Mercedes-Benz CLS 500 (2004) - Test

Coupé Royale

Mercedes CLS
AutoWeek 40 2004
AutoWeek 40 2004

Je leest het in AutoWeek 40 2004

Trendy en Mercedes, het zijn woorden die tot nu toe niet echt bij elkaar pasten. Maar nu komt het merk met een hippe vierdeurs-coupé, die best 'ns een trendsetter kan worden. De CLS is in de basis een E-klasse, maar qua design is het een klasse apart. Zó modieus was een Mercedes nog nooit.

Tijdens onze rit met de nieuwe CLS door Los Angeles duikt telkens weer die ene vraag op; is het een coupé? Tja, wat zullen we zeggen? Gezien de sportieve daklijn, SL-achtige grille en frameloze zijruiten moet het antwoord eigenlijk 'ja' zijn, maar de CLS heeft toch echt vier deuren... Zo op het eerste gezicht lijkt het nogal tegenstrijdig; een coupé met vier portieren. Helemaal nieuw is het idee trouwens niet, want Rover had in de jaren '60 al de vierdeurs P5 coupé. Ook Audi experimenteerde een aantal jaar geleden met het concept, maar nam de gok uiteindelijk niet. En nu is het uitgerekend het behoudende Mercedes dat het aandurft dit type auto weer op de markt te brengen! Ze hebben wel lef, daar in Stuttgart.

De CLS laat zien dat het merk met de ster steeds gedurfdere modellen gaat bouwen. De CLS is bedoeld voor personen die een limousine te saai, maar een coupé te onhandig vinden. De wagen is een voorbode van een nieuwe designrichting bij Mercedes. Zo zullen we die scherpe vouw in de zijkant de komende jaren vaker tegenkomen, bij de komende S-klasse van 2006 bijvoorbeeld. De nieuwe A-klasse heeft hem trouwens al.

Italiaans
Het lijnenspel van de CLS is echt een lust voor het oog. Je kunt bijna niet geloven dat hij uit Duitsland komt. Met zijn fraaie rondingen en elegante vorm doet de CLS eerder Italiaans aan. Hij straalt pure emotie uit, en dat zien we bij Duitse auto's niet vaak. Mercedes heeft zijn designers bij de CLS duidelijk de vrije hand gegeven. Met een uitstekend resultaat. Het fraaiste gedeelte van de CLS is zonder twijfel de zijkant. De daklijn ziet er rank en sportief uit, en doet niet onder voor welke coupé dan ook. Opvallend is verder de hoge taillelijn, en de verhoudingsgewijs kleine hoeveelheid glas. Daardoor doet de CLS kleiner aan dan hij in werkelijkheid is. Dat wordt nog eens versterkt door de fraaie vouw ter hoogte van de deurhendels. Die verbindt de sterk aflopende voorkant optisch met de vloeiende achterkant. Ook die is wonderschoon, met elegante achterlichten en een dynamisch gelijnde kofferklep. Het ziet er stukken harmonieuzer uit dan de 'opgeplakte' kofferdeksels van aartsrivaal BMW. Alleen bij de vormgeving van de voorkant zijn de CLS-ontwerpers wat doorgeschoten. De ver in de voorschermen doorlopende koplampen zijn enorm groot, en ze zien er met hun boemerangvorm uit als verschrikte ogen. Ze moeten weliswaar onderdak bieden aan speciale lampen die de bocht verlichten, maar zó groot hoeven ze toch niet te zijn? Het verstoort de CLS-neus een beetje, want de reusachtige lichtunits passen niet echt bij de kleine grille. Die lijkt wel van een SL te komen, met de grote ster in het midden. Daarmee benadrukt Mercedes opnieuw het sportieve karakter van de CLS.

Passie
Ook het interieur van de CLS is van een ongekende schoonheid. Net als de buitenkant straalt het passie uit, liefde voor design. Het dashboard heeft fraaie rondingen meegekregen, en is subliem afgewerkt met mooie materialen. Vooral de grote stukken hout springen in het oog. Normaal gebruikt Mercedes hier en daar een reepje hout, maar in de CLS is bijna het complete dashboard ermee bekleed. Het lijkt wel een Jaguar! Bovendien ziet het hout er erg natuurlijk uit, in veel auto's glimt het zo sterk dat het haast plastic lijkt. Mercedes koos bij de CLS voor een lichte beschermlaag, waardoor het hout in de loop van de tijd een beetje zal verouderen. Daardoor gaat het er alleen maar mooier uitzien. Het binnenste van de CLS ziet er ook lekker sportief uit, met de ronde ventilatieroosters en het sportstuur dat we kennen uit de CLK en SL. Eventueel kun je leren bekleding bestellen, die met fraaie stiksels is afgewerkt. Zelfs het middelste gedeelte van het dashboard is dan bekleed met die dure koeienhuid. Al met al een fraai en knus interieur. Achter in de CLS vind je twee aparte stoelen, die door een met hout afgewerkte tunnelconsole worden gescheiden. Het ruimteaanbod is best voor elkaar. Je hebt weliswaar niet zoveel bewegingsvrijheid als in de E-klasse, maar wel duidelijk meer als in de CLK-coupé van het Duitse merk. Omdat de CLS dezelfde wielbasis heeft als de E-klasse, is de beenruimte prima voor elkaar. De hoofdruimte is vanwege de sterk aflopende daklijn redelijk beperkt. Dat is een typisch coupé-trekje. Je voelt je veilig en geborgen binnen in de CLS, door de hoge taillelijn en kleine zijramen.

Verpakking
Hoe exotisch de CLS er ook uitziet, onderhuids zit hij vol met beproefde techniek. Eigenlijk is de nieuwe Mercedes CLS 500 een E500 in een sportievere verpakking. Zo is hij uitgerust met dezelfde 306 pk sterke 5-liter V8, en de zeventraps-automaat kennen we ook al. Het onderstel deelt de CLS eveneens met de 'E'. De prijs voor de imposante uitstraling is een extra gewicht van 160 kilo ten opzichte van zijn limousinebroer. Toch maakt hij tijdens onze eerste rij-impressie op de wegen van Zuid-Californië bepaald geen tragere indruk. Voor de sprint van nul naar 100 km/h noemen de Mercedes-ingenieurs een tijd van 6,1 seconden, wat slechts ééntiende van een seconde langzamer is. En de topsnelheid is ook bij de CLS500 elektronisch op 250 km/h begrensd. Dat zijn geen prestaties waar je over kunt klagen. Op papier lijkt de CLS dus een vergelijkbare technische uitrusting als de E-klasse te hebben, maar dankzij een nieuwe afstemming heeft hij toch een duidelijk ander karakter. Zo staat de CLS500 weliswaar op dezelfde 245/40 ZR 18-banden als de E500, en zijn onderstel is qua basisarchitectuur eveneens identiek, maar de luchtvering met niveauregeling is in de CLS500 duidelijk sportiever afgestemd. Zelfs in de 'Normal'-stand van het AIRMATIC DC genaamde systeem, dat in de CLS met een variabel luchtvolume werkt, merk je een duidelijk verschil.

Wegcontact
Je hebt in de CLS500 veel meer 'contact met de weg' als in de E500, die zijn passagiers zoveel mogelijk afschermt van dwarsrichels en andere wegoneffenheden. De CLS500 meldt ze op een subtiele manier aan de chauffeur, en ook de besturing laat voelen wat er onder de wielen doorgaat. Een hele verbetering ten opzichte van het nogal doods aanvoelende stuur van de E-klasse. Ook het veersysteem werd voor het nieuwste model van Mercedes aangepakt.
De sinds zes jaar uit de S-klasse bekende luchtvering AIRMATIC is in de CLS voorzien van een zogenaamde Dual Control-functie. Dat systeem is in staat de vering te veranderen door het luchtvolume van de veerbalgen razendsnel aan te passen. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens een snelwegrit de complete inhoud van de balg gebruikt voor veel rijcomfort. Als je even later een scherpe bocht instuurt, dan schakelt het systeem een deel van het luchtvolume tijdelijk uit, waardoor de vering lekker strak wordt voor een goede wegligging. Dat merk je direct, want de carrosserie helt opeens duidelijk minder over. Het snelle aan- en uitschakelen wordt, net als de automatische aanpassing van de schokdemperafstelling, door het adaptieve dempersysteem geregeld. Dat krijgt signalen van onder andere stuur- en overhelsensoren, maar ook met zaken als acceleratie en de rijstijl van de bestuurder wordt rekening gehouden. Bovendien kun je het systeem met een druk op een knop aanpassen. Als je één keer drukt, schakelt ADS sneller over op de straffere veerafstelling. Verder komt de carrosserie dan 15 millimeter lager te liggen, en blijft ook bij een relaxte rijstijl de hardere sportstand ingeschakeld. Overigens verlaagt de niveauregeling de carrosserie vanaf 180 km/h automatisch met die 15 millimeter, mocht de bestuurder dat nog niet gedaan hebben. Zodoende ligt de CLS ook bij hogere snelheden als een dijk op de weg. Een echte Autobahn-vreter, deze auto.

Geen sportwagen
Zelfs met de luchtvering in de sportstand is de CLS geen sportwagen, hoewel hij niet vies is van bochtenwerk. Hij volgt keurig de opgegeven koers, en hij is tot veel hogere bochtsnelheden in staat dan de comfortabeler afgestemde E500. En hoewel we het niet hebben nagemeten, lijkt het alsof het geluid van de V8 ook wat nadrukkelijker wordt doorgegeven aan de inzittenden. Dat past prima bij het sportievere karakter van de CLS. Maar diep in zijn hart blijft het toch meer een limousine qua karakter, die de voorkeur geeft aan het verslinden van lange afstanden. De besturing is namelijk nog steeds wat gevoelloos, en zijn lengte van bijna vijf meter helpt ook niet echt bij snel bochtenwerk. Voor comfortabele ritten is hij echter perfect geschikt. Vooral door de kwaliteiten van zijn aandrijflijn. De zijdezachte V8 is een genot, en de standaard zeventrapsautomaat behoort met recht tot de technische highlights van de duurdere Mercedes-modellen.

Lekkernijen
De CLS zit boordevol met allerlei elektronische lekkernijen, die het leven aan boord nóg fijner maken. Neem bijvoorbeeld de voorstoelen. Die zijn naar wens niet alleen verwarmbaar, maar ook voorzien van ventilatie. En als je dat nog niet genoeg vindt, kun je 'dynamische multicontourstoelen' bestellen. Die zijn voorzien van luchtkamers aan de zijkant, die in bochten automatisch gevuld worden en zo extra zijdelingse steun bieden. Precies aan de kant waar je tegenaan leunt. Verder is de CLS500 afgeladen met allerlei elektronische rijhulpjes. Zo is er de adaptieve cruise control Distronic die automatisch afstand tot de voorligger houdt, de radio en telefoon bedien je met de spraakbesturing Linguatronic. En dan is er nog Pre-Safe, dit systeem 'ziet' een botsing via sensoren aankomen, de inzittenden worden vervolgens zo goed mogelijk op de crash voorbereid. PreSafe spant de gordels van bestuurder en passagier aan, positioneert de stoelen in de juiste stand ten opzichte van de airbag en sluit als dat nodig is de ramen en het schuifdak.

Flinke smak geld
Wie wil genieten van al het moois dat de CLS500 te bieden heeft, moet € 103.500 op tafel leggen. Da's natuurlijk een flinke smak geld, zeker als je bedenkt dat hij in Duitsland € 67.280 kost. Maar voor dat bedrag krijg je wel een adembenemend fraaie auto. De proporties kloppen, en de liefde voor detail straalt er aan alle kanten vanaf. Ook in het interieur. En de CLS is ook nog eens behoorlijk praktisch. Vier volwassenen vinden probleemloos een plek, en de bagageruimte is met 505 liter inhoud net zo groot als bij de meeste luxe sedans. Wie de 306 pk van de 5-liter V8 toch wat magertjes vindt, kan voor € 141.300 de CLS55 AMG met 476 paardenkrachten nemen. Dan heb je helemaal niets meer te wensen over. Maar iets minder kan ook, je kunt namelijk ook kiezen voor de CLS350. Dan krijg je de splinternieuwe 3,5-liter V6, die met 272 pk nauwelijks voor de CLS500 onderdoet. De 'basis'-CLS zal € 80.300 gaan kosten, en dat is zonder twijfel nog steeds veel geld. Je koopt echter wel iets bijzonder exclusiefs. De CLS is een luxueuze limousine in sportkleding, die van Armani of Gucci lijkt te stammen, maar toch echt uit Duitsland komt. Fraaie Duitse techniek in een Italiaans aandoende carrosserie, het is een perfecte combinatie. En verder zijn we er van overtuigd dat we vierdeurscoupés vaker zullen gaan tegenkomen in de toekomst, want je hebt dan eigenlijk het beste van twee werelden. De praktische eigenschappen van een sedan, en de fraaie belijning van een coupé. Wat kun je nog meer wensen? Een echte trends(et)ter, die CLS.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum