Lexus UX 300e vs. Mazda MX-30 - Vergelijkende Test

Lekker dicht bij huis

Lexus UX 300e vs. Mazda MX-30
AutoWeek 43 2021
AutoWeek 43 2021

Je leest het in AutoWeek 43 2021

Zowel Lexus als Mazda hebben relatief lang gewacht met het uitbrengen van een volledig elektrische auto. Nu het zover is blijken de eerste EV’s van beide merken goed aan elkaar gewaagd. Maar erg ver kom je er niet mee.

De ontwikkelingen gaan razendsnel in elektro-land. De records voor laadsnelheid en actieradius worden steeds opnieuw gebroken en de prijs wordt daarbij steeds lager. Dat betekent wel dat je als merk goed bij moet blijven óf je prijs moet verlagen wil je competitief blijven. Je moet in elk geval zorgen dat je een beetje on par bent als je je auto lanceert, anders begin je al met een achterstand. Dat lijkt een boodschap die Lexus en Mazda toch niet helemaal hebben begrepen. Beide Japanners waren relatief laat met het op de markt brengen van een volledig elektrisch model. Mazda hield lang vast aan het optimaliseren van brandstofmotoren (en doet dat nog steeds) en Lexus heeft natuurlijk sinds jaar en dag zijn hybridetechniek, die het zelf superieur acht aan volledig elektrisch rijden. Nu moet worden gezegd dat het praktijkverbruik van die hybride Lexussen tegenwoordig extreem imponerend is, maar daar koop je als koper weinig voor als al die belastingkorting voor EV’s aan je neus voorbij gaat.

DE TOON

Nu zal geen enkele fabrikant puur voor de Nederlandse markt een auto ontwikkelen, maar zeker in Europa is de toon inmiddels gezet. Elektrisch zet door, alleen het tempo waarin verschilt per land. Daarom heeft zowel Lexus als Mazda dit jaar zijn eerste elektrische auto gelanceerd. In het geval van Lexus is dat een elektrische versie van de UX, de kleine SUV die in 2018 op de markt kwam als concurrent voor modellen als de Audi Q3 en de Mercedes-Benz GLA.

De UX 300e verscheen begin 2020 als de elektrische versie met 204 pk op de voorwielen en een accu van krap 55 kWh. goed voor een WLTP-range van 300 kilometer. Dat zijn geen grensverleggende cijfers in de huidige wereld, zeker omdat je weet dat er in de praktijk nog wel wat van af gaat. Bij ideale weersomstandigheden kwamen wij met braaf rijgedrag 265 kilometer ver, maar dan is de koek toch echt wel op. Wel wat weinig voor een auto die toch ook niet echt een stadsauto is. Het kan echter nog erger, zo zien we bij Mazda. De MX-30 is een leuk uitziende cross-over, die eind 2019 op de Tokyo Motorshow werd gelanceerd als een stand-alone volledig elektrisch model. Zelfs al twee jaar terug waren de specificaties echter niet om vanuit Tokio over naar huis te schrijven. Met een 35,5 kWh accu komt de Mazda slechts 200 WLTP-kilometers ver, wat in de praktijk zo’n 175 kilometer is als je niet al te hard rijdt. Dat zijn echt waardes die niet meer van deze tijd zijn, vooral omdat de laadcapaciteiten eveneens zeer mager zijn. Het snelladen gaat door middel van een CCS-stekker, maar kan evengoed niet sneller dan 37 kW, waardoor je zelfs met die kleine accu ergerlijk lang staat te wachten. Een vakantie in Europa lijkt dan meer op een mooi alternatief voor een wandelende bedevaart dan een fijne chilltrip. Nog kwalijker is het ontbreken van een 3-fasenlader. Zou je mét zo’n lader ergens twee uur op bezoek gaan, dan kom je alweer ruim 100 kilometer ver, maar nu levert je dat slechts 35 kilometer op. In de Lexus gaat dat allemaal niet veel beter. Ook hier zien we een foute besparing, waardoor een 3-fasenlader ontbreekt. Een fout waar andere EV-producenten, zoals Hyundai en Jaguar, allang van zijn teruggekomen.

Snelladen gaat hier nog via een (inmiddels) ouderwetse CHAdeMO-stekker, die nooit verder dan 50 kW zal komen en meestal zelfs een stuk lager zit. Zelfs de goedkoopste Hyundai Ioniq 5 komt tot 240 kW en laadt dus bijna vijf maal zo snel! De marketingafdelingen van beide merken praten de magere specificaties goed door te benadrukken hoe kort de ‘gemiddelde’ rit van hun klanten is en dat de auto’s vooral bedoeld zijn voor verstedelijkte gebieden als Londen, Tokio of Manhattan, maar dat zijn claims waar concurrenten allang afstand van hebben genomen. En al zou dat kloppen, dan is er geen excuus om slechts een 1-faselader te plaatsen in auto’s van dit kaliber. Het maakt de twee Japanners wel geschikt om tegenover elkaar te zetten, want de minpunten zijn tegen elkaar weg te strepen, waarbij moet worden benadrukt dat de Mazda nog altijd veel minder ver komt dan de Lexus, zeker procentueel.

