Mazda MX-5 2.0 S-VT Touring (2006)

Mazda MX-5 2.0 S-VT Touring (2006)

UitvoeringMX-5 2.0 S-VT Touring
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2020

Update na 2,5 jaar

Bij dezen na twee en half jaar in het bezit ook eens mijn ervaringen met mijn geliefde MX5 opgeschreven. Omdat ik de auto al een tijdje heb zal ik toch proberen om het een beetje chronologisch in te delen. Latere updates zal ik wel via zo'n 'nieuwe' update toevoegen.

Waarom een MX5?
Eerst maar eens hoe ik in deze auto ben terechtgekomen. Hiervoor heb ik iets meer dan twee jaar een Peugeot 206CC 2.0 gehad, gekocht in 2018. Dat was mijn eerste auto, gekocht met 148.000 op de teller en deze gereden tot ongeveer 210.000 kilometer. De redenering daarbij was dat ik in ieder geval een auto met 'iets leuks' wilde, en dat kon dan van alles zijn: gekeken bij verschillende Mini Coopers (R50), een Audi A3 8P 2.0FSI en uiteindelijk ook bij deze. De A3 was degelijk maar verder totaal niet bijzonder, de Mini's reden uiteraard leuk maar in het budget waarvoor ik toen shopte durfde ik dat uiteindelijk niet aan, allemaal hadden ze wel issues waarvan ik bang was dat dat hogere garagerekeningen gaf dan ik toen kon hebben. De 206 had als leukigheid voor mij uiteraard dat het dak open kon. Zo kennis gemaakt met cabriorijden en ik was vanaf dag 1 verkocht.

Na een jaar begon het eigenlijk al wel te kriebelen. Een vriend van mij had een NB gekocht en mijn broer had op dat moment een ND 1.5. Mede dankzij ritjes in die twee auto's kwam ik tot drie belangrijke eisen voor mijn volgende auto: achterwielaandrijving, roadster en een handbak. Uiteraard ook graag een paar jaar nieuwer dan de Peugeot en een km stand van rond de 150.000 In mijn budget kwam je dan uit bij de Mazda MX5, wat BMW Z4's met 2.2 en 2.5 zescilinders en af en toe nog een tweede generatie Mercedes SLK. De SLK vond ik wat bedaagd en de motoren spraken me niet zo aan, de Z4's waar ik mee heb gereden vond ik opzich fijne auto's (en qua kofferruimte in de buurt van de 206CC met het dak dicht) maar ik kon geen hele rationele redenen bedenken waarom dat voor mij een betere auto zou zijn dan een MX5. Qua aanschafprijs waren ze goed vergelijkbaar met 2.0 NC's, maar ik rijd toch wel zo'n 15-20.000 per jaar en dan zouden de kosten voor benzine tussen een zes-in-lijn en een 2.0, in een veel lichtere auto, wel heel erg uit elkaar gaan lopen. Ook kan je een MX5 via de MX5 club verzekeren wat in mijn situatie wel 1000 euro per jaar scheelde.
Ik was er dus over uit dat het een 2.0 NC moest worden, ook wel met 1.8 gereden maar dat vond ik wel erg karig. Welke opties er op zitten interesseert me niet zo heel veel, airco is een vereiste maar voor de rest was het ook vooral heel belangrijk dat het geen zwarte, grijze of witte zou zijn: er rijden in Nederland al genoeg auto's rond in zo'n saaie kleur.
Op een gegeven moment kwam ik in het oosten van het land deze tegen - en na een proefrit waren zowel ik als de auto letterlijk verkocht.

Goed, toen had ik een MX5: uit 2006, zwarte stoffen bekleding, niet zo veel noemenswaardige opties maar ik was helemaal blij met m'n airco, de speakers die veel beter waren dan in m'n 206 (ook omdat er tussen de achterstoelen, net onder het windscherm nog speakers zitten) en knopjes op het stuur voor multimedia/telefoon/radio. De kleur is Nordic Green wat ik nog steeds heel mooi vind en je niet zo vaak ziet. In principe is het groenig, maar afhankelijk van hoe het licht op de auto valt zit er ook een soort blauw in. Het is ook duidelijk anders dan British Racing Green, dat voelt veel 'groener'. De auto was goed verzorgd, heel lang bij de eerste eigenaar geweest die hem naar de Mazda dealer in Den Haag bracht en de eigenaar daarna werkte bij een Mazda/Suzuki garage.
Er zit een navigatie/multimedia systeem in de auto, wat -voor zover ik heb begrepen- door Mazda NL/Mazda Den Haag bij aankoop erin werd gezet. Pas na de facelift van de NC kwam Mazda zelf met navi voor deze auto, maar dat van mij is een ander systeem. Omdat overal in de menuutjes wel Mazda logo's te zien zijn had ik pas later door dat dit er niet af fabriek in zit. Maar het is netjes gedaan en ik vind het goed genoeg werken om er in te laten zitten. Foto van toegevoegd ook.

