Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)

autoreview

Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)

Signalement

UitvoeringB 180 Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wie had dat gedacht

Het is de auto van mijn vrouw, maar we gebruiken 'm als gezinsauto. Ik mag gewoon lekker de kilometers bijhouden van mijn auto.

Als je een half jaar geleden tegen mijn vrouw had gezegd dat ze een Merc B in zilvergrijs zou rijden, had ze dat niet gelooft en zeker niet gewild. Ze had er niks mee, met Mercedes, B-klasse was "ouwelullen" en zilvergrijs zou ze never nemen. Goed, het liep anders. Waarom? Dat verhaal bespaar ik jullie. Het gaat nu om hoe wij de auto waarderen:

Het interieur is natuurlijk fantastisch. Tenslotte moet je wel vier jaar naar het dashboard kijken, dus dat zit helemaal goed. Ook de buitenkant vinden wij geslaagd met de AMG trim. Het blijft natuurlijk wel een B (mijn ouders van 80 rijden ook een B(!), daarom is het af en toe dat je denkt: Kloppen de verhoudingen wel? Waarom kan die stoel niet lager? Aan de andere kant, met zonnedak toch veel hoofdruimte en een prima instap is best lekker!

Kortom, wij vinden hem mooi, maar snappen dat een A klasse sportiever oogt. Dat is alleen wel een klein karretje en wij hebben 2 opgroeiende jongens, dus die extra ruimte van de B is prima de luxe en genoeg voor ons. De poederbakken (ski's) kunnen binnendoor gestoken worden. Ook handig.

Het rijden: Je merkt dat ie hoger is, maar dat merk je alleen als je echt hard de bocht door wilt. Geen issue voor ons. De automaat, hij komt niet lekker van z'n plaats. Dat schijnt bij deze double clutch te horen, maar de koppelomvormer die ik gewend was van BMW (qua automaat is dit wel appels met peren vergelijken) deed dit soepeler. Het valt op dat de automaat snel terugschakelt. Dit geeft een nerveus rijgedrag, Ik zet 'm daarom gelijk bij het wegrijden in de Eco stand (kantelnopje naar beneden rechtsvoor in midden console). Hierdoor schakelt de auto terug naar z'n 6 ipv naar 5 of zelfs 4) als je een tussen acceleratie doet op de snelweg.

Het rijdt verder heerlijk rustig. Weinig windgeruis. Wel wat rolgeluiden, maar binnen de perken.

Op een bepaalde manier zuinig, maar ook weer niet > ik kan gerust naar Amsterdam vanuit Breda rijden met een gemiddelde van 5,2 l/100 km , maar als ik naar Tilburg rijd, een relatief kort ritje dus, dan krijg ik 'm niet onder de 7l/100km terwijl de vorige auto heel snel richting de 6,0 ging, maar daar weer moeilijk onder ging. Op hogere snelheid is de Merc zuiniger, lagere snelheid weer niet.

Geluidsinstallatie:
ik ben een audiofiel. Goed geluid is belangrijk, maar in de Merc betekent dit dat het verschil tussen 320kb MP3 duidelijk merkbaar is in vergelijking met 24bits high res audio. Dit is vaak genoeg niet merkbaar, dus props voor de Merc! Dit zegt wel iets over de audiokwaliteit. Je merkt alleen dat het niet de top/top is vanwege de onnatuurlijk lage tonen.

Dan de elektronica:
daar heb ik echt wel kritiek op. Standaard staat "alles aan" mbt lane departure, sensoren, enz. Dat is nog gevaarlijk ook: ik reed langs een Zwaar transport konvooi op de snelweg en moest op de linker rijbaan met 130, links over de doorgetrokken streep > de auto corrigeerde dat en stuurde de auto met veel lawaai (schijnt dat de abs ingrijpt, geen idee) weer naar rechts, maar dat kon niet! Ik rijd nu dus standaard weg met als 1e actie, de automaat in de Eko stand zetten en als 2e alle automatische veiligheids dingen uit. Dit kan helaas niet via de garage uitgezet worden. En je merkt vanzelf als je het een keer vergeet: je schrikt je nl dood als je weer eens gecorrigeerd wordt. Ook het laten inparkeren door de auto....Nou dat doe ik dus 10x sneller. Plus, soms heeft de auto echt geen idee en remt en doet en dat staat dan heel bijzonder. Kortom, als je de auto daarom zou overwegen, niet doen.

Wat btreft de PDS, deze vind ik ook niet geweldig. Veel te gevoelig waardoor je eigenlijk niet echt weet hoe de situatie daadwerkelijk is. Als voorbeeld, wanneer ik ons eiland (ja wij wonen op een eiland in Breda!) op rijd, gaan er allemaal piepjes af en lichtjes branden, terwijl er niks aan de hand is. Dus ook dat wordt uitgezet.

De overhang voor de voorwielen zorgt ervoor dat je verkeersdrempels moet benaderen waarvoor ze bedoelt zijn: (heel) rustig rijdend en dan nog schraap je met de voorkant over de drempel..... Kwestie van wennen en waarschijnlijk een nieuwe onderkant als je hardleers bent.

Overall,
Prima reisauto, degelijk, mooi vormgegeven, zeker het interieur. Soepel, stil en zuinig op hogere snelheden. Veel elektronica die van mij niet echt een meerwaarde hebben, sterker, ik heb er zoveel last van dat ik alles uitschakel. Als ik dat eenmaal heb gedaan, is het een heerlijke reisauto: genoeg ruimte achterin, lekker ruim voorin, veel luxe, genoeg power, luxe uitstraling, lekkere stoelen, goede binnenverlichting (ook in armsteun!) waardoor de auto ruimtelijk van binnen oogt in het donker.

Toch nog iets bijzonders en vraag mij af of meerdere bestuurders er last van hebben: het lijkt of het stuur uit het lood staat, hij staat teveel naar links. Volgens mijn vrouw heb ik gewoon last van het PHPD syndroom en slaat dat nergens op, hahaha.

Op veler verzoek;) leg ik uit hoe we tot onze keuze zijn gekomen. De 1e eis was een automaat. Dat roeren in de diesel is uit de tijd en niet meer nodig. Ook een panoramadak moest erin, leuk voor de achterpassagiers, graag ook ledverlichting en omdat we de keuze hadden uit een 3008/5008, de nieuwe RAV4, mercedes, een Q2 en een Mondeo, hebben we in al die auto's een testrit gemaakt. Serieus alle auto's reden prima. Daar konden we geen schifting in maken. Toen werd de leveringstijd een belangrijker punt en bleven de Q2, de Mondeo Hybrid en de Merc over. We hebben uiteindelijk gekozen voor het meest recente model met het, in onze ogen, mooiste interieur. De B is net op de markt en combineert ruimte met rijplezier. Al moet ik zeggen dat de Hybrid Mondeo echt heeeerlijk reed, maar dat model is echt verouderd.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz B 180 Business Line (5D/7A)
€ 678
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens