Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (2017)

Mazda trekt stijgende lijn door

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165
Hoewel de CX-5 pas vijf jaar op de markt is, presenteert Mazda een opgewaardeerde versie van z'n middenklasse-SUV. Is dat voldoende om te blijven scoren in een segment waar de lat steeds hoger ligt?

Op het gebied van motoren, design, rijgedrag en uitstraling heeft Mazda zijn eigen aanpak. De eerste generatie van de CX-5 werd er een regelrechte hit mee. Inmiddels leunt een kwart van de Mazda-verkopen op dit model, dus de nieuwe versie heeft een zware taak. Het koetswerk is qua vormgeving en materialen nieuw, maar onderstel en platform komen van de vorige CX-5, al gebruikte Mazda stijvere staalsoorten en andere schokdempers. We rijden met de motorische 'instapper'. Geen kneus, want deze benzinemotor is een tweeliter met 165 pk en 210 Nm. Normaal gesproken geeft doortrekken in de versnellingen een kittig en speels karakter aan een Mazda, maar in de testauto verstoort de automaat dit. De zestrapstransmissie met koppelomvormer reageert regelmatig te traag op gas geven, terwijl hij op andere momenten een versnelling juist irritant lang vasthoudt. Gelukkig maakt Mazda fabelachtige handbakken.

Het onderstel is stiller en comfortabeler dan van zijn voorganger, maar de CX-5 stuurt nog steeds dynamisch, terwijl hij evenwichtig reageert op input en zich nauwkeurig laat plaatsen. Maar zodra je pusht, rolt de CX-5 om zijn lengteas, terwijl er bij hogere snelheden soms onrust komt in het onderstel. bijvoorbeeld als je op snelwegtempo een bocht rondt en over een dwarsrichel rijdt.

Voor de leaserijder is er de SkyLease GT. In feite is dit een TS+ met standaard onder meer dodehoekdetectie, een waarschuwingssysteem voor achterlangs kruisend verkeer, stoel- en stuurwielverwarming, DAB+ en parkeersensoren rondom. Daarbovenop komen aantrekkelijke opties uit de GT-M, zoals leren bekleding, sleutelloos starten, elektrisch verstelbare voorstoelen, een geïntegreerd navigatiesysteem en Bose-speakers. Dat alles (met automaat) voor zo'n €37.835. Voor de particulier adviseren wij de TS+, want de GT-M kost zomaar €46.490.

Oordeel

4 sterren

De CX-5 maakt zeker een stap in vergelijking met zijn voorganger, maar er valt nog wat te verbeteren, zoals aan het raffinement van het onderstel, het karakter van de aandrijflijn, de ruimte of de voorzieningen voor de inzittenden. Overal scoort de CX-5 mooie voldoendes en op het gebied van dynamisch rijden blinkt hij uit, maar nergens zet hij echt nieuwe standaarden.

Signalement

Merk Mazda
Model CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease+
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.550 mm / 1.840 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 730 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum