Mazda 6 2.3 DISI Turbo MPS - Op de rollenbank
M3 op z'n Japans
20 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij toeval ontdekte Colin Slager online een Mazda 6 MPS. Hij haalde daarmee een vrij zeldzame Japanse sedan in huis. Was bij aanschaf alles nog standaard, iets meer dan twee jaar later is de Mazda omgebouwd tot een onvervalste ‘Ringtool’.
Waar de één misschien een oude Mazda met wat kritische plekjes ziet, spot de kenner deze grijze sedan als 6 MPS. Die afkorting staat voor Mazda Performance Series. En nu we toch met letters bezig zijn: DISI betekent Direct Injection Spark Ignition. In zijn tijd een directe concurrent van bijvoorbeeld de Alfa Romeo 159 3.2, met eveneens 260 pk en zelfs een € 2.000 lagere aanschafprijs. Wat maakt de MPS bijzonder? Allereerst de 2,3-liter turbomotor, maar ook de vierwielaandrijving, dikkere bumpers en grotere wielen. Voor Colin was de MPS min of meer een toevalstreffer op Marktplaats. “Ik kom uit een familie van Mazda-rijders en zocht naar een gewone 6 voor mijzelf. De MPS trok mij enorm aan en de prijs was oké. Hij was helemaal standaard en nadat ik mij op internet wat meer in dit type ben gaan verdiepen, kreeg ik de smaak te pakken. Inmiddels is er al heel veel aan gedaan en heb ik al een paar keer op de Nordschleife gereden. Daar kan ik het een Porsche soms behoorlijk lastig maken, wat extra leuk is als je met een vrij onopvallende Mazda sedan rijdt. Voor de tuning van de motor heb ik een specialist in Engeland gevonden. Die heeft een programma voor deze motor en alles is softwarematig op de weg afgesteld. Ik maak hier de logs tijdens het rijden, die stuur ik op en dan wordt daar alles op maat geprogrammeerd. In het begin vond ik de trekkracht onderin wat matig. Dat is een paar keer aangepast en is nu echt goed.”
Voorremmen van een Lancer EVO 8, grotere turbo
De 2,3-litermotor uit deze Mazda is in tammere vorm en zonder turbo ook door Ford gebruikt, onder andere in de Mondeo en de Galaxy. Colin heeft al aardig wat vertimmerd en komt vanuit Groningen op semi-slicks naar Den-Haag. Heldhaftig! “Ik hoop maar dat het niet gaat regenen, anders wordt het heel spannend. Behalve de software heb ik nog wel het een en andere gedaan. Hij is verlaagd, de voorremmen zijn van een Lancer EVO 8, de turbo is groter, de intercooler zit op een andere plek voor meer koellucht en het inlaattraject is verbeterd. Leuk om te vermelden is dat de motor nog nooit gereviseerd is en al 255.000 kilometer met dit vermogen draait.” Ondertussen zijn niet alleen wij, maar natuurlijk ook rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven razend benieuwd naar de prestaties van de opgefokte viercilinder. “Er valt best veel vermogen uit deze motoren te halen, maar je moet er wel een beetje voorzichtig mee zijn”, licht de Haagse pk-tovenaar toe voordat het gaspedaal de mat in gaat. Colin blijft er Gronings nuchter onder. Zijn enthousiasme stijgt in gelijke mate mee met het toerental als de wijzers op de grote meters hoopvolle cijfers laten zien. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn. “Zelfs iets meer dan de 360 pk die ik verwachtte. Hij staat nu op het punt om uit elkaar te gaan, dan pak ik alle roest aan en er komt een sterker motorblok met betere injectie in. Dit wordt een hobbyauto. Voor dagelijks gebruik wil ik dan een Renault Clio 4 RS. Nog even sparen!”
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 2.3 DISI Turbo MPS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 47.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.261 cc |
Maximaal vermogen | 191 kW / 260 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.780 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.565 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Banden | 215/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,6 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 245 g/km |
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.