Mercedes-Benz E220 CDI – 2007 – 510.500 km - Klokje Rond

Stralende ster

94 reacties

Video
AutoWeek 34 2023
AutoWeek 34 2023

Je leest het in AutoWeek 34 2023

In zijn aanmelding voor deze rubriek hanteert Peter Maas de kwalificatie ‘fabrieksnieuw’ voor zijn zestien jaar oude Mercedes met vijf ton op de teller. Goed onderhoud, zorgzame eigenaren en een beheerste rijstijl zijn de pijlers onder de uitmuntende staat waarin de E220 CDI verkeert. Of zijn er alsnog pijnpunten te vinden?

Een Mercedes-Benz met een dieselmotor. Dat stond ooit garant voor een miljoen probleemloze kilometers, maar die tijd ligt alweer even achter ons. Dat heeft mede met de complexiteit van de moderne techniek te maken en met de enorme vermogens die de huidige motoren leveren. Ten tijde van de W123 (een verre voorvader van deze E en de meest geproduceerde Mercedes ooit) had de 220 D een 2.2-motor met niet meer dan 60 pk. De nieuwste E220 d heeft een tweeliter met 197 pk (mild hybrid) die bovendien vele malen schoner en zuiniger is dan dat oude beestje uit de jaren 70. “Mijn vader reed vroeger ook Mercedes, dat maakte veel indruk op mij”, vertelt Peter Maas. “Dat was de W124, waar ik er zelf ook een paar van heb gehad. Echt een fantastische, supercomfortabele auto. De vijfcilinder diesel is heerlijk. Niet snel, maar wel onverwoestbaar. Het liefst had ik nog steeds W124 gereden, maar ik moet eerlijk toegeven dat zo’n oude diesel geen goede optie is voor dagelijks gebruik. Mijn vorige auto was een E-klasse uit 2012, veel jonger dus dan mijn huidige auto. Voor die tijd heb ik kort met een C-klasse gereden, maar als je eenmaal een E gewend bent, wil je niet meer kleiner. En toen kwam deze E220 CDI van een goede kennis op mijn pad, toen met vier ton op de klok.”

Onderhoud perfect, dus geen twijfels

Die goede kennis is Henk Catsburg, die speciaal voor deze gelegenheid vanuit zijn woonplaats Goes naar Soesterberg is afgereisd, vanzelfsprekend in een E-klasse. “Ik heb vier jaar met de E220 CDI gereden. Bij aanschaf stond er 200.000 kilometer op de klok en al het onderhoud is vanaf dag één uitgevoerd door dezelfde monteur, Marcel Bekkers. Die werkte eerst bij de dealer in Den Bosch en is later als zelfstandige verder gegaan in Veghel onder de voor de hand liggende naam MB Service. De motor is nog origineel, net als de distributieketting en de automatische versnellingsbak. Er gaan altijd originele onderdelen in, en indien nodig worden zaken preventief vervangen. Het tweede onderhoudsboekje is ook al bijna vol.” We beginnen langzamerhand te begrijpen waarom Peter geen enkele twijfels heeft aan de conditie van zijn auto. “Normaal gesproken koop je geen auto met vier ton op de klok. Maar ik weet hoe zorgvuldig Henk met zijn auto’s omgaat. Verder vind ik dit model E-klasse erg mooi. Ik neig meer naar de oudere modellen, geef ik eerlijk toe. Ik heb in iets meer dan twee jaar 100.000 kilometer gereden, en er is in die tijd alleen regulier onderhoud uitgevoerd. Bij de laatste keer zijn de schokdempers rondom vervangen en is de zitting van de stoel vernieuwd. De wangen waren eerder al gedaan.”

Roetfilter verzadigd

Fabrieksnieuw is de statige sedan weliswaar niet, maar voor zijn leeftijd en kilometerstand ziet de Mercedes er zeer goed uit. “Het front en de spiegelkappen zijn niet zo lang geleden opnieuw gespoten. Zo is alle steenslag mooi weggewerkt. Helaas werkt het schuifdak niet meer. Een van de staalkabels is gerafeld. In overleg met de garage is het hele systeem nu uitgeschakeld en dat laat ik zo. Ik reed zelden met het dak open en de reparatie is behoorlijk kostbaar.” Dat geld kan Peter binnen afzienbare tijd besteden aan een nieuw roetfilter. Keurmeester Tim de Leeuw noteert een storing in het systeem, ook al is daarvan tijdens het rijden niets te merken. Een meting wijst uit dat de uitstootnorm nog altijd wordt gehaald. Tim: “Het roetfilter zit zo goed als vol, wat niet verwonderlijk is bij deze tellerstand. Op dit moment is er nog geen reden tot paniek, maar er moet wel eens een nieuwe onder. Dan adviseer ik met klem om voor origineel te kiezen.” Die keuze had Peter al gemaakt. “Een andere auto kopen is geen optie, dan weet je ook niet wat je hebt, nu wel. De laatste zes jaar is er alleen maar Shell V-Power in de tank gegaan en daarmee loopt de motor het mooist en het zuinigst. Gelukkig heeft Tim ontdekt waar het rammeltje vandaan komt, het blijkt een kleinigheid. En nu door naar de volgende honderdduizend kilometer. Wie weet tik ik het miljoen ooit aan, dan meld ik mij weer.”

Eigenaar Mercedes-Benz E220 CDI

Naam: Peter Maas
Bouwjaar: 1978
Woonplaats: Bussum
Beroep: Recruitment manager
Eerste auto: Volkswagen Golf II 1.6 D
Vorige auto: Mercedes-Benz E220 CDI uit 2012
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: “Niets, hij is perfect zo.”
Wat is je langste reis met deze auto?: “Naar Zwitserland.”

Wat mankeert er aan de Mercedes?

Storing aanwezig op het roetfilter (overmatige vulgraad)
Deeltjesmeting is hoog, maar nog goed voor de apk (487.000 van de 1.000.000)
Open dak en de afdekking hiervan werken niet meer, ook de sfeerverlichting werkt niet
Kleurverschil in de afdekking van het middenconsole
Flinke ster in het voorraam
Rammeltje hoorbaar in de auto, lijkt afkomstig van een gebroken uitlaatbeugel
Xenonlampen lijken weinig licht te geven
Deuren gaan zwaar open en dicht, met name achter
Motor zweet aan de bovenkant minimaal olie
Achterste differentieelrubber begint minimaal in te scheuren
Metalen bussen in de draagarmrubbers achter beginnen te corroderen
Diverse banden zijn wat gecupt en vertonen hoogteslag
Wiellagers voor moeten afgesteld worden i.v.m. speling

De mening van Carrec Technocenter

“Een in zeer goede staat verkerend voertuig, zowel uiterlijk als technisch. Aan het rijden is op geen enkele manier merkbaar dat het een auto met hoge kilometerstand betreft. De kleine puntjes netjes aanpakken, dan kun je er nog jaren mee rijden, verwacht ik.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 220 CDI Avantgarde
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 60.962

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.148 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.818 mm / 1.822 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.540 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum