Lotus Elise 111 R (2004)

Adrenalinemachine

Lotus Elise 111 R
Eigenlijk heb je met de Lotus Elise twee auto's. Een roadster om lekker te toeren en een racemonster dat op ongekend hoge snelheden bochten verschalkt. De Lotus Elise 111R is geniaal in balans. Maar hij moet wél bij je passen.

De Elise is eigenlijk meer een speeltje dan een serieuze auto. De 111R heeft een tot het uiterste opgefokte 1,8-litermotor die een toerensensatie zonder weerga biedt. Boven de 6.000 toeren gaat hij tekeer met een vreselijke oorlogskreet. Door de elektronica is hij bij 8.500 tpm begrensd, maar de Elise heeft een ongekend felle acceleratie. Met een korte klik ram je de zesbak in de volgende versnelling. Boven de 5.000 tpm ben je iedereen de baas, op bochtige weggetjes zelfs motorrijders. De Elise 111R is voorzien van het motorblok uit de Toyota's Corolla en Celica T Sport, die met variabele kleptiming en -lichthoogte goed is voor 192 pk bij 7.800 tpm. En dankzij het aluminium chassis weegt de Lotus nog geen 900 kilo!


Als een coureur
Open het deurtje, pak de A-stijl en de bovenkant van de kuipstoel en laat je als een coureur in de auto zakken. Het kleine stuurtje ligt lekker in de hand. De Elise is best knus, door het met alcantara beklede dashboard, de mooie verlichtingsknopjes en de overkapping van de meters. Je zit in een klein kuipstoeltje dat je strak vasthoudt. Je voelt je één met de auto. Vóór de aanschaf moet je eerst passen, want je hebt kleine voetjes en raceschoenen nodig om de pedalen te kunnen bedienen. De Lotus heeft zes versnellingen, met korte bewegingen klik je door de transmissie. Een rood lampje waarschuwt bij 8.000 toeren dat je moet opschakelen.

Met de Elise valt ook heel goed rustig te rijden. Niet dat je hem daarvoor koopt, maar het kan handig zijn in druk verkeer. Onder de 4.000 toeren is er niks aan de hand, boven de 6.000 komt het beest in hem los. De sprint vanuit stilstand klaart de Elise in 5,4 seconden. Als we bij 5.000 tpm de koppeling laten schieten, komt de rook van de banden en kwispelt de kont.

Met de 'kap' dicht krijg je onherroepelijk claustrofobie. Weg ermee, dus. Het doek dat dienstdoet als dak spant zich strak over de twee balken tussen de voorruit en de B-stijl. Berg het opgerolde dak op in de bagageruimte achter de motor en het grote genieten begint. Het kleine laadruim is direct vol, er kan misschien nog een aktetas bij. Onder het korte neusje bevinden zich de accu en het reservoir voor de ruitensproeiervloeistof. Verder biedt het een blik op de wielophanging. Ruimte voor bagage is er dus niet.


Bochtige binnenwegen
Tot 140 km/h is het nog aangenaam om open te rijden, daarboven krijgt de wind vrij spel. Vanaf 120 km/h valt er geen gesprek meer te voeren. Op de snelweg heeft de Elise dus niks te zoeken; bochtige binnenwegen zijn het domein van deze auto. Sturen vereist heel wat spierkracht, maar de stuurinstallatie is bijzonder communicatief en het onderstel heeft een prachtige balans. De Lotus boezemt hierdoor veel vertrouwen in en de grens van overstuur ligt ver weg. En als je die nadert, voel je dat heel goed aankomen. Hieraan merk je dat Lotus de doorgewinterde onderstelspecialist is. Vering en demping? Niets van te merken! Je voelt elke tak, elke munt waar je overheen rijdt.

'Onze' Elise 111R heeft fraaie lederen bekleding, airco en alcantara dashboardbekleding. Het maakt deel uit van het Touringpack (4.320 euro). Wie het leven aan boord wat aangenamer wil maken, moet het nemen. De Elise 111R rolt standaard op lichtmetalen wielen met een diameter van 17 inch en hij heeft ABS.

Signalement

Merk Lotus
Model Elise 111 R
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 57.771

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 7.800 tpm
Maximaal koppel 181 Nm bij 6.800 tpm
Inhoud brandstoftank 38 l
Lengte / breedte / hoogte 3.785 mm / 1.719 mm / 1.143 mm
Wielbasis 2.301 mm
Massa leeg 860 kg
Banden voor175/55VR16Prijzen
Banden achter225/45VR17Prijzen
Topsnelheid 241 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,6 s / 8,0 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km