Test: Mercedes-Benz B-klasse (2018)
Braafste ster aan de hemel
25 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ook in het segment van de compacte MPV is steeds meer behoefte aan luxe en techniek. BMW is aardig in dat gat gesprongen met de 2-serie AT en GT. Nu tilt ook Mercedes-Benz zijn B-Klasse naar een nieuw niveau.
De Mercedes B-klasse kent een unieke positie in het huidige Mercedes-gamma. Het is de enige personenauto van het merk waarvan géén AMG-variant verkrijgbaar is. Hoewel we in het verleden een dikke R-klasse AMG hadden, gaat het zelfs Mercedes te ver om zijn kleine MPV om te toveren tot een tuningkanon. Hij is gewoon veel te braaf voor zo’n behandeling. De jongste generatie oogt wel een stuk moderner dan zijn voorgangers. De auto is nog iets te veel busje om te spreken van een vlotte uitstraling, maar Mercedes heeft zijn best gedaan om de B een minder oubollige look te geven dan voorheen. Hij is wat langer en lager geworden, iets wat we de laatste jaren vaker tegenkomen bij nieuwe auto’s. Dit helpt een minder plomp uiterlijk te realiseren. De toegenomen lengte laat zich gelden op de achterbank. Hier zit je buitengewoon goed. Benen en hoofd hebben meer dan genoeg ruimte, zelfs als er een glazen dak is gemonteerd, zoals bij onze demo. Daarbij is de bank hoog genoeg om een natuurlijke zithoek te creëren. Voor dit segment is de zitruimte zonder meer van hoogstaand niveau. De kofferbak leidt er niet erg onder en biedt een nette 455 liter. Gooi je de zitrij plat, dan ga je naar 1.540 liter. In het voorjaar wordt de optielijst uitgebreid met een verschuifbare achterbank, waarmee je extra ruimte kunt creëren voor de achterpassagiers of de kofferbak.
HOGE ZIT
Dan naar de bestuurderstoel. Die staat zo hoog, dat je hem uit automatisme lager wilt zetten. Om er vervolgens achter te komen dat hij al op z’n laagst staat. Omdat de hele auto minder hoog is dan zijn voorganger, verwacht je dat niet meteen. Maar de doelgroep van de B-klasse zal de hoge instap zonder meer waarderen. De stoel zit goed en is ruim, de cockpit is bijzonder netjes. We herkennen de nieuwe indeling van de A-klasse. Lange horizontale schermen met verder een zeer opgeruimd geheel. Je bedient alle multimedia met het trackpad op de middentunnel, behalve de klimaatcontrole. Het nieuwe touchpad van Mercedes werkt snel, al moet je even je weg door het systeem leren vinden. Hetzelfde geldt voor de touchbuttons op het stuur. Als je er eenmaal uit bent, bedien je werkelijk alles zonder je handen te verplaatsen, maar in het begin is het een beetje een zoektocht. De kwaliteit van het geheel staat buiten kijf. Het oogt mooi en modern, het voelt goed aan en de multimediatoepassingen zijn vooruitstrevend. Een extra vermelding verdient Mercedes’ nieuwe navigatiesysteem met augmented reality, dat we ook al op andere nieuwe modellen zagen. Zodra je bij een kruising aankomt, krijg je live videobeeld van de camera op de voorkant van de auto, waarna dynamisch wordt ingetekend waar je naartoe moet. Ideaal voor rotondes met zes uitgangen of dorpjes waar drie straten tegelijk rechtsaf gaan. Het werkt allemaal snel en vlekkeloos.
Rijden is zoals de auto eruitziet: braaf en allesbehalve spannend. Comfort ging merkbaar voor alles en de B-klasse biedt rust voor zowel je oren als je zitvlak. Hij deint redelijk, maar helt niet extreem over en de besturing is licht en relatief indirect. Hij schrikt niet van bochten, maar het wordt nooit een auto waarin rijden meer wordt dan een verplaatsing. Zet je de optionele dynamische dempers op Sport, dan helt de auto merkbaar minder bij insturen of een lastwissel. Verwacht echter geen dynamiek. Dit ondanks de claim van Mercedes dat de nieuwe B-klasse “de nadruk op sport in Sports Tourer legt”. We hebben zulke onzin niet meer gehoord sinds Toyota zijn Auris Hybrid aanprees als “een auto met ultiem rijplezier”. Wil je in dit segment een auto die bochten met vertrouwen tegemoet treedt, neem dan een BMW 2-serie AT. De B-klasse rijdt rustig en zen en dat is prima zo.
IRRITATIE
De aandrijflijn die we probeerden, sluit daar goed bij aan. De B200 heeft de 1,3-liter turbomotor van Renault met 136 pk. Dit is een opvallend fijne, stille motor met veel koppel die over het hele toerenbereik presteert. Hetzelfde blok ligt in de B220 met 163 pk, maar voor Nederland is de B200 meer dan prima. Naar wens, maar voor Nederland waarschijnlijk minder belangrijk, zijn er ook drie diesels, van 150 tot 190 pk. De automaat is een zeventraps van Getrag met dubbele koppeling, die we eveneens in Renaults vinden. Onderweg is het een prima ding, dat soepel schakelt en goed reageert op input van je voet of van de flippers. Bij manoeuvreren of wegrijden grijpt hij echter langzaam aan, wat leidt tot ergernis bij parkeren of steken. Bij snel schakelen van D naar R blijft de bak soms in N hangen, wat zeer irritant is. Dit was bij Mercedes’ vorige automaat met dubbele koppeling nota bene beter dan nu.
Qua veiligheid tilt Mercedes de nieuwe B naar een hoog niveau. Alle technieken uit de nieuwe S-klasse zijn beschikbaar, zodat je over een bijzonder hoog niveau van autonoom rijden beschikt. Daarbij wordt er een soort veiligheidsbubbel om de auto gevormd die je proactief waarschuwt voor mogelijke gevaren. Van auto’s in je dode hoek tot een snel remmend voertuig voor je. De Duitsers leveren op dit gebied subliem goed werk.
Het mag een troost zijn voor de prijs die je vermoedelijk moet betalen voor de auto. Vermoedelijk inderdaad, want de Nederlandse prijzen van de nieuwe Mercedes zijn op dit moment nog niet bekend. Met alle leuke gadgets aan boord zal de B-klasse vermoedelijk niet op prijs gaan concurreren. Maar hoe hoog de rekening ook wordt, Mercedes levert wel kwaliteit: veel luxueuzer en comfortabeler dan dit is er in deze klasse niet te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Modern en veilig
- +Zeer veel comfort
- -0,0 spanning en vermaak
- -Met alle leuke opties fors aan de prijs
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 250 e | Memory | Parkeerpakket | DAB | Apple carplay |
- 2020
- 21.068 km

Mercedes-Benz B-klasse 250 e | Navigatie | Cruise Control | Stoelverwarming | Climate Control | Camera
- 2021
- 60.338 km

Mercedes-Benz B250 AMG-line Night 224 pk |Pano |Camera |Sfeer |Widescreen |
- 2020
- 73.800 km
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.