Onderhoud
Omdat ik de auto met een verse beurt en APK had gekocht hoefde ik pas begin 2021 weer naar de garage. In principe is er aan regulier onderhoud ook niks gebeurd waardoor ik eerder naar de garage moest, wel ben ik door een lichte schade van iemand anders aan mijn spatbord naar een schadebedrijf geweest (Autoschade Posthouwer in Utrecht, van harte aanbevolen) om dat op kosten van de verzekering te laten oplossen en ik heb toen ook voor eigen kosten een paar plekjes via uitdeuken-zonder-spuiten laten doen. Zonde, maar als je in de stad woont ontkom je er helaas niet aan dat anderen wel eens hun portier tegen je open zwiepen of dat fietsers hun best lijken te doen om zo dicht mogelijk naast jouw auto hun fiets neer te kletteren. Ik snap niet dat je niet gewoon oppast dat je andermans spullen niet beschadigt, maar ja. Ze hebben de twee of drie plekjes die in dat jaar ontstaan zijn er weer uitgehaald. De krassen op mijn spatbord bleken uiteindelijk gelukkig mee te vallen, de vakmensen van Posthouwer wisten het met uitdeuken zonder spuiten en goed polijsten helemaal weg te werken, waardoor overspuiten niet nodig was. Het enige wat ik in 2020 nog heb gedaan is van IL Motorsport matte aluminium ringen om de knoppen van de klimaatcontrole gedaan die oorspronkelijk zwart zijn. Kostte ongeveer 50 euro, ziet er sjieker uit icm met de andere zilverkleurige interieurdelen ipv het zwarte plastic en oogt gewoon alsof het er af fabriek al op zat. Te zien op de foto van het navigatiesysteem.

In principe een jaar lang ontzettend prettig en probleemloos gereden, ik denk ongeveer 20.000km. Januari 2021 zijn er nieuwe voorbanden onder gekomen, qua profiel ging het opzich nog wel maar ze waren wel echt oud. Was eerst Bridgestone maar ik heb er Vredesteins onder laten zetten. In het voorjaar voor APK+kleine beurt toen naar MX5 Sports in IJmuiden geweest, daar kwamen geen bijzonderheden uit behalve dat de thermostaat (rond de 70 euro) vervangen moest worden, dat had ik verwacht en verder kon ik weer tevreden een jaar rondrijden en deden zich geen bijzonderheden voor.

Begin 2022 ben ik met de auto naar Carrec (van Klokje Rond) gegaan voor
een algehele staat keuring. Ik ben ontzettend blij met de auto, maar juist daarom wilde ik wel eens echt goed weten hoe hij er aan toe is. De auto is m'n hobby dus ik houd een wat hogere standaard aan dan alleen een jaarlijkse APK en beurtje. Ook ben ik zzp'er en rijd ik de auto als youngtimer, dan zie je onderhoud iets makkelijker als investering ipv uitgave en ik was benieuwd hoe zij de staat zagen en hoe lang ik er nog in door moest rijden. Afhankelijk van te verwachten kosten kon ik dan hierin door rijden of een nieuwe ND gaan leasen. Nou heeft Carrec opzich geen verdere toelichting nodig wat betreft kwaliteit en niveau, maar ik woon in Utrecht en dan is Soesterberg natuurlijk ook wel wat prettiger om aan te reizen dan MX5 Sports of de andere MX5 specialisten van het land.
Daar kwam uit: versleten dempers & nieuwe remblokken en schijven voorzijde (wist ik dat er aan zat te komen) en nog wat klein grut wat ik niet precies meer uit mn hoofd weet. Ook de bodem opnieuw laten tectyleren voor de zekerheid en de koplampen laten polijsten. Dat laatste kan ik sowieso iedereen aanbevelen, kleine ingreep maar je auto ziet er in een keer een paar jaar nieuwer en frisser uit. Verder was de conclusie dat als je nu deze dingen aanpakt de auto dat zeker waard is, hij is verder goed en dan kan je er nog jaren plezier van hebben.
In overleg met Carrec toen gekozen voor Koni Street schokdempers. Die hadden een maand of twee levertijd, ik heb toen de rest vast laten doen allemaal en zou terugkomen voor de schokdempers. Na een paar weken belden ze, Koni had leveringsproblemen en kon geen nieuwe leverdatum opgeven. Joep adviseerde toen in plaats van de Koni's een ST-X schroefset(submerk van KW), die was snel leverbaar, ook echt wel weer een stap hoger van kwaliteit maar de meerprijs viel heel erg mee. Voordeel is uiteraard dat je dan ook niet op je oude veren blijft rondrijden. Ik was eerst een beetje huiverig hoeveel deze set ten koste van het comfort zou gaan, maar ik ben heel blij dat ze me dit hebben geadviseerd want het rijd fantastisch. Bij de eerste bocht leek het alsof ik veel bredere achterbanden had, zo goed. De grap is dat 'ie er totaal niet hard of stuiterig van geworden is: het is vooral heel veel meer gevoel bij het rijden, je voelt dat het super solide is, de auto helt amper over in de bocht en het is een mate van controle, stabiliteit en rijgevoel waar ik echt verbaasd van was. Wat een upgrade - ik was al blij met hoe de auto reed, maar ik had niet verwacht dat het zó goed zou kunnen zijn en hoe groot dat verschil was. Ook is de auto ietsje verlaagd, maar omdat vering en demping zo goed zijn is het totaal niet zo dat je op elke drempel klapt of over de bodem schraapt. Qua looks doet het mn auto ook goed: sindsdien denk ik bij elke NC op originele hoogte 'goh, wat staat die hoog op de poten..'

Eind augustus was ik weer 10.000km verder en heb ik weer een kleine beurt laten doen, al is het maar omdat ik het een fijn gevoel vind dat er elke 10.000km verse olie in het blok gaat. Uitlijning is toen opnieuw gedaan, er zijn Michelin Pilot Sport 3 achterbanden opgekomen en ze hebben een aantal rammeltjes in in- en exterieur opgelost.
In september is het koelvloeistof vaatje vervangen vanwege een beginnende kleine lekkage, gelukkig zag ik de druppels liggen en heb ik dus niet gereden met een warme motor en te weinig koelvloeistof, nader onderzoek wees ook uit dat er geen verdere schade aan motor of koppakking is ontstaan. Nog een ander ding in de categorie niet nodig, wel heel fijn: een opnieuw bekleed stuurwiel. Mijn broer laat dat altijd ongeveer als eerste bij al zijn auto's doen en nu snap ik waarom. Bij mij was het leer op de plekken waar je het stuur het meest vastpakt best wel versleten en lelijk geworden. Dat stoorde me al een hele tijd, maar in Nederland niet echt een fijn adres hiervoor gevonden, het meeste is subtiel gezegd niet mijn stijl, met zogenaamde upgrades met vooral veel nep carbon.. Ik heb een tweedehands stuurwiel gekocht en die bij een bedrijf in Duitsland opnieuw laten bekleden, zij doen veel MX5 stuurtjes. Na een paar weken kwam het verse stuur weer met de post retour en is die er hier weer opgezet. Vers leer, netjes gestikt, iets dikker geworden en met delen geperforeerd leer. Het ligt fijn in de hand, ziet er mooi uit zonder dat het overdreven is of niet bij de auto past. En ja, je zit er elke dag aan dus het voelt in een keer veel nieuwer binnen in de auto. Echt de moeite waard. En met het geperforeerde leer past 'ie ook mij bij de nieuwe pookknop die ik er van de zomer op heb gedraaid. Een klusje van twee minuten, maar die begon ook wel slijtplekken te krijgen dus heb ik vervangen door een nieuw exemplaar van IL Motorsport (ik weet niet of het een origineel Mazda onderdeel is, maar qua look in ieder geval wel).

Plus en min punten
Nou, qua onderhoud ben ik volgens mij helemaal up to date met wat er tot nu toe aan gedaan is aan zowel benodigde zaken als upgrades. Wat vind ik nou verder van de auto na 2,5 jaar en ongeveer 40.000 km?

Positief:
-rijgedrag. Zowel qua sportiviteit als ook hoeveel comfort er nog is. (ik rijd wel gewoon op de originele 17" wielen) De meeste ritten is gewoon saai de A2 van Utrecht naar Amsterdam op en neer kachelen, maar daar is 'ie nog steeds comfortabel genoeg voor. Het is ook nooit mijn bedoeling geweest om hem zo hard en laag mogelijk te maken, het is tenslotte mijn dagelijkse en enige auto. Mijn vriendin vind hem sinds de ST-X schroefset zelfs comfortabeler dan daarvoor.. Tegelijk kan je qua sportiviteit natuurlijk je lol niet op in deze auto. Achterwiel aandrijving met een supergoede balans en gewichtsverdeling, een besturing en onderstel die superveel gevoel geven en 160pk is voor mij snel zat. Tuurlijk rijd je een hoop nieuwe lease auto's er niet uit, maar ik weet wel zeker dat ik meer rijplezier heb dan zij. Het typische MX5 gevoel zegmaar. Juist omdat ik veel woon-werk verkeer rijd ben ik zo blij met dat ik ook op de 'saaie' ritten al rijplezier heb, en als je dan een leuke binnenweg of flyover hebt is het al helemaal genieten.
-Gebruikskosten. Licht, relatief zuinig, goed gebouwd: allemaal zaken die ook weer op rijplezier terugvallen: er is geen andere auto waar ik tegen zulke lage kosten zoveel lol in heb.
-Cabrio. Duh. Ik zit met 1,92m goed uit de wind, beter dan in mn 206CC. Als je de raampjes en het windschermpje maar omhoog doet kan je als het droog is eigenlijk altijd wel open rijden. Een winterzonnetje in februari, evt je jas aan in de auto en je gooit lekker de kap open. Ook makkelijk en snel te doen doordat het geen gemotoriseerd dakje is.
-Mooi. Subjectief natuurlijk, maar ik kijk bijna altijd om naar de auto, zeker nu die verlaagd is afgelopen jaar.

Negatief:
-Zicht naar achteren met dak dicht. Net als de andere dingen die ik zal noemen is dat geen onderhoudsprobleem of specifiek bij mijn auto, maar juist omdat het 'producteigenschappen' zijn vind ik het de moeite waard om wel te melden. In ieder geval gooi ik bij achteruit inparkeren toch vaak maar even het dak open, het ruitje is al vrij klein maar ook kan je met dak dicht niet zo veel over je linker schouder zien.
-Ik heb de stoel op de achterste stand staan, dan schuift de rugleuning aan de achterkant af en toe tegen de plastic achterwand - het deel waar ook nog een vakje verborgen achter de stoel in zit zegmaar. Het is niet dat het krassen geeft, maar het is wel een irritant geluid en ik vrees dat ik daar niks aan kan veranderen.
-De NC wil nog wel eens problemen hebben met overmatig olieverbruik inclusief alle rampzalige gevolgen van dien. Nou speelt dat bij mij niet, maar ondanks dat het niet nodig is heb ik mezelf wel aangeleerd om maar gewoon voor de zekerheid vaak handmatig olie te peilen. En dat is het nadeel waar ik op doel: m'n 206CC uit 2002 liet als je 'm startte altijd bij de totale km stand eerst altijd in een paar blokjes het olieniveau zien, hier heb je dat niet en moet je handmatig peilen. Op zich natuurlijk geen probleem, maar voor een auto uit 2006 had die functie er best in gemogen van mij.

Ruimte vind ik geen nadeel, dat weet je als je zo'n auto koopt. Het is onze enige auto en tot nu toe heeft bijna altijd alles gepast, 95 procent van de tijd zit ik er bovendien in m'n eentje in met een lege kofferbak. Voor de 2 keer per jaar dat we naar de Ikea gaan nemen we een greenwheels die in de straat staat.

En verder?
Wat mij betreft blijf ik hier nog jaren in rondrijden. Hij past perfect bij wat ik in een auto zoek, ik ben er heel blij mee en qua technische staat kan 'ie ook nog jaren mee. Er zijn niet echt andere auto's in mijn budget waar ik hetzelfde rijplezier mee beleef, eigenlijk alleen een nieuwe MX5.. Maar dat is voor nu niet betaalbaar of uberhaupt aan de orde.
Ik kan wel auto's opnoemen die ik graag nog een keer zou willen hebben (Mercedes 190, Volvo C30, BMW E38 bijv) maar dan alleen als tweede auto, niet in plaats van deze.. Ik zou niet weten waar ik mijn specifieke exemplaar voor zou opgeven. Misschien ooit een keer een elektrisch leasegebakje erbij, maar in onze wijk in Utrecht kan je geen parkeervergunning voor een tweede auto krijgen. Al met al geen enkele reden om hier vrolijk in verder te rijden dus!

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)