Mercedes-Benz A180 - Volkswagen Golf - Vergelijkende Test
Degelijke luxe
Auto’s in de compacte middenklasse zijn tegenwoordig net zo volgepakt als dikkere auto’s. De prijs stijgt wel navenant mee. Hoeveel bieden die dure hatchbacks nu eigenlijk? Onze A-klasse duurtester neemt het op tegen een gefacelifte Golf.
Mercedes heeft lang geworsteld met de status van zijn A-klasse. Nog los van het beroemde elandincident, waren de eerste twee generaties min of meer kleine MPV’s met dezelfde cool factor als een strijkijzer. Met de grote vlucht naar het C-segment van autokopers die meer en meer de oude middenklasse vol Mondeo’s, (toen nog) Vectra’s en Passats achter zich lieten, besefte Mercedes dat een andere koers noodzakelijk was. Mensen die een Astra, Focus, Audi A3 of BMW 1-serie op hun shortlist hadden staan, overwogen niet snel een auto als de W169 A-klasse die merkbaar de wat meer senior medemens aansprak. Mercedes vergrijsde in een veel te hoog tempo. En senioren mogen wellicht grote geldbuidels hebben, de jeugd heeft wel de toekomst. Hoe eerder je iemand aan je merk bindt, hoe groter de kans dat hij blijft hangen. Wie begint met een A-klasse, gaat hopelijk door naar een C en wellicht later naar een E of GLC.
En dus werd de A-klasse W176 (nummer drie) gelanceerd met veel vuurwerk, beroemdheden en andere zaken die jongeren moeten aanspreken. Het werkte. De gemiddelde leeftijd van Mercedes-rijders daalde fors (ook door de komst van de CLA), maar belangrijker was dat tweederde van die nieuwe A-klasserijders hiervoor geen Mercedes-rijder was.
De huidige en vierde generatie A-klasse gaat dus vol goede moed door op de ingeslagen weg. Onze duurtester A200 gaf een goed beeld van waar het merk heen wilde, namelijk iets meer comfort met behoud van de coolfactor. De derde generatie A en de eerste ‘nieuwe stijl’ was wel érg hard door zijn zoektocht naar dynamiek, iets wat bij de facelift al gedeeltelijk werd teruggedraaid. Generatie vier gaat daarbij nog een stapje verder en doet qua balans wat denken aan de huidige C-klasse. Comfort, maar wel met een goede wegligging. Wellicht is dat voor sommige A-rijders die dat strakke onderstel wel fijn vonden een tegenvaller. Daarom hebben we onze rode A200 ingeruild voor een witte A180 met AMG-onderstel. Eens kijken wat dat toevoegt.
Met zijn 1.3 turbomotor met 136 pk is het bovendien een uitstekende concurrent voor de gefacelifte Volkswagen Golf met nieuwe 1.5 TSI-motor en 150 pk. De Golf komt alweer uit 2012, maar kreeg in 2017 een forse facelift, waarbij los van de komst van de bewuste 1.5 TSI vooral de multimediasystemen en veiligheidssystemen een forse upgrade kregen. Aan de buitenkant werd niet zoveel veranderd, maar dat is nu eenmaal inherent aan het model. Niet alleen qua vermogen zitten de auto’s dicht bij elkaar, ook de prijs is binnen dezelfde bandbreedte. Kaal scheelt het maar € 300, maar dan krijg je in de VW dus wel 14 pk extra (hoewel de Benz op de rollenbank meer pk’s heeft, houden bij deze test de fabrieksopgave aan, omdat we de Golf niet op de rollenbank hebben gehad).
PRIJS EN UITVOERING
De testauto’s zoals ze er staan, zijn lekker aangekleed. De Golf blijft net onder de 40k, de Mercedes kost € 44.000. Er zit niet niet zozeer meer op qua techniek, maar de AMG-line kost je exact € 4.400, genoeg om het verschil te verklaren. Je krijgt voor dat bedrag een hoop opsmuk vanbinnen en vanbuiten, zoals onder meer sideskirts, AMG-bumpers, een verlaagd onderstel, een sportstuur en sportpedalen. Haal je dat eraf, dan zie je dat de auto net zoveel kost als de Golf. Dat betreft een Highline Business R, met onder meer 17-inch wielen, eveneens een sportonderstel en wat opsmuk vanbinnen en vanbuiten voor een stoerdere look. Wel op de brave Golf-manier, de Mercedes brengt zijn AMG-pakket iets heftiger in beeld. De A heeft hiernaast nog wat leuke losse opties als slimme ledverlichting en het luxe tft-scherm voor de klokken, maar mist Mercedes’ autopilot. Iets dat wat ons betreft een must is als je een nieuwe Benz koopt. Het voegt te veel rijcomfort en -gemak toe om te negeren en is samen met Tesla merkbaar best-in-class.
SPRINTEN
Beginnen we met de motoren, dan merk je de vermogensvoorsprong in de Golf wel, maar voor een deel zit hem dat in de lange overbrengingen van de handbak van de Benz. Die maakt de auto op tussensprints soms langzamer dan je zou verwachten, een kwestie van nog een extra trapje terugschakelen. De auto haalt 100 km/h in z’n twee en dat zie je niet vaak in dit segment.
De 1.3 zelf is een indrukwekkende motor, die vooral fijn veel koppel levert over het hele toerenbereik. Uit een rollenbankmeting die we met deze duurtester deden, bleek dat Mercedes bescheiden was in de folder: de auto had maar liefst 157 pk! Opvallend genoeg halen we nog steeds de fabrieksopgave. Iets wat in de Golf lastiger was, ook al is de VW merkbaar sneller.
De DSG-automaat biedt hier natuurlijk een voorsprong. Die automaat is verder redelijk, maar de voorsprong die het merk ooit had, is wel verdwenen; er zijn automaten die wat vloeiender te werk gaan. Bij het wegrijden grijpt de bak soms wat bruusk aan. Iets wat overigens nog meer het geval is bij de automaat die je in de Mercedes krijgt als je geen handbak wilt. De 1.5 TSI is daarentegen een juweel van een motor, die merkbaar fijner is dan de 1.4 die hij vervangt. Het extra slagvolume zorgt voor een merkbaar lager verbruik en de krachtbron presteert fenomenaal over het hele toerenbereik, wat zorgt voor een fijne rij ervaring. Wel klinkt de TSI vrij rauw voor een benzinemotor; de 1.3 uit de ercedes (van Renault) is merkbaar stiller.
De verlaagde onderstellen gaan in beide modellen ten koste van het algehele rijcomfort. Het verschil met de standaardversies is in de Mercedes merkbaar groter dan in de Golf. Veel mensen zal het in de VW niet eens zo opvallen dat hij anders rijdt, terwijl je in de Mercedes meteen merkt dat hij stugger is. De auto duikt stukken minder dan de standaard A-klasse, waardoor zijn bochtengedrag beter is. In de Golf kun je met het R-onderstel nog steeds niet echt spreken van enige dynamiek, ook al is hij wat minder week. Het blijft de ultieme middle of the road-auto waarmee je zonder pijn heel Nederland rond tuft. De A-klasse biedt met het AMG-onderstel beduidend meer rij plezier dan normaal. Je levert hiervoor ook meer comfort in dan in de Golf: de A-klasse is op lange afstanden iets vermoeiender. Dit geeft de auto meer karakter, maar maakt hem iets minder allround dan de VW. Zou je het AMG-pakket niet nemen, dan is de Benz juist weer wat comfortabeler dan de Volkswagen.
MODERN OF VERTROUWD
De cockpits zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken. De Golf is op en top een Volkswagen met een logische, brave indeling. De zithoek is prima en bekend, waarbij je opvallend dicht op de voorruit zit. Het multimediasysteem met touchscreen is groot, uitgebreid en snel. Gelukkig zitten er shortcuts rondom het scherm. De nieuwste systemen in Seats en Skoda’s missen die en zijn daardoor stukken minder prettig in gebruik.
