Lexus RX 300 Executive (2004) #2

Lexus RX 300 Executive (2004)

UitvoeringRX 300 Executive
Bouwjaar2004

Youngtimer tijd

Na een goede beschouwing werd helder dat een auto op de zaak geen slecht idee zou zijn. En al helemaal als dat een youngtimer zou zijn. Eigenlijk was ik er snel uit ; ik wilde ruimte, een automaat en zo betrouwbaar als mogelijk voor een auto van 15+ jaar. En daarbij ook enigszins aantrekkelijk. Dat lijstje afstrepende kwam ik bij de RX serie van Lexus.

Na wat googlen besloten om de president versie met luchtvering te laten staan en ondanks prima ervaringen met een Prius ook de Hybride niet te overwegen onder het motto - wat er niet op zit.. de RX350 staat ook niet als foutloos bekend dus bleef er 1 optie over; de RX300.

Het aanbod is niet enorm en in dat aanbod zitten naast de meest wanstaltige kleurcombinaties (exterieur/interieur) ook veel import. Na een paar maanden kwam er dan een kanshebber; zwart op zwart, en van de 1e (!) Nederlandse eigenaar.

Op naar het Zuiden voor een proefrit en vrijwel direct besloten tot koop. De auto kreeg nog een beurt en nieuwe accu en daarop pikten we de RX op. Het is een heerlijk solide auto, met een interieur wat er prima mee door kan. Lekkere stoelen, prima audio, stuurt best fijn en er zit meer dan voldoende power in het blok. Je merkt dat de auto gebouwd is om (lang) goed te blijven, alles werkt, sluit goed, klinkt goed, voelt goed. Rondom heeft de auto wat gebruikssporen maar niks storends, alleen de velgen kunnen een nieuwe coating gebruiken.

Na de eerste paar honderd km sturen daalt er een soort rust op je neer. Je gaat als vanzelf relaxt cruisen, lekker achterover in de grote stoelen, arm op de leuning. Tot mijn verbazing is 1:10 dan ook makkelijk haalbaar. Nota bene net zo (on)zuinig is als mijn vorige auto, een Lancia Delta. Blij met deze aanschaf!

Update 229000 KM / Juni 2021
De auto doet het probleemloos op een paar dingen na;
- VSC lampje dat ging branden
- Piepende remmen, bonkend gevoel in pedaal
- Een raamlijst waaide van de auto af

Alledrie blijken het typische RX kwalen.

Het VSC lampje is weer uit gegaan en het lijkt erop dat het te maken heeft met het ontluchting van de tank, althans dat is online te vinden op fora. De dealer kon niks vinden .

De remmen hebben te lijden gehad onder het stilstaan bij de vorige (oudere?) eigenaar. De boel is gangbaar gemaakt door de dealer en aan de voorzijde wordt de remmerij vervangen zodat het bonkende remmen straks weg is.

Tenslotte een nieuw raamlijstje besteld via Ebay. Er bestaat een site toegewijd aan dit specifieke onderdeel.. Dat geeft aan hoe vaak dit gebeurt. Lexus levert alleen de hele ruit met lijstjes a 350,- euro exclusief inbouwen, waar dit plastic onderdeel een paar tientjes kost.

Tussendoor nog een flirt gehad met het inbouwen van een GROM VLINE waarmee je - in theorie- je bestaande systeem upgrade tot een systeem met alles erop en eraan tot Carplay aan toe. Helaas na drie maal in- en uitbouwen en vele firmware updates het spul niet aan de praat kunnen krijgen en geretourneerd. Helaas is het dashboard na 15 jaar niet meer zo flexibel als toen de auto nieuw was en is het kunststof wat gescheurd. Wellicht ga ik toch over op een retrofit dubbeldin of bluetooth Yatour of Grom.

Wat als een paal boven water staat is in ieder geval dat het ding fantastisch rijdt voor een auto van 15 jaar oud en tegen beheersbare kosten. Met een enorme bak ruimte en handige klepjes en vakjes in de kofferbak etc; van die dingen waar je gaandeweg achterkomt en je doen beseffen hoe doordacht het geheel is. Ik vind het ook een prettige auto om naar te kijken, hij veroudert goed. Waar het destijds een flinke verschijning was met pretenties is het in het huidige verkeer een vrij neutraal model die niet uit de toon valt tussen andere SUV`s op de parkeerplaats, al blijft hij ietsje forser dan een Xtrail or Sportage.