Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)

Meer dan voldoende

Mazda 5 1.6 CiTD Business
Mazda pakt het thema downsizing serieus aan: bij de nieuwe 5 is de tweeliter dieselmotor verruild voor een 1.6. Kan die motor het bolwerken als er serieus trekkracht wordt gevraagd? We onderwierpen de auto met extra ballast aan een hellingproef.

De nieuwe Mazda 5 werd voor het eerst aan het grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève in 2010 en vond enkele maanden later zijn weg naar de dealers. De 5 oogt vanbuiten dan ook eigentijds en maakt een strakke en speelse indruk. Dat laatste begint al bij de 'lachende' Mazda-grille. Aan weerszijden daarvan ontspringen vloeiende lijnen, die doorlopen over de hele zijkant van de auto en het geheel een sierlijk voorkomen geven. Typische designelementen, die nog stammen uit het gedachtengoed van voormalig designchef Laurens van den Acker. De donker getinte ruiten vanaf de B-stijl zijn standaard op deze Businessuitvoering, net als de 16‑inchwielen.

Instappen in de Mazda is dan als een reis terug in de tijd. Welkom in 2005; dat is de eerste indruk die het sterk gedateerde dashboard overbrengt. Veel hard plastic, relatief forse, vierkante knoppen en verouderde, kleine displays. Jammer, het speelse uiterlijk van de 5 doet vermoeden dat het ook vanbinnen een feestje is. Niet alleen de visuele uitstraling stelt teleur, ook de geluidskwaliteit van de radio valt ernstig tegen: tijdens de gehele test was het elke keer lang zoeken voordat één van de nationale zenders zonder ruis uit de speakers klonk. Je zou beter verwachten van een moderne auto. De zitpositie van de bestuurder is best acceptabel, maar ook niet veel meer dan dat. De zit achterin is wel goed. Leuk zijn de blauwe accenten in de stoelbekleding, die – in tegenstelling tot de vormgeving – het speelse van het exterieur
wél binnen voortzetten. Met het wegklappen van de achterste twee zitrijen creëer je een bagageruimte van 1.485 liter. Met alleen de derde zitrij plat is er 538 liter beschikbaar.
Klein maar fijn
Onder de motorkap zit een voor deze auto relatief kleine 1,6-liter dieselmotor, die een vermogen van 115 pk genereert. Het is een positieve verrassing dat die krachtbron voldoende pit blijkt te hebben om ook met vierhonderd kilo bepakking in de achterbak probleemloos een flinke klim te maken. De Mazda, die zelf al 1.390 kilogram weegt, doorstaat onze hellingproef met extra ballast goed: trekkracht genoeg bij veertig in z'n drie. In de vierde versnelling krijgt de Mazda het moeilijk. Wel valt op dat het ESP vrij snel ingrijpt tijdens het hobbelige gedeelte van de weg. Om in de hogere verzetten echt goed mee te komen in het verkeer moet in de 5 trouwens wel een beetje geschakeld worden, maar over het algemeen kun je het grootste deel van de tijd prima in z'n zes over de snelweg rijden.
De 5 is op het gebied van rijdynamiek redelijk scherp en in het stuur voel je goed wat de wielen doen. Het is geen sportieve auto, maar je zou af en toe vergeten dat je met een midi-MPV op pad bent. Van overhellen in de bochten is bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Tegelijkertijd weet de vering van de auto prima raad met oneffenheden in de weg, zoals je in dit segment mag verwachten. Een eervolle vermelding gaat uit naar de zesbak, waarvan de versnellingen
zich lekker laten inleggen, zoals we dat gewend zijn van Mazda. Daarnaast heeft de 5 in de praktijk een relatief kleine draaicirkel en dat is wel zo prettig in bijvoorbeeld stadsverkeer.

Signalement

Merk Mazda
Model 5 1.6 CiTD Business
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.750 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 735 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,3 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.