Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT (2015)
Premium-aspiraties
Dankzij de moderne ondersteltechniek profiteer je in veel nieuwe hoge modellen niet alleen van een prettig hoge instap en een goed overzicht, maar ook van een uitstekend weggedrag. De stevig geveerde en direct sturende CX-5 is daarvan een treffend voorbeeld. Je voelt precies wat er gebeurt en je merkt ook hoe volwassen het onderstel is. Oneffenheden worden goed opgevangen en de bewegingen van de koets worden keurig geneutraliseerd.
Aan de buitenkant is de opgefriste CX-5 te herkennen aan de gewijzigde grille en de ledverlichting. Belangrijker is dat de uitrusting en het interieur zijn aangepakt. De stoelen zijn behoorlijk stevig, de zitpositie bijzonder goed. Gaan we naar de achterbank, dan biedt de Mazda genoeg ruimte voor hoofd en benen, maar het zitvlak is aan de korte kant. Met een inhoud van 505 liter is de kofferbak ruim bemeten.
In de 32 mille kostende Skylease GT-uitvoering biedt de CX-5 veel leuke voorzieningen. Een grote verbetering is het aangepaste multimediasysteem, met een knop op de middentunnel en een intuïtieve bediening. Verder is er een aantal nieuwe veiligheidsopties leverbaar. Denk aan een voorziening die bij het achteruitrijden waarschuwt voor van links en rechts naderende auto's. Maar ook een automatische noodremfunctie en een systeem dat de bestuurder waarschuwt bij vermoeidheid zijn verkrijgbaar.
De CX-5 haalt 165 pk uit zijn turboloze 2,0-litermotor. Die vraagt voor een vlotte rijstijl wat hogere toerentallen dan de turbomotoren van de concurrentie. Daar staat tegenover dat de motor een mooie loop heeft en heel direct reageert. Toch blijft het verbruik binnen de perken (1 op 13,7). Het schakelen vergt een ferme hand. Het zijn stevige slagen die je maakt, maar de feedback is goed.
De gefacelifte CX-5 laat zien dat Mazda stiekem de premiummerken begint te naderen als het gaat om de X-factor. Zetten we deze auto bijvoorbeeld naast een BMW X1 met vergelijkbare opties, dan hoeven we niet lang na te denken om voor de Mazda te kiezen. De Japanner is stukken goedkoper én veel ruimer.
Oordeel
De bouwkwaliteit van de Mazda CX-5 is subliem, net als het onderstel. Mensen die net een BMW X1 hebben gekocht, hadden écht eerst langs de Mazda-dealer moeten gaan.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.555 mm / 1.840 mm / 1.710 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 690 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.