Mazda MX-5 1.8i - Op de Rollenbank
De vaste relatie van Frank
7 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel, of gaan ze af via de achterdeur?
Redacteuren van AutoWeek doen doorgaans niet zo lang met hun auto’s. Maar Frank Jacobs is de uitzondering op de regel. Hij rijdt al twaalf jaar met deze Mazda MX-5. Hoewel, rijden ... “Toen ik deze auto kocht, stond er 70.000 kilometer op de teller. Nu is dat nog maar 110.000.” Eens even rekenen: dat is dus maar net iets meer dan drieduizend kilometer per jaar. “Dat zou best kunnen. Er zijn wel eens dagen dat hij niet buiten komt”, lacht Frank. Want een AutoWeek-redacteur rijdt natuurlijk negen van de tien keer in een andere auto dan die van hem zelf. “
Ik ben gek op cabriolets. Destijds twijfelde ik over een Alfa Spider of een MX-5. Ik houd niet van problemen, dus heb ik voor de Japanner gekozen. Maar het kwam ook omdat dit exemplaar op mijn pad kwam. Als ik hem zelf nieuw had besteld, zou ik hem precies zo uitvoeren als deze: donkergroen met een Nardi-interieur. Deze auto is oorspronkelijk nieuw geleverd in Duitsland.”
NAAR SCHOTLAND
Dat weinige gebruik zit ons toch een beetje dwars. Als je een MX-5 voor de deur hebt staan, wil je daar toch mee rijden? “Plannen zijn er altijd. Het Sauerland en de Ardennen liggen natuurlijk aardig naast de deur, maar het komt er gewoon niet van. Nu zijn er wel vergevorderde ideeën om hem eens mee te nemen naar de Hebriden, in Schotland.”
Maar nu eerst mag de MX-5 zich bewijzen op de rollenbank. Kan Frank een voorspelling doen? “Ik zou niet weten waarom het vermogen afgenomen zou zijn. Hij krijgt keurig netjes elk jaar zijn beurtje, dus achterstallig onderhoud is er niet. Verder is het natuurlijk op en top een Japanner en die presteert doorgaans goed op de rollenbank. Laat dus maar komen die meting!”
Voordat Ghisbert begint met het serieuze werk, neemt Frank nog wat voorzorgsmaatregelen: “De navi gaat uit en de radio ook; dat kost natuurlijk vermogen ...” Eh ja, dat klopt in principe natuurlijk wel, maar we rekenen niet tot vijf cijfers achter de komma, hoor. Een beetje overdreven is het wel. Maar als het gas er eenmaal op gaat, is het resultaat algauw boven verwachting. Met speels gemak gaat de MX-5 tot boven de fabrieksopgave en dat terwijl Japanners toch echt de naam hebben precies op de fabrieksopgave te zitten. Hooguit leveren ze een pk’tje meer of minder. Maar deze MX-5 gooit er zomaar zeven pk bovenop. Hadden we de radio en de navi net zo goed aan kunnen laten staan. Het resultaat is uiteraard tot volle tevredenheid van Frank. De liefde tussen hem en zijn fraaie roadster wordt vandaag weer extra bekrachtigd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 1.8 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.762 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.839 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 162 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.975 mm / 1.680 mm / 1.225 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 1.000 kg |
Laadvermogen | 255 kg |
Banden | 195/50VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 203 g/km |
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.