Test: Lexus RX450h (2009)

De redder?

Lexus RX450h
Lexus RX450hLexus RX450hLexus RX450hLexus RX450hLexus RX450hLexus RX450hLexus RX450h
AutoWeek 20 2009
AutoWeek 20 2009

Je leest het in AutoWeek 20 2009

Hij verbruikt gemiddeld zo'n 6,3 liter benzine, stoot slechts 148 gram CO2 per kilometer uit en levert tóch 299 pk. Gevolg: een A-label en dus geen slurptaks. Volgens Lexus is de RX450h de redder van het grote SUV-segment. Zullen we eerst maar eens bepalen of het een goede auto is?

De cijfers van de nieuwe hybride SUV van Lexus zijn indrukwekkend. Waar veel andere benzine-SUV's in het hogere segment een CO2-uitstoot hebben van zo'n 250 gram, blijft de RX450h steken op een gemiddelde van 148 gram per kilometer. Dat is nog eens vooruitgang! Om het één en ander even in perspectief te zetten; een Fiat 500 1.4 met 100 pk stoot één gram per kilometer méér uit. Da's nota bene een veel lichtere A-segment auto met 'n derde van de pk's die de Lexus aan boord heeft! Nu is de 500 niet erg zuinig, maar de Lexus laat keurige cijfers zien. Zeker wanneer je bedenkt dat een concurrent als de Volvo XC60 T6 zomaar 274 gram CO2 per kilometer in de atmosfeer doet belanden…

Het trucje dat Lexus hiervoor toepast, is inmiddels bekend. We zagen het immers ook al op de RX400h, die overigens in productie blijft. Het komt er op neer dat de RX450h in principe wordt aangedreven door een 3,5-liter V6 benzinemotor. Dat is precies dezelfde motor als die in de RX350, waar het blok 250 pk levert. In de 450h krijgt-ie echter nog hulp van 'n elektromotor. In de praktijk rijdt de RX elektrisch weg vanuit stilstand, waardoor hij op dat moment geen schadelijke emissie heeft. Deze 'Electric Vehicle-modus' houdt de RX hooguit drie kilometer aan één stuk vol. Pas wanneer het nodig is, bijvoorbeeld als het batterijpakket te leeg raakt of bij harder accelereren, springt de benzinemotor bij.

Bij de RX450h ligt er echter nog een andere verrassing op de achteras, en wel in de vorm van een tweede elektromotor. Die werkt onafhankelijk van de voorste twee motoren en zorgt puur voor de aandrijving van de achterste wielen. Een centrale rekeneenheid berekent constant of elektromotor 'nummer twee' in actie moet komen. In hard genomen bochten zorgt-ie bijvoorbeeld voor extra stabiliteit en bij vol optrekken voor meer tractie. Door deze opzet is de RX450h een vierwielaandrijver wanneer dat nodig is. Slippen de voorwielen bijvoorbeeld door op een gladde zandweg? In een mum van tijd komt de achterste elektromotor in actie en de aangedreven achterwielen leveren extra grip.

Zijdezacht karakter

Het valt op dat het systeem in de Lexus ontzettend vloeiend en subtiel werkt. Om weg te rijden op elektriciteit moet je voorzichtig zijn met het gaspedaal, want wanneer je teveel gas geeft slaat de verbrandingsmotor al snel aan. Bij de juiste dosering rolt de RX450h opvallend rustig weg zonder een geluid te maken. Kenmerkend voor 'n V6-motor is z'n mooie zijdezachte loopkarakter, en dat komt in deze Lexus prima uit de verf. Boven de 45 km/h schakelt de zescilinder in, en daar merk je eigenlijk helemaal niets van. Het is dat er een licht gebrom opstijgt uit de neus van de auto zodra de motor tot leven komt, maar het blok slaat aan en valt stil zonder veel te schokken. Ook resonanties blijven uit, en het inschakelen van de elektromotoren merk je alleen aan de grafische weergave op het dashboard. Van inhouden tijdens overschakelen heb je trouwens ook geen last, want de drie motoren van de RX (dat klinkt tóch indrukwekkend) zijn gekoppeld aan een continu variabele transmissie. Het comfort aan boord heeft dus niets te lijden onder het hybridesysteem, sterker nog: het maakt de Lexus tot een stille en voorname auto om mee onderweg te zijn.