De Mercedes gooit het over een heel andere boeg. De cockpit ziet er hypermodern en clean uit met het lange beeldscherm dat in het midden een touchscreen is, terwijl je bovendien een touchpadbediening hebt in de middentunnel, waar op hun beurt weer shortcuts omheen zitten. Deze combinatie werkt tijdens het rijden fijner dan enkel een touchscreen, omdat je minder lang je ogen van de weg hoeft te houden en je vinger geen last heeft van oneffenheden in de weg. Dit gezegd hebbende: het systeem in de VW is supersnel en prettig. Het Mbux-systeem in de Mercedes gaat verder en dieper, wat wel betekent dat je ook iets langer bezig bent om je weg te vinden in de uitgebreide menu’s. De spraakbediening (‘Hé Mercedes’) werkt vrij goed, al zullen mensen die veel met Siri omgaan het wellicht nog wat beperkt vinden. Besef wel dat je moet bijbetalen voor het volledige scherm voor je neus, wat een beetje flauw is van Mercedes.
De achterbank van de Golf is ietsje ruimer, maar in de Mercedes vind je achterin twee moderne usb-aansluitingen. De kofferbak is marginaal groter in de Golf, maar de verschillen zijn klein. Kijken we naar veiligheidsopties, dan heeft Volkswagen zijn zaken goed op orde, maar je merkt aan alles dat Mercedes wat verder is. Zoals gezegd kun je niet om het rijassistentie pakket heen. De semi-auto nome systemen die voor de Golf verkrijgbaar zijn, halen het niveau van de Benz niet. Mercedes heeft hier natuurlijk een imago hoog te houden en slaagt daar overtuigend in.
Omdat het aantal opties in onze A180 relatief beperkt is, valt de prijs nog mee. Maar als je de optielijst met die van de Golf vergelijkt, is het duidelijk dat de Mercedes gemakkelijk peperduur kan worden. Mercedes pretendeert ook niet de goedkoopste te zijn. De Golf in de Highline Businessuitvoering biedt redelijk veel voor een vrij gunstige prijs. Dat C-segmenters met een brave 150 pk al richting € 40.000 gaan, is treurig, wat te maken heeft met de stijgende bpm. De kwaliteit van beide auto’s is zeer hoog en je doet jezelf weinig tekort als je hier grotere modellen voor laat staan. Ze rijden niet alleen erg goed, maar zijn ook erg stil en volwassen. Ze hebben bovendien een gunstig praktijkverbruik, zodat de op papier beschreven voordelen van kleinere motoren zich ook eens in de praktijk uitbetalen. In het almaar drukker wordende Nederland is je geld in dit soort auto’s ook beter besteed aan wat comfort ver hogende opties dan aan nog meer vermogen, waar je als forens doorgaans toch bar weinig aan hebt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Deze twee auto’s hebben een iets andere insteek, maar het zit allemaal erg dicht bij elkaar. De Golf is nog altijd een perfecte allemansvriend, die met deze generatie iets comfortabeler is geworden. De Mercedes is wat hipper en luxueuzer en daardoor minder braaf en allround, maar wel verder wat betreft veiligheid en multimedia. Op punten wint de Benz, maar de Volkswagen komt ondanks zijn leeftijd goed mee.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 TSI Life 130 PK | Navigatie | Camera | Parkeersensoren | Climate Control | Dodehoeksensoren | Adaptive Cruise Control | Apple Carplay | Android Auto | LED | DAB |
- 2020
- 68.311 km

Mercedes-Benz A-klasse 220 Premium Plus Pano/Memory/Sfeer/Camera/Laneassist/BOMVOL
- 2019
- 114.436 km

Mercedes-Benz A-klasse 45 4MATIC+ I AUT. I 388 PK I CAMERA I PANO.DAK
- 2020
- 46.696 km