Lexus RX300
Niet genoeg
- Michiel Willebrands
- Eerste rijtest
Met de eerder genoemde oudgedienden bedoelen we natuurlijk de Mercedes M-klasse en de BMW X5. Samen met de uit 1998 stammende (en bij ons in 2000 op de weg gekomen) RX 300 pionierden zij in Europa op het gebied van de luxe 'terreinwagens voor asfaltvreters', oftewel de SUV's. In dit segment maken diezelfde X5 en M-klasse sinds hun binnenkomst de dienst uit, op zeer gepaste afstand gevolgd door de RX 300. Maar sinds vorig jaar zijn er meer kapers op de kust gekomen in de vorm van de Volkswagen Touareg en de Volvo XC90. Vooral die laatste timmert flink aan de weg, want dit jaar zijn er al dik 400 van verkocht. Alleen de X5 overtreft 'm nog, terwijl Lexus tot op heden een bescheiden 53 RX 300's op kenteken mocht zetten. Grote verschillen, die je niet een, twee, drie inloopt. Dat zal Lexus ook niet lukken zo lang ze geen diesel in de prijslijst hebben staan. Onbegrijpelijk, want wanneer we de verkopen van bijvoorbeeld de BMW X5 erbij pakken, zien we dat bijna de helft daarvan een diesel is. Een groot gemis dus voor Lexus, waaraan voorlopig niets zal veranderen. Voor de RX 300 staat pas voor eind 2005 een in eigen huis ontwikkelde diesel op het programma. Tot die tijd is er alleen de benzinegestookte 3-liter V6 beschikbaar, die in het nieuwe model dankzij enige modificaties aan in- en uitlaatsysteem 204 pk levert, 3 paarden meer dan de 'oude' krachtbron. Het koppel bleef met 283 Nm gelijk. Dankzij een verbeterde stroomlijn haalt de RX 300 nu een top van 200 km/h, waar de teller het voorheen bij 180 voor gezien hield. Daarnaast ligt het geluidsniveau 5 dB lager dan z'n voorganger, hoewel dat al alles behalve een lawaaibak was.
Overactief VSC
In een chique SUV zit natuurlijk een automaat en bij de RX is dat een vijftraps-exemplaar met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen. Dat is één verzet meer dan de bak die 'ie vervangt en we moeten na een paar honderd kilometer concluderen dat 'ie niet een van de meest alerte is. Wie er echter een rustige rijstijl op nahoudt, zal daar niet al te zwaar aan tillen. Diezelfde mensen zullen ook niet snel in de buurt komen van het moment dat het VSC ingrijpt. Dit Vehicle Stability Control houdt er de eigenaardige gewoonte op na om in bepaalde situaties in te grijpen als het leed al geleden zou kunnen zijn. Zo stuurden we een aantal maal net iets te scherp een bocht in en in plaats van dat het systeem op dát moment ingrijpt door de aandrijfkrachten weg te nemen en bij te remmen, deed het dat als we de bocht alweer uit waren en daardoor bijna stil kwamen te staan. In andere situaties werkte het VSC echter prima. Buiten dat VSC is elke RX 300 uitgerust met vanzelfsprekende veiligheidsverhogende zaken als ABS met remassistent, traction control en een grote verzameling airbags, waaronder een knie-airbag. Standaard op de duurste President-uitvoering is AFS, Adaptive Front Lightning; de computer berekent in welke mate de koplampen 'om het hoekje' moeten schijnen aan de hand van de snelheid en de stuurhoek. Hebben we helaas niet uit kunnen proberen.
Luchtvering
Nieuw voor de RX 300 is de luchtvering met automatische niveauregeling, die alleen op de President gemonteerd wordt. Je kunt eigenhandig de wagenhoogte variëren met een marge van 4,5 centimeter. Boven de 100 km/h zakt de koets automatisch met 15 cm voor betere stabiliteit en ook als je de motor afzet, gaat 'ie naar de laagste stand. Een mooi maar prijzig systeem dat in onze ogen weinig toevoegt of verbetert aan het rijgedrag. Op korte oneffenheden is de demping stoterig en op hogere snelheid voelt de auto wat deinerig aan en helt de koets behoorlijk over. Wat dat betreft voldoet de normale vering (op de RX 300 en RX 300 Executive) prima en verdient zelfs onze voorkeur vanwege het meer communicatieve, 'Europese' weggedrag. Scheelt nog in de portemonnee ook. Wie echter prijs stelt op een superieure audio-installatie moet toch bij de President zijn, want alleen daarin wordt een peperduur Mark Levinson-setje gemonteerd. Niet dat het geluid in de 'goedkopere' versies beroerd is, zeker niet, maar vergeleken bij zo'n ML klinkt dat als een oude wereldontvanger. De opmerking 'u krijgt voor dit geld een redelijk geprijsd Mark Levinson-systeem met een gratis Lexus er omheen' was niet eens zo heel gek. Op een prijs van bijna 75.000 euro (voor de President) is 11.000 euro te overzien. Dat is namelijk het bedrag wat je extra betaalt ten opzichte van de Executive en daarvoor krijg je behalve luchtvering (overbodig), een superstereo (zeer de moeite waard), AFS-lampen (leuk) ook nog een dvd-navigatiesysteem met slimme achteruitrijcamera. Rationeel gezien zullen de meeste kopers terechtkomen bij de Executive
die net wat completer is dan de 'instapper'. Lexus verwacht dat deze uitvoering ook het grootste gedeelte van de begrote 250 stuks voor z'n rekening zal gaan nemen voor 2003.
Goed genoeg?
De vraag is of de nieuwe RX 300 goed genoeg is om het de concurrentie deze keer wel echt lastig te maken. We vrezen een zware kluif voor de Japanner. Over het uiterlijk zijn we niet wild enthousiast (die hoge 'witte' achterlichten vinden we nogal 'goedkoop' en het front niet onderscheidend genoeg) maar dat is een kwestie van smaak. De eerste indrukken doen echter vermoeden dat de RX 300 het qua rijeigenschappen niet redt tegen z'n belangrijkste concurrenten. Hij biedt veel, maar waarschijnlijk niet genoeg. In de vergelijkende tests die we binnenkort gaan maken, krijgt 'ie de kans het tegendeel te bewijzen. Maar grootste misser is natuurlijk het ontbreken van een diesel.