Mercedes-Benz C 250 Cabriolet vs. Range Rover Evoque Convertible

Boven het maaiveld, of er dwars doorheen?

AW 2
AutoWeek 2 2017
AutoWeek 2 2017

Je leest het in AutoWeek 2 2017

Open rijden kan in beide, maar de benadering ervan verschilt als dag en nacht. Is kiezen tussen een traditionele cabriolet als de Mercedes C-klasse en een extravert type als de Range Rover Evoque Convertible eigenlijk wel relevant? Voor wie de keuze op basis van de foto's al heeft gemaakt, niet. Twijfelaars nemen we graag bij de hand.

Als we de factor 'smaak' een doorslaggevende (of überhaupt een) rol laten spelen in onze vergelijkende tests, kunnen we onze activiteiten per direct wel staken. Niets is subjectievers dan iemands mening over het uiterlijk van een auto. We zouden dan aan het einde van de test minstens 47 verschillende conclusies moeten schrijven. Daar zitten wij en u niet op te wachten. Toch treffen we onszelf nu in een situatie dat het niet meevalt om de auto puur op basis van objectieve, meetbare gronden te beoordelen. Iets buitenissigs als de Range Rover Evoque Convertible – een SUV met cabriodak, je verzint het niet – is immers nog (bijna) nooit vertoond. En wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Zelfs al zou hij een hapje willen nemen, zal scepsis in eerste instantie overheersen. Collega Roy Kleijwegt schreef het al bij de eerste kennismaking met de Evoque Convertible in maart: als ze bij Land Rover geen brood zien in deze bijzondere carrosserievariant, beginnen ze er natuurlijk niet aan. Er is heus een goede business case voor deze auto. Wij denken een aanzienlijk betere dan Nissan in 2011 had met de Murano Cross-Cabriolet, de geestelijk voorvader van de dakloze RaRo. Waarom de Evoque er wel mee wegkomt en de Murano niet? Imago.

Over niet meetbare, subjectieve factoren gesproken. We zijn het er waarschijnlijk wel over eens dat Range Rover een ander koperspubliek aantrekt en bedient dan Nissan. De Japanners toonden destijds lef door met een non-conformistische creatie als de CrossCabriolet te komen, maar deze auto werd simpelweg niet begrepen en geapprecieerd door de achterban. Waardoor hij slechts mondjesmaat werd verkocht en inmiddels een mooi plaatsje in het automobiele rariteitenkabinet heeft veroverd. Range Rover zit in een heel andere hoek van de markt, waarbij de Evoque het meest gepolijste model van het gamma is. Een onverzettelijke, met leer en zacht tapijt afgewerkte bonk staal als de echte Range Rover (het model dat ook de merknaam draagt) is het niet. En dat is ook nooit de bedoeling geweest; de Evoque is lifestyle, wat dat ook precies moge betekenen. Sommigen noemen de Evoque een uit de kluiten gewassen handtas op wielen, het SUV-equivalent van de Fiat 500. Bij Land Rover zullen ze de laatste zijn om dat te ontkennen, al zal de woordkeuze vermoedelijk anders zijn. We bedoelen dat een model als de Evoque zich bij uitstek leent om 'iets geks' mee te doen, zoals het dak eraf halen. Niet alleen als concept-car (Genève 2012) maar maar ook werkelijk als productie-auto. Verfrissend.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum