Mercedes-Benz CLS 350 (2005)
Nouveau riche
Wat trekt de CLS een bekijks! De auto maakt veel los, je vindt hem mooi of lelijk. Wie uitgekeken is op de traditionele sedan wil wel eens iets anders; dan kun je een SUV nemen, wat veel leden van de nouveau riche doen. Maar de CLS is een eleganter alternatief en daarom denkt Mercedes ook andere doelgroepen dan Benz-rijders aan te spreken.
Wij kozen de 350, de 'instapper' met een prijs van ruim 80.000 euro. De CLS deelt de bodemplaat met de E-Klasse. Mercedes-Benz positioneert hem tussen de duurdere versies van de E- en de S-Klasse en was zo slim om niet het dashboard uit de E-Klasse te monteren. Het is bijzonder smaakvol: een enorm stuk hout domineert het dashboard. In de testauto heeft het een donkere tint, waardoor het niet al te zeer opvalt en het
interieur een Britse sfeer krijgt. We komen het materiaal op nog meer plekken tegen. Wortelnoot is standaard in elke CLS. Het CLS-interieur vertoont overeenkomsten met dat van de E: dezelfde fraaie tellers en bediening van airco en audio. Het stuur laat zich zeer uitgebreid verstellen, maar het is toch een beetje teleurstellend dat dit niet elektrisch kan.
Met knoppen op het stuur kun je de geluidsinstallatie bedienen en uitgebreide info oproepen in het display in het hart van de snelheidsmeter. Ergonomisch klopt het allemaal en je kunt snel wijs uit alle knoppen en schakelaars. Mercedes houdt de diverse functies goed gescheiden.
Omdat de CLS onder de noemer 'Coupé' valt, verwachten we niet veel ruimte. Als
we het kleine portier zonder raamstijl openen, zien we een bijzonder knus verblijf. Mercedes-Benz levert de CLS alleen als vierzitter. Tussen de zetels loopt een brug met vakken die door wortelnoten rolluiken worden afgesloten. Beenruimte hebben we genoeg, maar je zit door de aflopende daklijn al snel met je kruin tegen het dak.
Beschaafd
De nieuwe 3,5-liter V6 is met 272 pk bijzonder krachtig. Vanaf lage toerentallen stuurt hij al zoveel koppel naar de achterwielen dat we geen moment naar een achtpitter verlangen. In de verte laat de V6 een beschaafde grom horen. Hij blijft op de achtergrond en zo hoort het. Wij klokken op de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h een tijd van 7,4 tellen, waarmee hij maar iets bij de fabrieksopgave achterblijft.
De V6 is standaard gekoppeld aan de moderne 7G-Tronic-bak die zo zijdezacht schakelt dat je er bijna niks van merkt. Alleen als we snel sprinten, is er bij de overgang van het eerste naar het tweede verzet een korte pauze. Normaal start deautomaat altijd in twee of drie, maar als je de bak handmatig bedient, vertrekt hijuit 1. De automatisch gekozen hogere startverzetten beïnvloeden de sprintsnelheid nadelig. De bak kent een sportstand
en een gewone stand. Die laatste volstaat, de bak schakelt dan op de juiste momenten terug en dat bevordert het comfort.
In bochten is de CLS onderstuurd, en de (optionele) luchtvering doet z'n best om de auto niet al te zeer te laten overhellen. De CLS heeft 'n stil onderstel, maar toch dringen geluiden binnen van de 275 mm brede sloffen. Een optie, samen met het AMG-stylingpakket dat deze CLS 350 siert. Wie een proefrit maakt, zal onder de indruk raken van de verfijning van de Mercedes. De fraaie afwerking en de hightech apparatuur zullen de liefhebber van de mooie dingen des levens kunnen bekoren. En wat te denken van de fantastische aandrijflijn? Maar al die technische lekkernijen maken de Mercedes toch ook
een afstandelijke auto.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLS 350 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 84.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.498 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.910 mm / 1.851 mm / 1.403 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.630 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 7,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,5s |
Brandstofverbruik | 10,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 241 g/km |