Lexus GS 430 - 2002 – 382.249 km - Klokje Rond

‘Ik heb wel een budget, maar daar houd ik me niet aan’

91 reacties

Video
AutoWeek 10 2021
AutoWeek 10 2021

Je leest het in AutoWeek 10 2021

Na een historie met Citroëns XM nam Alexander Beffers de stap en kocht een Lexus. Na drieënhalf jaar met zijn, volgens de verhalen, zo onverwoestbare Japanner komt hij echter van een koude kermis thuis. “Het is een ontzettend dure auto!” Nu wil hij wel eens weten wat hem allemaal nog meer boven het hoofd hangt.

Of Alexander een goede koop heeft gedaan met zijn Lexus, dat weet hij eigenlijk zelf niet. “Ik heb hem opgehaald bij een particulier. Ik weet achteraf zeker dat er met de auto is gerotzooid. Er ontbraken onderdelen van de kachel en er gingen wat plastic panelen los. Bovendien stuurde de auto verschrikkelijk. Dat ging zo zoekerig, dat ik er gemakkelijk de rijbaan mee uitwaaierde. Dat was gewoon gevaarlijk. Een heel verschil met de Citroëns die ik had; die stuurden juist lekker strak.”

Na aanschaf heeft hij flink wat geïnvesteerd om de Lexus weer netjes te krijgen. “Maar vaag sturen doet hij nog steeds. Ik vraag me eigenlijk af wat ik doe bij deze keuring. Die auto wordt vast met de grond gelijkgemaakt. Ik ben me wild geschrokken van de onderdelenprijzen. Een expansievaatje voor de koelvloeistof kostte zomaar 400 piek. Dat is toch niet normaal? Als ik dat van tevoren had geweten, had ik een Mercedes gekocht. Daar zijn de prijzen een stuk vriendelijker. Een auto mag best geld kosten, maar er zijn grenzen. Ik heb wel een budget voor deze auto, maar daar houd ik me niet aan.”

SCHADEHERSTEL

Dat zijn auto niet met de grond gelijk wordt gemaakt, weten we zeker als we oog in oog staan met de GS. Hij staat er nog knap bij! Er is duidelijk aandacht aan besteed. Al wrijft Tim wel meteen over de dakranden. “Daar laat de blanke lak wat los. Dat komt door schadeherstel.” En als hij terugkomt van de proefrit, is hij helemaal niet ontevreden. “Hij stuurt inderdaad vaag. Maar dat hoort bij het karakter van deze auto. Hij is bedoeld als een lekker lome cruiseauto. Hij heeft weliswaar een motor met een flink vermogen, maar dat voel je eigenlijk niet.”

De keuring begint doorgaans met aandacht voor de verlichting. Tim: “Er is achteraf xenon ingebouwd, maar dat lijkt echt nergens op. Ik denk dat het wel 20 seconden duurt voordat de juiste lichtsterkte is bereikt. Dat geldt vooral voor het grootlicht, dat slaat helemáál nergens op. Ik zou het eruit trekken en de originele verlichting weer terugzetten.”

Vervolgens wil Tim weten of Alexander wel eens koelvloeistof bijvult. Het blijkt dat er één keer in de 10.000 kilometer een half litertje bij moet. “Dat dacht ik al, want op verschillende plekken in de motorruimte zie ik residu van koelvloeistof. Ergens zit een lekkage.” Alexander kan dat beamen. “Alleen weet niemand waar het vandaan komt.” Dan is er nog een olielekkage. Tim: “Die zou ik snel gaan verhelpen als ik jou was, want het lekt op de dynamo en de koelslangen. Daar krijg je vervolgschade van. Als je het mij vraagt, komt het bij de klepdekselpakking vandaan. Het herstel is geen al te grote operatie.” Kortom: alle vrezen waarmee Alexander aan zijn Klokje Rond-avontuur begon, blijken ongegrond. Goed, na aanschaf moest hij een aardige investering doen, maar nu blijkt zijn auto geen heel grote gebreken te vertonen.

En we mogen ook niet vergeten dat Alexander inmiddels 120.000 kilometer met zijn Lexus heeft gereden. Als we onder de auto kijken, blijkt dat daar best nog veel kilometers bij kunnen komen. Tim: “Vooral voor een Japanse auto van deze leeftijd is hij opvallend roestvrij. Je ziet dat er wat plekjes ontstaan, maar bij deze leeftijd mag dat echt geen naam hebben.”

BLUBBER

Bij het controleren van de ophanging wijst Tim ons op de remschijven. “Ik denk dat deze auto ooit een tijdlang heeft stilgestaan. Je ziet de afdruk van de remblokken op de schijven. Er zitten putjes in van de roest. Je kunt de schijven laten afdraaien of misschien werkt een paar keer hard remmen ook wel om ze weer in conditie te krijgen. Het is in elk geval een verklaring voor het trillen bij het remmen tijdens de proefrit.” Verder krijgt Alexander het dringende advies om de wielkasten schoon te maken. “Er zit een centimeters dikke laag blubber in. Dat zijn niet alleen roestnesten voor de spatborden, maar ook voor de veertorens. Dat is een bekend aandachtspunt bij deze auto’s.” De vrees van Alexander om met de hogedrukspuit door de wielkasten te gaan, stamt nog uit zijn Citroëntijd. “Als je dat bij een XM doet, kunnen er allerlei slangetjes losschieten. Ik heb er een beetje een trauma van.”

Als de keuring er op zit, filosoferen we nog even door over de auto. Alexander kocht voor zes mille een Lexus met een gastank, reed er 120.000 kilometer mee en investeerde ongeveer vijf mille in onderhoud. “Ik begrijp niet dat je spreekt van een slechte koop”, vindt Tim. “Je hebt het helemaal niet verkeerd gedaan. Je moet je ook bedenken dat je in een bovengemiddelde auto rijdt. Om die goed in conditie te houden, is er ook een bovengemiddelde hoeveelheid geld nodig. Dit is echt nog een prima auto.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Op een paar kleine puntjes na is het helemaal geen verkeerde auto. Hij rijdt ontzettend lekker en soepel met voldoende vermogen. Door de lpg-installatie is hij ook nog goedkoop. Wat me vooral ook opvalt is het gebrek aan roest. Dat is opmerkelijk voor een Japanner van deze leeftijd.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Lexus
Model GS 430 Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 76.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.293 cc
Maximaal vermogen 208 kW / 283 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 417 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.665 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
CO2-uitstoot 296 g/km

Lezersreacties (91) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.