Test: Lexus CT 200h - Mazda 3 - Subaru Impreza
Code oranje, code rood
De keuze in de compacte middenklasse is groot genoeg, maar toch draait het algauw uit op een grijze muis die op elke straathoek staat. Gelukkig zijn er wat Japanse merken die het net even anders doen. Dan rijd je toch nog iets bijzonders. We zetten drie mogelijkheden naast elkaar.
Subaru is een relatief klein merk, dat altijd heeft geweigerd om in de pas te lopen met de grote massa. Dat heeft steeds bijzondere en dus karaktervolle auto's opgeleverd. Alleen in het kleinste segment liet Subaru zijn geloof voor wat het was, maar voor de rest kon je er bij een Subaru sinds de jaren 70 op rekenen dat hij een boxermotor en vierwielaandrijving had. Gelukkig geldt dat tot op de dag van vandaag en daarom is ook de vorig jaar gepresenteerde nieuwe Impreza volgens dit recept bereid. Dat maakt het een auto als geen andere in een segment waarin nogal wat onderling inwisselbaar materiaal rondrijdt.
Om die reden hebben we er nog twee buitenbeentjes bij gehaald, beide toevallig ook Japans. Lexus gaf zijn CT 200h vorig jaar een facelift en deze combinatie van compact, premium en hybride is eveneens zeldzaam. De Mazda 3 is eigenlijk relatief gewoontjes in dit gezelschap, maar omdat we hem kennen als een verrassend fijn rijdende auto, wars van downsizen, is hij toch welkom, ook al wordt z'n opvolger al klaargestoomd op het hoofdkwartier in Hiroshima.
VIJFDE GENERATIE
De boxermotor deed bij Subaru zijn intrede in 1966, in de Subaru 1000. Diens opvolger, de Leone, kreeg daar permanente vierwielaandrijving bij en in 1993, na drie generaties Leone, werd de reeks omgedoopt tot Impreza. De vijfde generatie daarvan werd al bijna twee jaar geleden gepresenteerd, maar we moesten tot afgelopen herfst wachten voordat het model naar ons land kwam. Zo op het oog is de nieuwe Impreza een vrij anonieme auto, een model dat bij veel andere merken onopgemerkt het gamma in zou kunnen glippen. Hij heeft niets opvallends, niets uitgesprokens en dat staat lijnrecht tegenover zijn eigenzinnige techniek.
In dit trio is het met afstand de jongste, hoewel je dat er niet aan af ziet. Toch is de Impreza op zijn eigen manier een mooie en tijdloze verschijning. Het interieur van de nieuwe Subaru Impreza is vooral functioneel en gespeend van elke vorm van frivoliteit of buitenissigheid. Het is opgebouwd uit veel rechte lijnen en hoeken en alles zit waar het hoort te zitten. Spannend is anders, maar logisch en overzichtelijk is het beslist. Alleen de bediening van het extra display boven op het dashboard is een heel gezoek. De stoelen zitten prettig. Ze kunnen vrij laag (lager dan in de Lexus en de Mazda) voor wie dat wil en het zicht rondom is heel behoorlijk. Meer dan behoorlijk is de ruimte op de achterbank van de Impreza. Daarmee laat hij de meeste concurrenten achter zich en de rivalen in deze test in het bijzonder. Zowel de hoofd- als de beenruimte is fors en ook de kofferruimte is met 380 liter in deze test de grootste. Dat is des te opmerkelijker omdat de vierwielaandrijving ten koste gaat van de diepte van de laadruimte.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.