Mazda MX-5 NC - Youngtimertip

MX-5 bakt ze bruin

Youngtimer gebruikte Mazda MX-5 cabriolet
AutoWeek 20 2020
AutoWeek 20 2020

Je leest het in AutoWeek 20 2020

De lente is losgebarsten en dan is het plezierig toeren in een open Mazda MX-5. De derde generatie NC, die dit jaar alweer 15 wordt, vind je al voor weinig. Soms krijg je dan echter ook weinig.

De derde generatie MX-5, geproduceerd tussen 2005 en 2015, is een icoon. Aan de basis van deze succesvolle roadster ligt een eenvoudig concept, dat nog niets aan charme heeft ingeboet: instappen, starten, met één hand het dak openen en genieten. Simpel, snel en super.

Oorspronkelijk bood Mazda het type NC ook als tweezits roadster-coupé aan. Bij die uitvoering is het dak van weerbestendige kunststof en kun je dit met een druk op de knop zich laten opvouwen achter de voorstoelen. De harde kap kent niet alleen maar voordelen. Het extra gewicht van dertig kilo die deze constructie op de schaal legt, is nog wel te doen. Erger is dat het ding vaak rammelt. In de werkplaats proberen ze dat tegen te gaan door vilten strips op de randen te plakken, maar dat is niet meer dan een gebrekkige noodoplossing. Onze testauto echter heeft een conventioneel canvas dak en stamt uit 2011. Dat is dus van na de facelift van 2008, toen de MX-5 onder andere een grotere grille en andere koplampen kreeg.

Onder de kap ligt een 1,8-liter motor met een vermogen van 126 pk. Ruim voldoende voor deze 1.100 kilo lichte purist, zo blijkt tijdens onze testrit over de landelijke binnenwegen. Toch is het oppassen geblazen bij de koop, want de MX-5 valt niet op door zorgvuldige anticorrosiebehandeling. Ook al heeft niet elk exemplaar last van roest, toch is een grondige inspectie heel verstandig.

Dat is ook het geval wanneer er een 160 pk sterke 2,0-liter motor in ligt. Die heeft voelbaar meer sprintvermogen, maar komt minder voor. Beide motoren worden pas bij hoge toerentallen echt wakker. Het bedienen van de vijfversnellingsbak met zijn korte pookje, dat heerlijk in de hand ligt, is een genoegen. Mochten de gangen zich niet zo gemakkelijk laten kiezen, dan geeft het vernieuwen van de versnellingsbakolie vaak verbetering.

Ook het onderstel van de generatie NC laat ruimte voor verbetering, want het doet nauwkeurige en directe stuurkarakter van de MX-5 geen recht. Er zijn op de aftermarket dan ook allerlei aangepaste stabilisatoren, dempers en veren te koop, allemaal ontwikkeld om het bochtengedrag van de kleine Japanner te optimaliseren. Helaas kan een al te straf geveerd en gedempt onderstel op termijn voor problemen zorgen. Dus is ons advies: koop een MX-5 liefst in originele staat. En als er aanpassingen aan het onderstel zijn gedaan, controleer dan of het de juiste zijn.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Wil je een MX-5 van de NC-generatie die ook na aankoop een betaalbaar genoegen blijft, neem dan vooraf een specialist in de arm. Controleer bovenal of er geen overdadige roest vorming woekert.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum