Lexus RX 350 President (2006)
Bouwer in kostuum
Onlangs is de drieliter RX 300 vervangen door de RX 350, die een 3,5-litermotor aan boord heeft, met meer vermogen en meer koppel. We hadden gehoopt dat Lexus de overstap naar een nieuwe motor zou aangrijpen om ook het interieur aan te passen. Het dashboard past niet bij het hoogwaardige imago dat Lexus probeert neer te zetten. Wat onverlet laat dat het instrumentarium na enige gewenning wel overzichtelijk is en gemakkelijk te bedienen. Het in deze President-uitvoering standaard aanwezige navigatiesysteem heeft een groot kleuren-touchscreen, wat moeizaam gerommel met menu's tot een minimum beperkt. En wanneer je de auto in z'n achteruit zet, geeft het beeld door van de in de achterklep verborgen camera, waarbij het systeem met lijnen duidelijk maakt wat de verwachte koers is en of er obstakels zijn. Overbodige luxe is het niet, want het zicht naar achteren is niet om over naar huis te schrijven.
Overzichtelijk
De klokken staren je aan vanuit drie diepe, elkaar overlappende tunnels. Veel meer dan de toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter en motortemperatuur heeft Lexus niet in 't zenuwcentrum van de cockpit proberen te verwerken, waardoor het een mooi, rustig en overzichtelijk geheel is. De stevige met leer beklede stoelen zitten goed, maar de positie is dermate hoog dat je het gevoel hebt 'op de bok' te zitten.
Tussen de twee voorstoelen bevindt zich een kastje met twee bekerhouders die keurig achter een klepje verdwijnen. De ruimte daarachter sluit en opent zichzelf na een druk op de knop; ziet er goed uit en voelt hoogwaardig aan. Door de relatief hoge zit heb je een uitstekend zicht. Naar voren tenminste, achter je ben je zoals gezegd voornamelijk aangewezen op de achteruitrijcamera.
Ook achterin zit je vorstelijk. Ruimte genoeg, zowel voor de benen als de bovenste ledematen. Zelfs met drie volwassenen zit je niet onaardig, en als je met twee of één persoon achterin zit, kun je de middenarmsteun omlaag klappen. Het bergvak heeft twee handige, variabele bekerhouders.
Windkracht 6
De RX 350 komt vlot van zijn plek, je voelt duidelijk het voordeel van gewichtsbesparing ten opzichte van zijn concurrenten. Zolang het strak rechtdoor gaat, is er geen vuiltje aan de lucht en zit je prinsheerlijk te genieten van de rust en het voorbij schietende landschap. Maar zodra de weg bochtig wordt, krijg je het gevoel te varen bij windkracht 6. Dat je wat hoger zit, zal aan die sensatie bijdragen. Maar dat doet de besturing ook, die iets trefzeker zou mogen zijn. Maar de Lexus is werkelijk fluisterstil.
Onze Lexus is uitgerust met bijna alles wat de fabrikant te bieden heeft. De Japanners bieden vier uitrustingniveaus: de instapper, Luxury, Executive en President. Wie zoals wij de laatst-genoemde kiest, houdt weinig te wensen over. Bijna alle luxe is bij de prijs inbegrepen.
De Lexus RX 350 is veel meer SUV dan terreinbeul. De vierwielaandrijving is standaard 50:50 verdeeld, maar wordt onder extreme omstandigheden door het zogenaamde Vehicle Stability Control in verhouding voor:achter bijgeregeld. Een lage gearing kent de Lexus niet, instelbare bodemvrijheid evenmin. Toegegeven, we zijn voor deze test ook niet het terrein in gegaan.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RX 350 President |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 82.470 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cc |
Maximaal vermogen | 202 kW / 272 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 342 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.845 mm / 1.670 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.810 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,8s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 264 g/km |