Lexus RX 300 (2005)

Toch teleurstellend

Lexus RX 300
De Lexus RX300 is oorspronkelijk bedacht voor de VS. Pas later besloot het merk de RX300 naar het Europese continent te exporteren. De Lexus is wat stijf en strak, maar heeft daardoor wel een bepaalde elegantie. Op straat trekt hij nauwelijks de aandacht.

De sfeer in de Lexus is heel discreet en degelijk. Dat zie je bijvoorbeeld aan de grote stroken hout die her en der zijn gebruikt en aan de strakke en logische bediening van bijvoorbeeld de airco. Toch heeft de RX300 ook wel iets sportiefs, want als je in het instrumentenpaneel op deze manier drie ronde klokken in 'buizen' toegepast ziet, dan is de associatie met Alfa Romeo zo gemaakt. Overigens worden de klokken van de Lexus automatisch gedimd. Handig voor een rit in de avonduren, maar nog praktischer als je een tunnel in- en uitrijdt.
We zitten in de RX300 in basisuitvoering niet op leer, maar gewoon op stof. De stoelen zijn wel elektrisch verstelbaar, dus niet al het gevoel van luxe is meteen verdwenen. Het driespaaksstuur is alleen in hoogte te verstellen. Toch hebben we geen moeite een goede positie te vinden. De zitting van de RX300 is echter iets te kort voor mensen van gemiddeld Nederlands postuur. Het comfort is in orde, zelfs een urenlange rit verloopt ontspannen. De Lexus mist de goodies die een luxeauto áfmaken: iedereen kan wel zonder leren interieurbekleding, navigatie en stoelverwarming, maar toch... We noteren wel een knie-airbag voor de bestuurder en automatisch dimmende spiegels.


Onberispelijke bak
In de motorruimte van de RX300 vinden we een mooie V6 met een inhoud van drie liter. Lexus haalt daar 204 pk uit. De topsnelheid ligt op 200 km/h. De vijftrapsautomaat is van onberispelijke kwaliteit. Z'n aanwezigheid blijft bijna onopgemerkt: je merkt niet dat hij schakelt. Je ziet het hooguit aan de naald van de toerenteller. Fijn is ook dat hij niet de nadrukkelijke neiging heeft het toerental zo laag mogelijk te houden om het verbruik te beperken. Hij schakelt graag even een tandje terug om de bestuurder van dienst te zijn. Als je wilt, kun je deze automaat ook zelf schakelen.
De RX300 draait z'n hand niet om voor een lekker lange rit over snelweg, Autobahn of autoroute. Zijn prestaties zijn natuurlijk bovengemiddeld goed. Maar de Lexus houdt niet echt van bochtige wegen, maar welke terreinachtige houdt daar wel van? De RX300 helt in de bochten en gaat diep door de knieën wanneer je over een hobbel rijdt.


Spelen in het terrein
Maak je geen illusies over de 4x4-kwaliteiten van deze auto. De geringe bodemvrijheid en de lekker comfortabele banden zitten je in het terrein in de weg. Bovendien is er geen tussenbak voor hoge en lage gearing, dus serieus klimmen is er niet bij. Natuurlijk heeft vierwielaandrijving ook waarde op de gewone weg. Extra grip is extra veiligheid. De RX300 heeft ook een stabiliteitssysteem (VSC) en dat is echt behoorlijk wakker, want het grijpt met verve in: de auto wordt bijna tot stilstand gebracht, ook als dat niet je bedoeling is geweest.
De vierwielaandrijving is simpel van opzet: het wordt te allen tijde 50:50 over de voor- en achteras verdeeld. Terreinrijden kun je dus beter niet doen, maar we kunnen ons wel voorstellen dat u er een aanhanger mee zou willen trekken. Dan valt het trekgewicht een beetje tegen. Slechts twee ton. Even iets om in de gaten te houden als je al op het puntje van je stoel zou zitten om deze kar te bestellen.

Signalement

Merk Lexus
Model RX 300
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 59.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 283 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.740 mm / 1.845 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.835 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 700 kg
Banden225/60R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,2s
Brandstofverbruik 12,2 l/100km
CO2-uitstoot 288 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum