Lexus RX 400h Executive (2007) #2

autoreview

Lexus RX 400h Executive (2007)

Signalement

UitvoeringRX 400h Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf210.290 km
KM-stand laatst215.834 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking

  • 215.834 km

Een klein half jaar geleden heb ik deze Lexus Rx400h uit 2007 gekocht. Toegegeven, het is een auto op leeftijd en de prijs die je betaald voor een Lexus Rx met deze leeftijd is stevig. Ik had er een flink jongere a4 of 3-serie voor kunnen kopen.
Maar dat heb ik niet gedaan! De aanleiding van de koop was gezinsuitbreiding, het paste allemaal simpelweg niet meer in mijn vorige auto (Audi A6 sedan). Daarnaast ben ik dichter bij huis gaan werken waardoor ik te weinig kilometers maakte om het omslagpunt voor de a6 op LPG nog te kunnen maken. Omdat mijn vrouw een hogere instap wilde, ikzelf vrij lang ben en er behoefte was aan een grotere kofferbak kwamen we al snel uit bij SUV's. De bekende SUV's in de prijsklasse van de Rx zijn voor mij toch wel de XC90 (<2006), Q7 (<2004), de X3 (<2008) en de X5 (<2004). Allemaal luxueuze SUV's maar allemaal met hun nukken. Na enkele proefritten in de concurrenten gemaakt te hebben besloot ik te gaan kijken bij de Lexus Rx400h.

Dat de Lexus een hybride aandrijflijn heeft was voor mij een groot pluspunt. De emissie zou daardoor een stuk lager uitvallen dan wanneer ik in een van de concurrenten zou gaan rondrijden en het verbruik zou mogelijkerwijs ook relatief laag zijn. Ik had in het verleden wel eens een huurauto gereden met een hybride aandrijflijn (Toyota Auris) en wist me te herinneren dat ik dat niet erg fijn vond omdat de CVT automaat veel toeren maakte. Desondanks las ik goede verhalen over de kwalitatief hoogwaardige Rx en dat de CVT haast onmerkbaar zijn werk deed.
Na twee proefritten besloten mijn vrouw en ik dat de auto voldeed aan onze wensen en hebben we de Rx gekocht.

Prestaties
Lexus positioneerde zichzelf in 2007 al met de (toen nog optionele) hybride aandrijflijn. Tegenwoordig is dat, met een uitzondering daargelaten, de standaard bij Lexus, maar in 2007 was Lexus, bij mijn weten de enige die in dit segment een Hybride SUV aanbood. Voor de koop probeerde ik via reviews erachter te komen of de Hybride aandrijflijn veel verschil zou maken in verbruik. De reviews op YouTube en in de gerenommeerde autobladen waren wisselend als het aankwam op het verbruik. Sommige gebruikers wisten zeer zuinig te rijden en sommige gebruikers verbruikten haast net zoveel als de niet-hybride aangedreven Rx die toentertijd werd verkocht. Ik heb inmiddels 3360km gereden met de auto en dit verbruik ook bijgehouden. Gemiddeld kom ikzelf uit op een verbruik van 1L op 10.6km. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een zuiniger verbruik had verwacht zeker omdat Lexus in de fabrieksopgave een gemiddeld verbruik opgeeft van 1L op 12.3km, een aanzienlijk verschil. Maar temeer misschien nog wel omdat ik had verwacht dat de elektrische aandrijflijn meer vuil werk op zou knappen. Ik zal dit nader toelichten.

De hybride aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren, een aan de voorzijde en een aan de achterzijde, een generator, een vermogensverdelen en een accupakket. Wanneer je de auto start verschijnt er op de display de boodschap 'ready', de motor zelf start niet. Indien ik wil wegrijden schakel ik de automaat in 'D' en begint de auto op de elektromotoren te rollen. In theorie zou je door heel licht het gaspedaal in te drukken kunnen versnellen met de elektromotoren alleen, mijn ervaring is echter dat dit geen gegeven is en dat er veel variabelen van invloed zijn die bepalen of jij volledig elektrisch rijd. Met name bij koud weer slaat de verbrandingsmotor vrijwel direct aan zodra ik enigszins gas bij geef bij het wegrijden, opvallend is dan dat er een zeer beperkt toerenbereik is waarin de elektromotor daadwerkelijk de aandrijving ondersteund. Vaak is de verbrandingsmotor namelijk de enige aandrijfbron, ook bij zeer lage snelheden (<30km/u). Het valt me daarom ook tegen dat er zo weinig elektrische ondersteuning wordt gegeven tijdens het rijden, indien ik volledig elektrisch wil rijden maak ik de meeste kans om volledig elektrisch te rijden wanneer ik op snelheid ben en op snelheid wil blijven op een vlakke of naar beneden hellende weg. Dit verbaasd mij enigszins, omdat ik had verwacht dat de elektromotor juist zou helpen bij momenten die een groter beroep doen op de verbrandingsmotor: accelereren, heuvel op etc. Deze ondersteuning is er echter in de praktijk maar zeer weinig, zodra ik meer vermogen vraag krijg ik dit vermogen zonder enige vertraging, de elektromotor duwt de auto namelijk vooruit, dit gebeurt echter alleen om de verbrandingsmotor de kans te geven om voldoende toeren te maken om het gewenste vermogen vervolgens te kunnen leveren. Begrijp me niet verkeerd; het verbruik is voor een auto van dit formaat, type, formaat van de motor en gewicht in mijn optiek zeer netjes te noemen, maar ik had meer elektrische aandrijving verwacht in mijn ritten.

