepassing zullen worden.

In Europa zijn we al veel verder. Het zwavelgehalte verschilt echter nog per land. In Nederland is zo goed als alle diesel laagzwavelig, dat wil zeggen met een zwavelgehalte van minder dan 10 ppm. De zogenaamde 'schone diesel' die diverse oliemaatschappijen aan de pomp leveren, is dan ook qua zwavelgehalte niet beter, maar door toevoegingen moet de emissie vanwege de (geclaimde) betere verbrandingseigenschappen minder zijn.

De BlueTec-technologie is gebaseerd op een gepatenteerd behandelingssysteem van de uitlaatgassen. Daarbij wordt een normale oxidatiekatalysator gecombineerd met een roetfilter en een extra katalysator. Bovendien wordt een niet-giftige vloeistof toegevoegd, bekend als AdBlue. Deze wordt geïnjecteerd in de uitlaatgasstroom, waardoor ammonia vrijkomt, dat op zijn beurt tot 80 procent van de stikstofoxide (NOx) afbreekt in onschadelijke waterstof en water. Omdat het systeem niet goed tegen zwavel kan, is het dus van belang om laagzwavelige diesel te gebruiken.

AdBlue wordt overigens opgeslagen in een speciale tank van 20 liter. Omdat het verbruik van AdBlue maar zo'n 1 procent van de verbruikte brandstof bedraagt, hoeft de tank pas te worden gevuld bij de service-intervallen van 20.000 of 30.000 km, afhankelijk van het type motor.

Actieradius

Intussen heeft de E 320 BlueTec geen AdBlue-toevoeging nodig, maar doet hij het met de extra katalysator en moet hij een verbruik kunnen halen van 6,7 l/100 km. Met een 80 liter-tank heeft hij dan ook een actieradius van zo'n 1.200 km.

Wij reden met de nieuwe versie van de E-klasse in Nevada, in het prachtige gebied rond Las Vegas en konden daar naar hartelust de 210 pk aanspreken van de 3-liter V6-motor, die in dit geval is gecombineerd met een zeventraps automatische transmissie. Uiteraard merk je tijdens het rijden helemaal niets van het geavanceerde verbrandingsproces dat zich onder de motorkap en onder de bodem van de cockpit afspeelt.

De motor loopt mooi stil, is levendig en heeft met een maximumkoppel van 526 Nm tussen 1.600 en 2.400 tpm enorm veel trekkracht in huis, wat je in een bergachtig gebied als dat van het Valley of Fire State Park goed van pas komt. De zeventraps transmissie kennen we al van de S-klasse en hij vormt ook met de 320 BlueTecdiesel een uitstekende combinatie. Als je aandacht er niet op is gericht, voel je hem niet eens schakelen. Mercedes geeft voor de acceleratie van 0-100 voor deze versie 6,9 seconden op en dat is voor de 1.751 kg zware reisauto best snel.

Verder gedraagt de 320 BlueTec zich zoals we intussen van de E-klasse gewend zijn. Het onderstel is prima uitgebalanceerd, comfortabel maar voldoende stevig afgesteld voor het snelle bochtenwerk en de reacties op het stuur zijn direct en snel. De E 320 BlueTec mag dan de schoonste diesel ter wereld zijn, hij biedt in elk geval ook veel rijplezier.

Mercedes is van plan om de E 320 BlueTec in de loop van 2008 ook op de Europese markten te introduceren. Dat is per land verschillend, maar wij zijn er in Nederland met onze 'schone' dieselbrandstof in ieder geval nú al klaar voor. Of Nederlandse automobilisten er ook al klaar voor zijn om meer te betalen voor zo'n milieuvriendelijke versie, hangt natuurlijk ook nauw samen met eventuele subsidie die op de E 320 van toepassing zal zijn. In de VS zal 't ze de kop niet kosten, voor 1.000 dollar (zo'n 750 euro) extra rijden ze daar in de milieuvriendelijke BlueTec. Met een béétje promotie kan die naam daar net zo veel gaan betekenen als Prius…

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum