Lincoln Continental - Op de Rollenbank

(Bijna) klaar voor de volgende vijftig jaar

46 reacties

Video
AutoWeek 35 2020
AutoWeek 35 2020

Je leest het in AutoWeek 35 2020

Deze week wordt in elk geval één record gebroken op de rollenbank. Nimmer zagen we hier een auto met zo’n grote cilinderinhoud. Deze Lincoln Continental gooit zevenenhalve liter in de strijd. Onder de motorkap, die alleen al een heel postcodegebied bestrijkt, murmelt natuurlijk een V8.

Wauw, wauw, wauw. Ja, woorden schieten eigenlijk tekort als Thomas van Huuksloot zich samen met zijn vader en zijn neef meldt bij de rollenbank. Alles aan hun Lincoln Continental is overbemeten. Niet alleen is er de 7,5-liter V8, maar er staat hier ook 5,61 meter en 2.258 kilo all American steel voor onze neus.

De zelfmoorddeuren maken hem nog wat sensationeler. Het is maar goed dat hij die rare deuren heeft. “In Amerika is er een hele cultuur rond die auto, want het zijn die deuren die hem uniek maken”, licht Thomas doe. “Daardoor zijn er nog veel onderdelen voor te krijgen. Maar als je in Europa zo’n auto rijdt, is het evengoed moeilijk. Het kost een vermogen om de onderdelen uit Amerika hierheen te transporteren. Gelukkig zijn diverse onderdelen uitwisselbaar. Neem nu de raamrubbers: met wat rubbers van een Mustang en een Cadillac maak je maar een passend onderdeel voor je Continental.”

Stukje bij beetje willen Thomas en zijn familie hun dierbare Conti klaarmaken voor de komende vijftig jaar. Thomas: “Volgende week staat hij bij de spuiter. Dus wanneer dit verhaal wordt gepubliceerd, ziet hij er al een heel stuk beter uit.”

DEINEN

Voor de meting ziet Thomas wat beren op de weg. “Hij loopt uitstekend op lpg, maar op benzine doet hij niet veel. Het zal dus niet lukken om hem daarop te meten”, zegt hij. We vrezen dus dat het niet zo’n positieve uitslag wordt, want zo’n ouderwetse gasinstallatie vreet zomaar 20 procent van het vermogen. Daar komt nog eens bij dat de Lincoln, in de korte tijd dat hij staat te wachten, zijn territorium met een aardige plas olie heeft gemarkeerd. De meting is natuurlijk sensationeel: we horen niet alleen de V8 brullen, maar de enorme auto staat ook te deinen in zijn sjorbanden. Dit is een ervaring uit duizenden en die duurt natuurlijk veel te kort.

Ook over de meting is het nodige te vertellen. We hebben nog nooit zo’n vreemde uitslag gezien. Zijn vermogen haalt hij bij lange na niet, het koppel mag er daarentegen wel zijn. Ghisbert: “Ik denk dat hier een paar dingen aan de hand zijn. Allereerst is er de versnellingsbak. Dat is zo’n ouderwets, simpel ding dat vermogen vréét. Daarnaast zou het me niets verbazen als er door de fabriek een veel te optimistisch cijfer is opgegeven. Je wilde toch niet hard gaan rijden met zo’n ding. Dat kan helemaal niet eens. Vanuit stilstand wielspin genereren lukt met zo’n overdaad aan trekkracht dan weer wel gemakkelijk. Dat is veel leuker met zo’n auto.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.