Mercedes-Benz C220 CDI Sports Coupé – 2002 – 929.486 km - Klokje Rond

‘Het betere Mickey Mouse-sleutelwerk’

66 reacties

Video
AutoWeek 7 2022
AutoWeek 7 2022

Je leest het in AutoWeek 7 2022

Dat je met een Mercedes-Benz een heel eind komt, wisten we al langer. Dat we ook een C-klasse Sports Coupé met zo’n hoge kilometerstand zouden treffen, hadden we echter niet gedacht. Als blijkt dat daar ook nog eens een 26-jarige eigenaar bij hoort, begrijp je dat we heel wat vragen hebben.

Hoewel Angelo Steen pas 26 jaar is, reed hij toch maar mooi ruim een half miljoen kilometer met zijn Mercedes. En dat allemaal in zes jaar tijd. Waar rijdt hij allemaal naar toe? “Het zijn eigenlijk allemaal plezierkilometers. Als ik op ­ vakantie ga, rijd ik het liefst zo diep mogelijk Europa in. En als ik last heb van verveling of stress, ga ik er ook op uit en vind ik het leuk om over boerenweggetjes te rijden”, aldus Angelo. Zo kom je dus aan dat soort kilometrages.

“Natuurlijk is het niet te doen om hem voor het onderhoud bij de garage te brengen. Dat wordt veel te duur; alleen al de olie wordt drie of vier keer per jaar gewisseld. Daarom ben ik begonnen om zelf te sleutelen; in de loop van de jaren heb ik veel geleerd. Vandaag moet ik langs keurmeester Joep Schuurman, en ik hoop dat mijn auto goed uit de bus komt. Het meeste ­ onderhoud doe ik thuis op de krik. Verder heb ik een buurman die een brug heeft, maar ook een huis in Frankrijk, dus hij is er niet altijd.”

ELK JAAR BIJSPUITEN

Het eerste wat Joep opvalt, is de matgrijze lak. “Heb je die uit een bus van de Action?” vraagt hij. Maar niets daarvan. “Ik heb die op kleur laten mengen”, vertelt Angelo. “Elk jaar spuit ik hem bij. Dit is een Mercedes uit de jaren dat ze ontzettend roestten. Wat betreft de carrosserie is het echt pappen en nathouden. Achteraf bezien had ik hem na aankoop beter meteen helemaal kunnen behandelen, maar daar is het nu te laat voor.”

Alhoewel: “Eerst had ik me ten doel gesteld met deze auto meer dan een miljoen kilometer te rijden. Nu ben ik wel benieuwd hoe ver hij komt als ik daar overheen ben. Ik denk niet meer dat ik hem ooit verkoop. Ik zal hem eerder in een stalling zetten.”

Als Joep terugkomt van de proefrit is de spanning te snijden. Hoe is de rit bevallen in de auto die Angelo al een half miljoen kilometer lang zelf versleutelt? “Het viel me helemaal niets tegen. Dat heb je echt heel goed gedaan”, zegt de keurmeester. Het levert terecht een stralende blik op bij Angelo; complimenten van Joep vallen bepaald niet iedereen ten deel. “Ik heb in de loop van de tijd van alles vervangen”, vertelt Angelo. “Alle rubber delen zijn weleens door mijn handen ­ gegaan. De dynamo en de stuurpomp waren de grootste operaties. Van die laatste vond ik er voor acht tientjes eentje op de sloop. Daarmee heb ik honderden euro’s uitgespaard. Ik denk dat ik in de loop van de jaren in totaal € 15.000 aan onderhoud heb uitgegeven. Dat vind ik ­alleszins redelijk.”

Joep hoort het allemaal goedkeurend aan. “Het verbaast me niet dat deze motor zo ver komt. Die is werkelijk niet kapot te knuppelen. Hoe vaak heb je de verstuiverplaatjes vervangen?” wil hij weten. Het blijkt nog maar één keer te zijn. “Dat is bijna­ ongelooflijk”, vindt Joep. Zelfs de EGR is nog aangesloten. “Die maak ik om de twee onderhoudsbeurten helemaal schoon”, zegt Angelo.

VLEUGELMOER

Onder de motorkap kijkt Joep zijn ogen uit. “Dit is wel het ­betere Mickey Mouse-sleutelwerk hoor! Ik zie een heleboel creatieve oplossingen, maar een intercoolerslang vastzetten met schroeven zou ik zelf niet hebben gedaan. Daardoor is de boel gaan lekken. En je kunt zien dat hier iemand met zijn eigen ­ gereedschap bezig is geweest. Ik zie hier zelfs een vleugelmoer. Dat is echt zo’n oplossing in de sfeer van ‘wat heb ik nog liggen?’. Toch is het wel allemaal goed ­uitgevoerd.”

Als Joep de ophanging controleert, heeft hij ook al weinig te klagen. “Het is jammer dat er hier een schokdemper begint te lekken, want die is eigenlijk nog niet aan vervanging toe. Je auto rijdt nog prima”, concludeert hij. We lachen om de winterwielen van Angelo, die niet van AMG zijn, maar van AMC. “Geweldige neppers, maar voor de winter vind ik ze oké. De zomerset heeft wel echte Mercedes-wielen”, ­ aldus Angelo. Hij kan met opgeheven hoofd het strijdperk verlaten. Hij mag een boel complimenten in zijn zak steken.

Tot slot licht hij de liefde voor zijn auto nog toe. “Ik hou van spullen die lang meegaan, vandaar dat ik ook Japanse auto’s interessant vind. Maar een Mercedes heeft iets flamboyants. Dat merk heeft al mijn hele leven mijn voorkeur. Deze Sports Coupé is een impulsieve aankoop geweest. Ik wilde een CLK, maar die waren te ­ prijzig, dus ben ik maar voor het lelijke eendje gegaan. De achterkant vind ik nog steeds niet mooi, maar ik ben inmiddels aan de vorm gewend.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

Joep Schuurman: “Ik zie een boel dapper ­ sleutelwerk. Dat is knap gedaan. Voor zijn kilometerstand rijdt de auto ook nog heel behoorlijk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 220 CDI Sports Coupé
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.850

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.148 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 315 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.343 mm / 1.728 mm / 1.406 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 163 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum