Test: Land Rover Range Rover Evoque Si4 4WD Dynamic (2014)
Britse baggeraar met negen versnellingen
Vervoer op niveau bood de Range Rover Evoque natuurlijk altijd al, maar zonder speciale terreinversnelling was het toch een beetje behelpen. Daar komt nu verandering in.
Voordat je met de Evoque een diepe modderpoel induikt, moet je wel even over een psychologische drempel heen. Gevoelsmatig is dit toch de minst terreinwaardige Range Rover, en je wilt niet dat de auto zich vastgraaft. Toch wagen we het erop, want dankzij een nieuwe versnellingsbak zouden de offroad-eigenschappen van de Evoque flink verbeterd moeten zijn. Dus gaat het Terrain Response-systeem in standje modder en sturen we de neus richting de drek. Zo wordt de nieuwe transmissie echt op de proef gesteld. Kinderlijk eenvoudig baggert de Evoque zich echter een weg door de modderpoel en klautert hij aan de andere kant tegen de helling op. Toch beschikt de auto niet over een speciale terreinoverbrenging. In samenwerking met transmissiespecialist ZF heeft de fabrikant namelijk iets anders verzonnen: 's werelds eerste automaat met negen versnellingen, bediend met een draaiknop.
Prima balans
En die drie extra overbrengingen ten opzichte van de oude versnellingsbak zijn er niet alleen om het toerental bij kruissnelheid te verlagen. Sterker nog, de eerste versnelling is bewust zó kort gemaakt dat deze als een soort terreinreductie fungeert. Daarmee wordt de Evoque niet meteen zo capabel als zijn grotere broers, maar het werkt wel. En ook op de golfclub of in een chique winkelstraat kun je je uitstekend met de compacte Range Rover vertonen. Naast een blits uiterlijk heeft de auto ook een prachtig interieur. Het onderstel biedt een prima balans tussen dynamiek en comfort. Op het asfalt doet de hypermoderne automaat z'n werk vrijwel ongemerkt. Alleen als je plotseling vol gas geeft, is er een korte weifeling merkbaar. Bij een beheerste rijstijl en een opgewarmde transmissie heb je echter geen idee in welke versnelling de automaat staat. Met 240 pk en een maximumkoppel van 340 Nm bij 1.750 tpm heeft de 2,0-liter turbobenzinemotor altijd voldoende kracht voor vlotte prestaties. Met zijn gewicht van ruim 1.600 kilo is de auto echter niet sensationeel snel. Nadeel van deze fijne aandrijflijn is de stevige dorst. Gunstiger dan 1 op 8,5 wordt het verbruik niet. Gelukkig kun je ook opteren voor een drietal diesels. Een scherpe aanbieding is de Evoque niet, want net als z'n grotere broers draagt hij een fors prijskaartje.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Evoque is een stoere auto die zowel op asfalt als in het terrein een sterke indruk maakt. Het interieur is mooi en uitstekend afgewerkt, maar het verbruik is niet meer van deze tijd.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover Evoque 2.0 Si4 4WD Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 65.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 177 kW / 240 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 69 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.365 mm / 1.895 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.620 kg |
Laadvermogen | 730 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,9s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km (fabrieksopgave: 7,8 l/100km) |
CO2-uitstoot | 181 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 HSE Dynamic Pano Memory !!
- 2018
- 70.785 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Prestige Aut Leer Navi Camera Pano Stoel ventilatie!
- 2014
- 253.733 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 Autobiography HSE Aut. | UNIEK | Panorama | HUD | Dynamic Pack | Dealeronderhouden | NL Auto
- 2017
- 91.552 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.