Test: Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 (2013)

Test Range Rover 4.4 SDV8

Land Rover Range Rover 4.4 TDV8

Tot de spiegels door de modder baggeren, met een grote trailer aan de haak naar een paardenrace rijden of comfortabel achterin de krant lezen. Met de nieuwe Range Rover kan het allemaal.

Land Rover introduceerde onlangs de inmiddels vierde generatie van de Range Rover. De fabrikant heeft z'n super-SUV flink onder handen genomen, maar een argeloze voorbijganger zal twee keer moeten kijken voordat hij ziet dat het een geheel nieuw model betreft. De auto zit iets strakker in zijn vel, maar oogt nog altijd bijzonder indrukwekkend. Eenmaal binnen zit je in de Range Rover vrij rechtop, als op een troon hoog verheven boven de rest. Dit is de ideale commandopost om 2,3 ton toptechniek feilloos over gemene rotsblokken te loodsen. Dat je de stoelen op alle denkbare manieren kunt instellen, spreekt voor zich, net als de mogelijkheid om ze te verwarmen én te koelen. De twee volledig in te stellen stoelen achter in deze Range Rover zitten fijn en je hebt genoeg beenruimte om je ontspannen te laten chaufferen.

Simpel en overzichtelijk

Voor het tekenen van het dashboard lijkt alleen de liniaal gebruikt. Toch is de uitstraling warm, mede dankzij de hoogwaardige materialen en de aangename kleuren. Het valt op hoe simpel en overzichtelijk de bediening is opgezet. Nadat je de motor hebt gestart, komt uit de middentunnel een knop omhoog die als versnellingspook fungeert. Iets dichter bij de armsteun zit een draaiknop waarmee je de terreinprestaties kunt beïnvloeden. Een centrale multimediaknop schittert door afwezigheid. Voor alles wat we willen regelen, instellen of controleren, kunnen we terecht op een welhaast geniaal touchscreen. De bediening is volstrekt logisch, uitleg is overbodig. De belangrijkste info vind je nog steeds recht voor je op een verbluffend goed gelukte imitatie van een traditioneel instrumentenpaneel.
De 4,4-liter V8-diesel is een zijdezacht draaiende machine, goed voor 339 pk en 700 Nm. Dat je niet zelf hoeft te schakelen, is een vanzelfsprekendheid. De Range Rover beschikt over de alom bejubelde achttrapsautomaat van ZF. Het mooie is dat de motor in de hoogste versnelling amper toeren hoeft te maken. Bovendien loopt hij daarbij zo stil en trillingsvrij dat bijna niets erop wijst dat je met een diesel onderweg bent. De prestaties hebben echter wel een prijs in de vorm van een stevig verbruik.

De Range Rover wordt dankzij z'n innovatieve luchtvering en actieve stabilisatoren kunstmatig rechtop gehouden; z'n hoge zwaartepunt wordt hierdoor keurig gemaskeerd. Wel krijg je het gevoel op een vliegend tapijt te zitten. Oneffenheden worden bijna te mooi geabsorbeerd.

In het terrein is het enige wat je hoeft te doen het stuur vasthouden en af en toe van pedaal wisselen. De auto weet onder alle omstandigheden zelf wat-ie moet doen. De draaiknop voor de keuze van de juiste terreinmodus is eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die denken dat ze het nog beter weten ...

Oordeel

Bijna alles wat je kunt verzinnen om jezelf te verwennen, heeft deze Range Rover aan boord. En je kunt er ook het terrein nog mee in.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 168.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 4.367 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 339 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 105 l
Lengte / breedte / hoogte 4.999 mm / 1.983 mm / 1.835 mm
Wielbasis 2.922 mm
Massa leeg 2.410 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R20Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 13,5 l/100km (fabrieksopgave: 8,7 l/100km)
CO2-uitstoot 229 g/km

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.