Lexus RX 400h Executive (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 400h Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 139.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Aanschafoverwegingen
- 139.000 km
Omdat onze Volvo V70 uit 2000 langzaam aan vervanging toe was (zie review). Zijn mijn vrouw en ik naar iets nieuwers gaan kijken.
De auto moest aan de volgende eisen voldoen:
graag een SUV
benzine motor
voldoende vermogen
We hebben een shortlist gemaakt en hebben in enkele modellen proefgereden. Het betroffen een XC90, XC70, Porsche Cayenne en een Lexus Rx400h. Hoewel voor alle opties wat valt te zeggen hebben we uiteindelijke gekozen voor de Lexus.
De XC90 viel af i.v.m.het verbruik en de hoge km standen. Hoewel ze dit kunnen hebben viel ons op dat je kunt zien dat de auto echt gebruikt wordt doorkrasjes in het interieur e.d.
De XC70 viel af omdat we prijstechnisch uitkwamen op het oude model
De Porsche viel af omdat we de vermoedelijk hoge gebruikskosten niet zagen zitten i.c.m. de staat van het onderhoud (vaak veel eigenaars gehad en moeilijk te traceren onderhoud). Al dient gezegd; wat een rijdersauto!
Uiteindelijk aangedrongen om proef te rijden in een Lexus Rx400h. Doordat deze weinig te vinden zijn eerst maar eens proef gereden in de dichtstbijzijnde.
Eerste conclusie; wat een luxe en power! Daarnaast grote complimenten aan de dealer (Lexus Enschede). Het credo dat Lexus een stap verder gaat wat betreft service kan ik nu al beamen (maar daar over later meer).
Na afloop van de proefrit een bod gedaan met inruil van de Volvo en daar zijn we uitgekomen.
De eerste kilometers
- 141.000 km
De Lexus kreeg meteen de dag na aanschaf zijn eerste vuurdoop; we gingen voor enkele dagen met de auto naar Zuid-Engeland.
Onze Lexus heeft enkele opties waarvan de achteruitrijcamera ic.m. navigatie een aanrader is. We hebben geen parkeersensoren (volgens de verkoper niet nodig) maar die mis ik toch wel. De camera is uiteraard handig maar een geluidsignaal ontbreekt. Dat maakt het dat ik bij achteruitrijden geneigd ben om te kijken en niet naar het beeldscherm en dan is het een minder effectieve optie. Wellicht is dit gewenning maar dan meld ik dat in het vervolg. Een andere handige optie is de automatische achterklep en de electrisch inklapbare buitenspiegels.
Dan het rijden:
De auto is zeer comfortabel door de hoge zit en de elektrisch instelbare stoelen (bestuurder en passagier) en het elektrisch instelbare stuur. Daarnaast vind ik de auto behoorlijk stil.
De auto is voldoende snel; (272 pk verdeeld over 211 voor de benzine motor en 61 over de accu). Hij accelereert uistekend en laat dan een (heerlijke) v6-brom horen. Wel voelt hij bij snel optrekken wat zoekerig. Misschien ligt dit aan de banden; het detoneert namelijk met de verdere kwaliteitsbeleving. Ben benieuwd naar andere ervaringen hierover.
Bij normaal rijden is het verbruik ongeveer 1 op 10,5/11. Opvallend is dat de tankindicator snel gaat branden; er zit dan nog minstens 12 liter (65 litertank) in de tank en derhalve kun je nog behoorlijk verder doorrijden. In alle andere auto's kun je makkelijk zien hoeveel je nog kunt rijden op de tank; dat heb ik nog niet kunnen vinden (kan me niet voorstellen dat je dit niet kunt zien).
Eerste conclusies
Voordelen zijn de luxe en power gecombineerd met de ingetogen verschijning.
Nadeel is het ontbreken van parkeersensoren en het gebruik van (soms wat goedkoop ogende) Toyota onderdelen. Ik doel dan op de middenconsole (airco en audio bediening) en de cruise control.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.