Mercedes-Benz B-klasse ontmoet Volkswagen Golf Sportsvan

Een middag in Sneek...

MPV B-Klasse Sportsvan Honden Friesland
AutoWeek 41 2019
AutoWeek 41 2019

Je leest het in AutoWeek 41 2019

We hadden graag een Volkswagen Golf Sportsvan gebruikt voor een vergelijking met onze Mercedes-Benz B180d. Maar door het wegvallen van de Sportsvan uit de Nederlandse prijslijst ging er definitief een streep door dat plan. Toen was daar de mail van Klaas Rollema: of we zijn Sportsvan wilden lenen. Nou, graag.

Klaas Rollema woont in Sneek, flink wat kilometers van de AutoWeekgarage waarin onze B-klasse woont. En dat is maar goed ook, want we willen flink doorstampen om een kilometrage te halen waarbij diesel rijden interessant wordt. Als we bij Klaas aan de keukentafel zitten, wordt duidelijk dat hij dezelfde afweging maakt. “Voor mijn woon-werkverkeer rijd ik het traject Sneek–Utrecht. Dat is goed voor 30.000 kilometer per jaar, waarmee ik net het omslagpunt voor diesel haal.

Uiteraard maak ik nog meer ritten, dus ik kom sowieso gunstig uit. Ik heb wel een TSI overwogen, maar ik vroeg mij af wat er met zo’n motor gebeurt wanneer de kilometerstand oploopt. Een TDI staat juist als aardig onverslijtbaar te boek.” Gebroederlijk, beide in vuilniszakkengrijs, staan de Sportsvan en de B-klasse naast elkaar op de oprit van Klaas. “Mijn vorige auto was een Polo 1.2 TDI, waar ik regelmatig een dakkoffer op moest zetten wegens ruimtegebrek. Dat wilde ik niet meer, dus moest er iets groters komen. Ik heb een Caddy bekeken en ook een Tiguan. Maar een SUV heeft een te hoge instap voor mijn honden.”

Hoewel je zou denken dat Klaas een gedoodverfde Volkswagen-klant is, klopt dat niet. “Ik ben een BMW-liefhebber. In de garage staat een E46 Cabriolet – natuurlijk met een zescilinder. Ik heb heus ook gekeken naar de 2-serie Active Tourer, maar die is duurder dan een Sportsvan. Bovendien vind ik het niet zo’n mooie auto. En in mijn ogen is het geen echte BMW.” De B-klasse dan? “Op zich wel, maar aan een Mercedes hangt toch een beetje een oude-mensen imago. Dus die afweging was snel gemaakt. De B-klasse is ook duurder dan mijn Golf.”

RUMOERIG

Tijd om Sneek eens te verkennen. We wisselen meteen maar van auto. Wanneer je vanuit de Mercedes-Benz in de Volkswagen stapt, merk je meteen een paar grote verschillen. De diesel in de VW is bijvoorbeeld een stuk rumoeriger, terwijl de Golf een stuk stijver op zijn pootjes staat. De Benz is duidelijk comfortabeler; knap hoe in die auto, die toch een beetje on-Mercedes is, evengoed het DNA van het merk duidelijk aanwezig is. De DSG-bak schakelt al even soepel als de automaat in onze Mercedes.

Als we Klaas confronteren met onze bevindingen, blijkt dat deze zaken hem niet zijn opgevallen. Wel begint hij over waar iedereen het over heeft die in de B-klasse heeft gereden: het MBUX-dashboard, dat bestaat uit één groot scherm waarop de klokken en het multimedia systeem werken. Dat maakt indruk bij de buitenstaander en nu dus ook bij Klaas.

Als de B-klasse een paar meter moet worden verzet voor de fotografie, slaat de twijfel toe: je kunt hem in de versnelling zetten wat je wilt, maar hij rijdt geen centimeter. Wat blijkt: je moet eerst het portier sluiten. Ja, de Mercedes bemoedert je met veiligheid en voorzorgsmaatregelen tot je er een baard van krijgt. Wat dat betreft heeft de Volkswagen van Klaas, die vrij is van zulke fratsen, wat meer vertrouwen in zijn baasje.

Wel heeft de Sportsvan adaptieve cruisecontrol. “Dat werkt echt heel prettig”, vindt Klaas. En een automatische noodrem heeft zijn auto ook. “Dat heeft me al eens behoed voor een tik tegen een lantaarnpaal.” Opties waarvan je je mogelijk afvraagt waar ze goed voor zijn, werken in de praktijk dus wel degelijk. “En wat is dit?”, vraagt Klaas als hij bij de vermoeidheidsassistent komt. Op het dashboard komt een icoontje van een koffiekopje in beeld wanneer de auto aan de hand van oogbewegingen van de bestuurder afleest of hij of zij moe wordt. Dat heeft zijn Sportsvan niet.

VERVAARLIJK MAAR POESLIEF

Tijdens onze middag in Sneek dringen we langzaam door tot de kern van de zaak: Deano en Moby, twee vervaarlijk uitziende, maar poeslieve Rottweilers die Klaas vandaag vergezellen. “Die twee hebben achterin nogal wat ruimte nodig. Het mooie aan mijn Sportsvan is dat hij een verschuifbare achterbank heeft, waardoor ik meer ruimte voor mijn honden heb. Jullie Mercedes heeft dat niet, en daarmee is hij in één klap ongeschikt voor mij.” Klaas heeft in zijn auto een plank gemaakt voor Deano en Moby, die tussen de kofferbak en de achterbank past. “Zo bezeren ze hun poten niet als ze door de auto lopen.”

Ook na zijn kennismaking met de B-klasse heeft Klaas dus geen spijt van zijn keuze voor de Golf Sportsvan. Zijn auto is immers de meest praktische keuze voor hem en bovendien paste hij bij zijn budget. Wij hebben op onze beurt geen spijt dat we de Mercedes mee naar huis mogen nemen. Het is een heerlijk stille en comfortabele kompaan voor de lange afstand en met zijn 116 pk voldoet hij prima in het stroperige Nederlandse verkeer. Bovendien blijkt hij net een stukje zuiniger te zijn dan de Volkswagen. Klaas kent zijn verbruik tot ver achter de komma: “Dat is 1:18,25. En dat bereken ik zelf; de boordcomputer is altijd te optimistisch.”

Wij berekenen ons verbruik ook zelf en komen tot op heden gedurende de duurtestperiode op 1:18,9. Dat is toch net iets zuiniger. Iedereen blij dus. Met die conclusie op zak zetten we de Benz aan het einde van de middag weer terug in onze garage.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum