Mazda MX-5 NC - Doorgelicht
MX-5 bakt ze bruin
- Autobild
- Doorgelicht
Een gebruikte Mazda MX-5 vind je al voor weinig. Maar soms krijg je dan ook weinig.
De derde generatie MX-5, tussen 2005 en 2015 geproduceerd, is een icoon. Aan de basis van deze succesvolle roadster ligt een eenvoudig concept, dat nog niets aan charme heeft ingeboet: instappen, starten, met één hand het dak openen en genieten. Simpel, snel, super.
Oorspronkelijk bood Mazda het type NC ook als tweezits roadster-coupé aan. Bij die uitvoering is het dak van weerbestendige kunststof. Met een druk op de knop kun je het zich achter de voorstoelen laten opvouwen. De harde kap kent niet alleen maar voordelen. Het extra gewicht van dertig kilo dat deze constructie in de schaal legt, is nog wel te doen. Erger is dat het ding vaak rammelt. In de werkplaats proberen ze dat te verhelpen door vilten strips op de randen te plakken, maar dat is niet meer dan een gebrekkige noodoplossing.
Onze testauto echter heeft een conventioneel canvas dak en stamt uit 2011. Dat is dus van ná de facelift van 2008, toen de MX-5 onder andere een grotere grille en andere koplampen kreeg. Onder de kap ligt een 1,8-liter motor met een vermogen van 126 pk. Meer heb je niet nodig voor deze 1.100 kilo lichte purist, blijkt tijdens onze testrit over de landelijke binnenwegen.
Toch is het oppassen geblazen bij de koop, want de MX-5 valt niet op door zorgvuldige antiroestbescherming (zie illustratie pagina rechts). Ook al heeft niet elk exemplaar er last van, toch is een grondige inspectie heel verstandig. Dat is ook het geval wanneer er een 160 pk sterke 2,0-liter motor in ligt. Die heeft voelbaar meer sprintvermogen, maar komt minder voor. Beide motoren worden pas bij hoge toerentallen echt wakker. Het bedienen van de vijfversnellingsbak met zijn korte pookje dat heerlijk in de hand ligt, is een waar genoegen. Mochten de gangen zich niet zo gemakkelijk laten kiezen, dan wil vernieuwen van de versnellingsbakolie vaak helpen.
Ruimte voor verbetering geeft ook het onderstel van de generatie NC, want het doet het uiterst nauwkeurige en directe stuurkarakter van de MX-5 geen recht. Vandaar dat er op de aftermarket allerlei aangepaste veren, dempers en stabilisatoren te koop zijn. Ze zijn allemaal ontwikkeld om het bochtgedrag van de kleine Japanner te optimaliseren. Helaas kan een al te straf geveerd en gedempt onderstel op termijn voor problemen zorgen. Zelfs de carrosserie kan zijn stijfheid verliezen. Vandaar ons advies: koop een MX-5 bij voorkeur in originele staat. Een icoon als dit heeft niets méér nodig.
BEHALVE ROEST LIGT OOK OLIE VERSLINDEN OP DE LOER
Twee verschillende motoren leverde Mazda voor de MX-5 NC. De meest verkochte is de 1,8-liter met 126 pk. Veel minder gangbaar is de 2,0-liter met 160 pk. Ze hebben allebei een aluminium blok met distributieketting en zestien kleppen. De 2,0-liter was ook leverbaar met zestraps automaat, maar die zie je vrijwel nooit. Vooral bij de 1.8 klagen de eigenaren over het olieverbruik. Als het niet aan de klepsteelafdichtingen ligt, kijk dan eens naar de zuigerveren. De oorzaak is vaak het te lang uitstellen van olie verversen of het gebruik van een ongeschikte oliesoort. Het verbruik kan oplopen tot vier liter op duizend kilometer.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Wil je dat de MX-5 van de NCgeneratie ook na aankoop een betaalbaar genoegen blijft, neem dan vooraf een specialist in de arm. Controleer bovenal of hij geen overdadige roestvorming heeft.