COMFORT EN DYNAMIEK

Zijn er dan ook positieve zaken te benoemen over het elektrische deel? Zeker! Zo is de Mazda met zijn ruim 1.600 kilo beduidend lichter dan de gemiddelde elektrische auto in dit segment, iets wat de Lexus met zijn ruim 1.800 kilo goed laat zien. Dit komt de rijeigenschappen ten goede. Mazda heeft op dit vlak natuurlijk al een vrij goede reputatie en het moet worden gezegd: de MX-30 rijdt bijzonder goed. Het is een dynamische auto, zonder dat hij overdreven hard is, en het gebrek aan overgewicht merk je bij elke bocht en remactie. De besturing is helder en direct genoeg en de auto schrikt niet van snelle lastwisselingen. Wel is de tractie beperkt door de niet overdreven brede banden, waardoor je bij pushen tegen braaf onderstuur aanloopt.

Het vermogen is voldoende, maar niet meer dan dat. De meeste EV-concurrenten komen naar wens wel iets sneller van de streep dan de MX-30. Dat de Lexus krap 60 pk meer heeft, merk je meteen als je wegrijdt. De UX is niet alleen op papier sneller, maar voelt bij elke tussensprint veel meer bij de les. De vermogensafgifte is evengoed prachtig lineair, waardoor hij niet hitsig maar juist soepel aanvoelt. Iets wat goed past bij zijn rijgedrag. Zoals we van de meeste Lexussen gewend zijn, is de auto extreem comfortabel, maar dat is zonder meer op een fijne manier uitgevoerd. Hij is niet week of overdreven beweeglijk, maar biedt comfort op een gesofisticeerde manier. Daarbij is de Lexus erg stil, wat de totale rij-ervaring erg rustgevend maakt.

De kwaliteit van de cockpit sluit daarbij aan. Het is een luxueus geheel, met mooie materialen en een prachtige afwerking. Het totale design oogt typische Japans met de manier waarop verschillende fraaie en minder fraaie materialen in elkaar overlopen, maar de details juist weer mooi zijn. Jammer dat het waardeloze touchpad nog steeds wordt gebruikt; dit maakt het multimediasysteem erg onprettig. Het scherm voor je neus ziet er wel weer mooi uit en we herkennen de stierenhoorn waarmee je de rijopties kiest uit onder meer de dikke Lexus LC. De schok komt pas als we naar de achterbank verhuizen. Het is hier bizar krap en je kunt volwassenen niet vragen om hier langere tijd door te brengen. Dit maakt de bruikbaarheid veel kleiner. De kofferbak is met 367 liter ook niet overdreven ruim. En dat voor een auto die er vanbuiten toch behoorlijk fors uitziet.

De Mazda is slechts iets korter, maar wel iets hoger en is eveneens vrij krap. De bijzondere, tegengesteld openende achterdeuren maken het iets gemakkelijker instappen, maar eenmaal op je plek is het niet alleen krap, maar ook nogal claustrofobisch door de kleine ruitjes. Evengoed heb je meer beenruimte dan in de Lexus. De kofferbak is net een liter kleiner dan die van de UX.

Qua prijs zit er nogal een verschil tussen de twee auto’s. Grappig genoeg heet de uitvoering in beide modellen Luxury, maar de Lexus is ! 8.000 duurder en dat is een fors verschil. Een deel kun je zien als de kosten van de extra accu’s, want die zijn zoals we weten niet goedkoop. Daarbij is de Lexus zonder meer premium, kijkend naar de stilte in het interieur, de afwerking en de gebruikte materialen: aspecten die in de UX merkbaar op een hoger niveau staan dan in de Mazda. Of je daar daadwerkelijk het geld voor over hebt, is natuurlijk persoonlijk, maar het is te zien waar het extra geld aan is besteed. Kijken we naar opties, dan heeft de Lexus ook net wat meer snuisterijen aan boord, maar in de MX-30 missen we niet extreem veel. Blijft staan dat je voor beide auto’s een concurrent kunt vinden die verder komt op een lading zonder dat je er meer euro’s voor neer hoeft te tellen. Toen de EV’s begonnen door te breken, namen we minpunten op het gebied van laden en range nog voor lief, omdat er simpelweg weinig alternatieven waren, maar die tijden liggen achter ons. Value for money, laad capaciteit en actieradius beginnen hard te tellen, want als jij het niet hebt, biedt de concurrent het wel. Zowel Mazda als Lexus lijkt de ontwikkelingssnelheid hiervan wat te hebben onderschat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Beide Japanners hebben goede kwaliteiten, maar hun elektrische capaciteiten vallen daar niet onder. Het gebrek aan 3-fasenladen en zeer magere snellaadmogelijkheden zijn al erg, maar worden versterkt door de magere range (en andersom). Zeker de 177 kilometer van de Mazda is echt achterhaald. Rijden doen de auto’s aanmerkelijk beter, waarbij de Mazda prettig dynamisch is en de Lexus erg stil en zeer comfortabel. In de Lexus geldt echter dat je niet te vaak passagiers moet meenemen en ook de Mazda is geen goede gezinsauto, ondanks de forse buitenmaten. In de onderlinge strijd blijft de Lexus de Mazda net anderhalve punt voor. Dat is toe te schrijven aan zijn betere actieradius en grotere comfort, maar als je een goede EV zoekt, zijn er wat ons betreft voor dit geld veel betere opties.

Praat verder op het forum