Mercedes-Benz E 200 CDI Elegance (2006)
Revanche-Benz
De voorzijde van de nieuwe E ziet er strakker uit dan voorheen, dankzij een scherper gesneden grille en bumper. Daarnaast hebben de achterlichten een gewijzigde lay-out en worden de koplamp-units gesierd door drie 'louvres' aan de bovenzijde.
De viercilinder turbodiesel is niet com-pleet nieuw, maar werd wel zo onder handen
genomen dat vermogen en koppel een aardige duw in de rug kregen: 122 pk werd 136 pk, de trekkracht steeg met maar liefst 70 newtonmeters naar 340, die vrijkomen bij 2.000 tpm. Met z'n dorst van 8,2 l/100 km is het instapmodel bij de dieselversies geen kleinverbruiker (fabrieksopgave: 6,5 l/100 km).
Gezapig
Omdat de vijftrapsautomaat van de Mercedes er eentje is van het gezapige soort, draagt dat zeker niet bij aan de sportiviteit. Het grote voordeel van de automaat is dat je uitermate relaxed gaat rijden. Pas als je de rechtervoet echt naar beneden duwt, is deze automaat geneigd een tandje terug te schakelen, eerder niet.
Dit luie karakter van de bak past goed bij deze auto, maar het moet je liggen.
Elektronische snufjes
Schoorvoetend werd door Das Haus toegegeven dat het beruchte brake-by-wire SBC-remsysteem aan de wilgen is gehangen; bij de E-Klasse wordt een licht aangepaste versie van de hydraulische installatie uit de S-Klasse gemonteerd. Van haperingen hebben wij tijdens onze testperiode niets gemerkt en remmen doet onze E 200 dan ook naar volle tevredenheid.
Een andere noviteit is Direct Control, dat we voor het eerst op de C-Klasse tegenkwamen. Kort gezegd komt dat erop neer dat de auto een stevigere onderstel-afstemming heeft met een aansprekender rijgedrag als gevolg. Stuurcommando's van de bestuurder worden door de E een fractie alerter opgevolgd. Vering en demping mogen dan weliswaar iets steviger zijn afgestemd dan voorheen, de meter slaat nog altijd duidelijk uit naar comfortabel. Dat verhindert dat de auto je verleidt
om een bocht eens sneller te nemen dan normaal.
Ingeburgerde zaken
De opgefriste E heeft tegenwoordig standaard 'Pre Safe' aan boord, dat een dreigende aanrijding herkent en vervolgens razendsnel maatregelen treft om de inzittenden te beschermen. Vanzelfsprekend is de E 200 CDI standaard voorzien van inmiddels 'ingeburgerde' zaken als tractie- en stabiliteitscontrole, remassistent en een karrenvracht (adaptieve) airbags.
Met de commandopost van de vorige E-Klasse was al weinig mis, dus heeft Mercedes zich beperkt tot detailwerk. De bedieningsknoppen van de klimaat-regeling zijn iets anders en het stuurwiel heeft nu vier ovale knoppen (in plaats van twee clusters) voor de bediening van boordcomputer, telefoon en audio. Verder moeten we het zoeken in nieuwe kleurstellingen voor dashboard en bekleding en een iets andere structuur van sommige materialen. Je vindt nog altijd blindelings de functies die je zoekt en met de ergonomie zit het ook bijzonder snor. De zitpositie is prettig, de stoel stevig, maar de zitting is naar onze smaak iets te vlak en de zijdelingse steun houdt bovendien niet over. Achterin is genoeg plaats voor alle ledematen.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 200 CDI Elegance |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.284 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.818 mm / 1.822 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.530 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 211 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 173 g/km |