Comfort
Zoals gezegd ben ik vrij lang, 1.96m, de lengte zit er bij mij met name in mijn benen. Dit maakt dat ik vaak bij auto's moeite heb om een comfortabele zit te creëren die ook prettig is voor meerdere uren rijden. De Lexus Rx400h is hierin geen uitzondering. Hoewel er veel verstelmogelijkheden zijn, de zetels een goede hardheid hebben en voorzien zijn van ontzettend hoogwaardig leer mis ik enkele centimeters om echt comfortabel in de stoelen te zitten. Comfort is echter meer dan alleen de zit in een stoel. De Lexus rijd heel erg vloeiend, het wegrijden, accelereren, het wegnemen van oneffenheden doet de auto ongelooflijk goed, ferm maar niet hard. Ondanks het feit dat de auto hoog op de spreekwoordelijke poten staat, stuurt de auto ook zeer scherp. Het rijgeluid vind ik matig, de rijwind is bij 100km/u goed hoorbaar, dit valt te verminderen door het zonnescherm van het dakraam dicht te trekken, maar vind ik voor een auto uit dit segment wel te luid. De motor laat zich amper horen en is een van de stilste motoren die ik ooit heb gereden.
Ook het gebruik van elektrische achterklep, de verstelbare achterbank en de regen- en lichtsensoren zijn zeer prettig. De AFS (automatisch meedraaiende koplampen) zijn ook zeer prettig op de buitenwegen, maar hadden van mij al mogen meedraaien vanaf snelheden van >15km/u, in plaats van de huidige instelling >30km/u.

Interieur
Het interieur van deze auto is wisselend. Uiteraard is het ontzettend gedateerd, het ontwerp stamt duidelijk uit begin 2000 en de mogelijkheden van het infotainment zijn beperkt. De afwerking van het interieur is erg goed. Zoals ik reeds zei is het leer ontzettend hoogwaardig, ruim 13 jaar oud en twee ton gereden maar nog geen beschadigingen of zichtbare tekenen van slijtage. Het stuur heeft deels een prachtig soort hout verwerkt wat nog als nieuw aanvoelt. Het dashboard is echter van een plastic dat goedkoop aanvoelt, gezegd moet echter worden dat alles in de auto de tand des tijds zeer goed doorstaan heeft en dat is bij sommige concurrenten waarin ik heb proefgereden geregeld anders. De ergonomie is mijns inziens ook niet altijd goed, wellicht dat dit te maken heeft met andere voorkeuren van de Europese markt vergeleken met de voorkeuren van de Japans/Aziatische markt, maar het verstellen van bijvoorbeeld de buitenspiegels gebeurt met knopjes die vlak achter je linker knie zijn geplaatst. Ook zitten knopjes die je bij elkaar zou verwachten niet altijd bij elkaar, zoals de knoppen voor de verwarming en de voor- en achter parkeersensoren.

Conclusie
De Lexus Rx400h heeft mijn hart niet gestolen en dat vind ik jammer. De lijnen zijn erg mooi en het hybridesysteem is een grote plus te opzichte van diens concurrenten. Qua comfort is de auto mij echter niet genoeg doordacht vanwege de ergonomie en de zitpositie voor mij persoonlijk. Wanneer ik echter rationeel naar deze auto kijk zit vrijwel alles op en aan de auto wat ik wens en heeft de auto een zeer betrouwbare reputatie. Ik verwacht dan ook niet dat ik de auto snel weg zal doen, een auto is tenslotte meer dan alleen een goede zitpositie en ergonomie.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens