Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (2017)
Mazda trekt stijgende lijn door
Op het gebied van motoren, design, rijgedrag en uitstraling heeft Mazda zijn eigen aanpak. De eerste generatie van de CX-5 werd er een regelrechte hit mee. Inmiddels leunt een kwart van de Mazda-verkopen op dit model, dus de nieuwe versie heeft een zware taak. Het koetswerk is qua vormgeving en materialen nieuw, maar onderstel en platform komen van de vorige CX-5, al gebruikte Mazda stijvere staalsoorten en andere schokdempers. We rijden met de motorische 'instapper'. Geen kneus, want deze benzinemotor is een tweeliter met 165 pk en 210 Nm. Normaal gesproken geeft doortrekken in de versnellingen een kittig en speels karakter aan een Mazda, maar in de testauto verstoort de automaat dit. De zestrapstransmissie met koppelomvormer reageert regelmatig te traag op gas geven, terwijl hij op andere momenten een versnelling juist irritant lang vasthoudt. Gelukkig maakt Mazda fabelachtige handbakken.
Het onderstel is stiller en comfortabeler dan van zijn voorganger, maar de CX-5 stuurt nog steeds dynamisch, terwijl hij evenwichtig reageert op input en zich nauwkeurig laat plaatsen. Maar zodra je pusht, rolt de CX-5 om zijn lengteas, terwijl er bij hogere snelheden soms onrust komt in het onderstel. bijvoorbeeld als je op snelwegtempo een bocht rondt en over een dwarsrichel rijdt.
Voor de leaserijder is er de SkyLease GT. In feite is dit een TS+ met standaard onder meer dodehoekdetectie, een waarschuwingssysteem voor achterlangs kruisend verkeer, stoel- en stuurwielverwarming, DAB+ en parkeersensoren rondom. Daarbovenop komen aantrekkelijke opties uit de GT-M, zoals leren bekleding, sleutelloos starten, elektrisch verstelbare voorstoelen, een geïntegreerd navigatiesysteem en Bose-speakers. Dat alles (met automaat) voor zo'n €37.835. Voor de particulier adviseren wij de TS+, want de GT-M kost zomaar €46.490.
Oordeel
De CX-5 maakt zeker een stap in vergelijking met zijn voorganger, maar er valt nog wat te verbeteren, zoals aan het raffinement van het onderstel, het karakter van de aandrijflijn, de ruimte of de voorzieningen voor de inzittenden. Overal scoort de CX-5 mooie voldoendes en op het gebied van dynamisch rijden blinkt hij uit, maar nergens zet hij echt nieuwe standaarden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease+ |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 35.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.550 mm / 1.840 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 730 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Uitgelicht aanbod

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M 4WD | Leder | Machine Grey | Clima | Cruise | Navi | Bose | 1e eig. | Dealer ond. |
- 2017
- 57.375 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-GT165 Leer Memory Stoelverwarming Navigatie Cruise Trekhaak Bosé 2000KG Trekgewicht. Dodehoek detector DAB
- 2019
- 116.361 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Style Selected
- 2020
- 55.343 km
Lees ook

Praktijkervaring Mazda CX-5: dit vinden eigenaren van hun auto

Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Test: Mazda CX-5 (2021)

Skoda Kodiaq vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Test: Kia Sorento vs. Mazda CX-5

Toyota RAV4 - Honda CR-V - Mazda CX-5 - Volkswagen Tiguan - Multitest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.