Lexus IS 250 Executive (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 119.063 km |
KM-stand laatst | 262.500 km |
De aankoop
- 119.000 km
Na ongeveer 3 jaar in volle tevredenheid te hebben rondgereden in de Fiat,begon het weer te kriebelen.
Waarom? omdat ik graag een automaat wil,en wat meer comfort en snelheid en iets exclusiever rijden.
Dus op internet op zoek naar een geschikt model,algauw kwam ik bij Lexus uit,dit vanwege de betrouwbaarheid.
Dan nog op zoek naar een geschikt model,zat eerst te twijfelen tussen de ct200h en de is250,het is de is250 geworden,en na een proefrit in dat model,was hij snel verkocht:)
Het is de executive-uitvoering geworden,dit betekend onder meer dat er het volgende aan leuke opties opzit:
# xenon verlichting
# lederen interieur
# stoelverwarming&koeling op beide voorstoelen
# parkeersensoren voor&achter
# elektrisch zonnescherm op achterruit
# voorstoelen elektrisch verstelbaar met 3 geheugenopslag functies per stoel
De auto komt uit 2007,maar toch schatten veel mensen de auto eens stuk jonger in,dit vanwege het uiterlijk van de auto,echt een prachtige vormgeving vind ik zelf!
Ook het rijden zelf is geweldig,het is vooral een snelwegauto,heerlijk cruisen doe ik er voornamelijk mee.
Ook het verbruik valt mij mee voor een V6,na het ritje terug van de dealer over voornamelijk snelweg,was het verbruik ongeveer 1:12,0.
1e onderhoudsbeurt&ervaringen
- 135.000 km
En toen was het alweer zover,de 15.000km beurt.
Om het kort te houden,er waren maar een paar onderdelen die vervangen/aangevuld moesten worden.
*Remblokken achter,die waren namelijk zo goed als op
*Rubber hoesje achter,die was helemaal gaar en kapot
*Nieuwe ruitenwissers,de oude lieten lelijke strepen achter
*Nieuwe motorolie
*Koelvloeistof bijgevuld
Daarnaast 1x kort stilgestaan doordat de motor niet wilde starten,na 10minuten wachtten opnieuw geprobeerd,en hij liep weer,toch ANWB even erbij gehad,lag waarschijnlijk aan de EGR-klep,dit vanwege de vervuiling door de lage toerentallen die de motor draait.
Remedie daarvoor is: eens per maand nadat motor opgewarmd is,aantal kilometer 3000rpm of meer draaien om het weg te branden.
Voor de rest nog steeds heel blij met deze auto.
Gewoon starten lopen,relatief zuinig (1 op 10,5 winter tot 1:12,5 zomer) en toch vlot onderweg zijn.
Bijna 5 jaar verder
- 203.000 km
Ondertussen is de Lexus alweer bijna 5 jaar in mijn bezit.
Tijd dus om te kijken wat er allemaal is gebeurd...
Tijdens de zomer van 2017 met de auto naar Zwitserland geweest,heerlijke langeafstandscruiser is het,daar is deze auto voor gemaakt.
In Zwitserland zelf heb je bij bergpassen daarnaast veel profijt van de hele korte draaicirkel,die is namelijk slechts net boven de 10m.
Het verbruik in deze 1,5week vakantie was 8,5L,vind dat zelf best knap voor een auto van leeg 1545kg..
In 2018 wou de auto niet meer starten,nadat de Lexus met de ambulance is opgehaald,bleek onder meer dat de waterpomp,multiriem en dynamo vervangen moesten worden,dus gelijk er maar een nog grotere beurt van gemaakt,want op kosten komt het dan toch niet meer aan.
Was dus uiteindelijk een rekening van in de €1700,-
In 2019 waren de banden aan langzaamaan aan vervanging toe,er zijn toen rondom all seasons van Pirelli ondergezet.
Voor de rest heeft de auto mij niet meer laten staan,verbruik blijft ook constant,ofwel tusen de 8,5/9,0L per 100km.
Wel is hij daarnaast wat olie gaan verbruiken,bij een check bij de garage,blijkt het verlies ook intern te zijn,daarnaast overstappen op een wat dikkere soort maakte vrij weinig verschil,gewoon eens per maand checken en eventueel wat bijvullen was het advies.
Ook een gekend probleem (aandachtspuntje) is de roestvorming op de remmen,moeten eens in de zoveel tijd weer wat gangbaar gemaakt worden,ook priussen en verschillende andere modellen uit beide stallen hebben dit aandachtspuntje.
Het is de bedoeling dat de Lexus nog een jaar of 2-3 meegaat,en daarna vervangen gaat worden.
Ingeruild
- 262.500 km
Na lange tijd weer eens een update,en dat heeft te maken met dat de IS250 is ingeruild.
Na zo goed als 8 jaar bijna tot volle tevredenheid ermee rond te hebben gereden,kwam er een zeer fraaie IS 300H voorbij.
Proefrit ermee gemaakt,en de prijs was na inruil ook prima,dus de deal was snel gemaakt.
Het betreft een IS 300H uit 2017 (facelift versie) in de Luxury line uitvoering.
Ik stop dus met deze auto,en ga verder met de IS 300H.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.