Mercedes-Benz CLS 350 CGI (2007) - Test

Groot en groen

Mercedes-Benz CLS 350 CGI

Bij een groeiend aantal bedrijven is het tegenwoordig beleid om met 'groene' auto's te rijden. Het management wordt daarbij niet uitgezonderd. De kwestie: is directe inspuittechniek genoeg om een Mercedes groen te maken?

Schoon dan wel zuinig rijden, lijkt niet te stroken met vervoer 'op niveau'. Je wordt al snel verwezen naar de kleinere auto's. Natuurlijk zijn die zuiniger en dus schoner, maar niet iedereen is te bedienen met een boodschappenautootje. Het kan gelukkig ook anders, want ondertussen worden ook grotere auto's effi ciënter en minder milieubelastend. Daaraan werkt ook Mercedes-Benz. Al meer dan tien jaar experimenteren ze in Stuttgart met zo'n beetje alle vormen van alternatieve aandrijvingen en brandstoffen, zoals waterstof, hybrides, combinaties van diesel en benzine. Alleen komen we op de weg nog weinig 'groene' Benzen tegen.

Directe inspuiting
Het groene randje lijkt zich voornamelijk rond de E-klasse te concentreren. Een van de exponenten daarvan is een direct ingespoten V6 benzine motor, die volgens opgave zo'n tien procent zuiniger is. Deze V6 zit ook in de CLS, de op de E-klasse gebaseerde vierdeurscoupé.
De CLS wordt bestempeld als een vierdeurscoupé, eigenlijk niet meer of minder dan een op de E-klasse gebaseerde sedan met een lage, vloeiend afl opende daklijn. Voor de inzittenden betekent het dat je achterin niet erg veel hoofdruimte hebt en dat het voorin ook maar beter is om geen schuifdak te bestellen. Instappen in de CLS is binnenkomen in een wereld waar het draait om absolute klasse. De afwerking is net als het gebruikte materiaal van hoog niveau.

De auto biedt niet het gevoel van ruimte dat je in eerste instantie bij een 4,90 meter lange Mercedes verwacht. Met de ergonomie zit het wel snor, ook als je wat langer bent dan gemiddeld. Binnen de kortste keren voel je je helemaal thuis in de CLS, althans voorin. Zij die op een van de stoelen achterin willen werken of de krant willen lezen terwijl de chauffeur stuurt, hebben weinig armslag en doen er beter aan om te kiezen voor de E-klasse van Das Haus.
De aandrijflijn van de Mercedes is een hoogstandje van technische verfi jning. Aan levenslust ontbreekt het de V6 nooit. Indrukwekkend blijft het werk van de 7G-Tronic automatische versnellingsbak; deze schakelt zo soepel dat je eigenlijk alleen aan het verspringen van de toerentellernaald kunt waarnemen dat er van verzet is gewisseld. Er zijn gerust redenen te verzinnen waarom de bak ook nog over een sportstand beschikt, maar echt nodig is die niet; de aandrijfl ijn reageert in de comfortstand ook al gretig genoeg op de commando's die je geeft met het rechterpedaal. Alleen van de beloofde brandstofbesparing hebben we niet heel veel gemerkt.

Uitgebalanceerd
Het onderstel van de CLS lijkt wel wat zacht, maar blijkt uiteindelijk communicatief en mooi in balans. Tegen meerprijs is er ook een actieve variant leverbaar. Het overzicht van de aanwezige veiligheidssystemen is indrukwekkend. Zo is er een precrash-systeem aan boord en verder wordt beloofd dat de airbags indien nodig niet zomaar zullen afgaan, maar aangepast aan de persoon die op de betreffende stoel zit. Kijken we naar de overige uitrusting aan boord, dan is de CLS 350 CGI aardig bedeeld. Maar dat mag ook wel voor een auto in deze prijsklasse.

  • +Uitgebalanceerd onderstel
  • +Goed in de spullen
  • +Royale veiligheidsuitrusting
  • -Is ondanks de directe brandstofinjectie niet erg zuinig
  • -Beperkte hoofdruimte

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CLS 350 CGI
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 85.436

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 215 kW / 292 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 365 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.910 mm / 1.851 mm / 1.403 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.635 kg
Laadvermogen 560 kg
Banden245/45R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km (fabrieksopgave: 9,1 l/100km)
CO2-uitstoot 217 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum