Lexus IS 220d Business Luxury (2007)
Bergopwaarts
De Lexus heeft een geëvolueerde uitvoering van het startknopconcept aan boord. Het werkt helaas niet feilloos. Regelmatig weigert de motor iedere dienst na een druk op de knop. Wel slaan de wijzers van het instrumentarium vrolijk uit naar de buitenkant van hun schaal en weer terug, en springen de verlichting en de radio aan. Pas nadat je herhaaldelijk op de start-/stopknop hebt gedrukt, gaat de krachtbron aan het werk.
Waarin de Lexus niet is te evenaren, is op het punt van de rust aan boord. Het is in de IS 220d niet te horen dat je met een diesel onderweg bent. Hij loopt niet alleen opmerkelijk rustig, hij produceert tevens opvallend weinig geluid onder vollast. Behalve de motor doet ook de isolatie een duit in het zakje om de rust aan boord te waarborgen. Lexus heeft veel aandacht besteed aan isolatie, en bijvoorbeeld een gevulkaniseerde beschermlaag voor de ondervloer toegepast. De fabrikant heeft ook stevige rubberen kuipen in de wielkasten gemonteerd en zelfs een speciale, akoestische folie in de gelaagde voorruit aangebracht.
Stilte
Prachtig die stilte, maar als 't op presteren aankomt, schoot de IS 220d altijd te kort. Het was niet zo zeer de 177 pk sterke dieselmotor die roet in het eten gooide, al heeft-ie nog altijd z'n handen vol aan de relatief zware Lexus, maar de handgeschakelde zesbak. Deze functioneerde weliswaar trefzeker, maar vanwege de te lange eindoverbrenging kwam de motor moeizaam op toeren. Je moest vaak net even wat meer toeren draaien dan in andere dieselmiddenklassers om vlot te kunnen accelereren. Vanaf 2.500 tpm werd de boel wakker. Bij 120 km/h draaide het blok echter slechts 1.550 tpm en daar was-ie niet van gediend. De motor begon te brommen en te vibreren, met een trillende binnenspiegel tot gevolg. Ergo: met de hier te lande geldende maximumsnelheid kon je in de Lexus gewoon niet rijden in z'n hoogste versnelling. Bovendien kwam de toerentellernaald met de grootste moeite in beweging wanneer je gas gaf. We spreken in de verleden tijd, want Lexus heeft ondertussen gesleuteld aan de bak, en de eindoverbrenging verkort. De verhouding was 2,4:1, en is nu 3,2:1. De gemodificeerde transmissie zit standaard in de IS 220d Business Luxury en is optioneel in de Business. De verandering aan de tandwielkast heeft z'n uitwerking niet gemist. Bij 120 km/h wijst de naald van de toerenteller nu 2.200 tpm aan, en het gebrom en getril uit het vooronder is verdwenen.
Kluns
De zesde versnelling is niet langer overbodig in ons land, je hebt 'm gewoon nodig. Bij tussenacceleraties pakt de motor sneller op; je trekt 'm gemakkelijker uit het dooie punt. Tussensprints klaart de IS 220d nu dan ook vlotter dan-ie met de oude bak kon. Het is geen wereld van verschil, maar het rijgemak is er beslist op vooruitgegaan.
Over het bedieningsgemak van de IS zijn we niet zo onder de indruk. De pook van de zesbak laat zich hakerig inleggen, en de koppeling werkt als een soort aan-/uitknop. Het aangrijpingspunt is lastig te bepalen. Vooral bij het wegrijden is dat lastig; óf je springt van je plaats, óf de motor slaat af en je staat als kluns te kijk.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | IS 220d Business Luxury |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.360 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.231 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.575 mm / 1.800 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.585 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 560 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 9,3 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 168 g/km |