Ook wanneer je wat meer vraagt van de vooruitstrevende aandrijflijn, blijft de Lexus een keurige gastheer. Onder volle belasting klinkt de V6 als een typische zescilinder; zacht en zonder een al te dikke keel op te zetten. Er zijn zeker concurrenten in dit segment die meer spektakel aan de dag leggen tijdens heftig 'gaswerk', maar dat betekent niet dat de RX450h een sloom apparaat is. De benzinemotor levert 250 pk, maar volgens Lexus toonden rollerbanktesten aan dat het hele hybridesysteem (dus inclusief elektromotoren) goed is voor 299 pk. Dit is gewoon een hybride met pit. Wat heet: volgens de fabriek sprint de 450h in 7,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De genoemde Volvo XC60 T6 doet 0,3 tellen minder lang over dat kunstje, dus ook hier scoort de Lexus (zeker gezien zijn uitstoot) heel nette cijfers. De topsnelheid van de auto ligt volgens z'n scheppers op een keurige 200 kilometer per uur.

Auris-plastic

Qua prestaties komt de RX450h dus heel aardig mee met de concurrentie, of streeft ze zelfs voorbij, maar wie instapt, ziet dat er nog steeds punten zijn waar Toyota's luxedivisie de aansluiting met de Europese concurrentie niet haalt. Hiermee doelen we voornamelijk op sommige dashboardmaterialen. De bovenste laag oogt wel fraai en is bovendien opvallend strak getekend, maar de kunststoffen op de middenconsole kunnen echt niet in een auto van bijna zeventig mille. Echt lelijk kunnen we het niet noemen, maar 't lichtgrijze plastic rond de bediening van de radio en ventilatie verwacht je eerder in een Auris. Hoe je het ook wendt of keert; in een Mercedes-Benz of Audi zul je dit niet terugvinden. Een positieve opsteker is de fraaie bekleding van de portieren in de door ons gereden President-uitvoering; twee kleuren leer zijn prachtig strak om het deurpaneel gespannen. Ze kúnnen het wel, maar waarom dan niet overal?

Een ander punt van kritiek is de manier waarop de RX450h zich laat bedienen. Die is namelijk niet overal even feilloos. Het meest opvallende kenmerk is wel de Remote Touch-module op de tunnelconsole, die bij Lexus de rol vervult van MMI bij Audi en i-Drive bij BMW. Het systeem werkt als een computermuis waarmee je een cursor over het scherm in de middenconsole kunt bedienen. Volgens Lexus zorgt dit voor een intuïtieve bediening, maar wij vinden het te omslachtig. Tijdens het bedienen van de muis moet je namelijk continu in de gaten houden waar je cursor staat, waardoor je te vaak moet opkijken van het wegdek. Een draaisysteem waarmee je automatisch precies op een menu komt werkt sneller en is daardoor veiliger. Jammer ook dat je een aparte enterknop moet bedienen om je keuze te bevestigen. Zo'n muis is handig achter een computerscherm waar je continu je aandacht erbij kunt houden, maar niet wanneer je eigenlijk naar de weg voor je moet kijken.

Moderne features

Vreemd genoeg begrijpt Lexus wel dat je zoveel mogelijk op de weg moet kunnen kijken, want kopers kunnen hun RX450h namelijk uitrusten met een Head-up Display. Dit schermpje projecteert belangrijke informatie over bijvoorbeeld audio en navigatie op de voorruit, en ook de snelheid is daar af te lezen. Dit werkt fantastisch, temeer omdat het schermpje precies op de juiste plek zit, en omdat de lichtsterkte en hellingshoek instelbaar zijn. Een actieve cruise controle is ook leverbaar, maar helaas ontbreekt een start/stop-functie die we tegenwoordig al wel bij steeds meer concurrenten terugzien.

Concluderend kunnen we stellen dat de RX450h een moderne auto is met een comfortabel en efficiënt aandrijfsysteem. Materialen en ergonomie zijn voor verbetering vatbaar, maar dat neemt niet weg dat de RX een goede gastheer is voor zowel z'n inzittenden als de wereld om de auto heen. Saillant detail: de snellere, sterkere en zuinigere 450h is minimaal € 4.600 goedkoper dan 'instapper' RX350. Dat is het voordeel van BPM-stimulering. Dus bent u in de markt voor een RX: laat de 350 lekker staan!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum