Lancia Thesis 3.2 V6 24v – 2.4 20v JTD Mutijet

Het beste paard onder de luxepaarden

Lancia Thesis
In Nederland zien we de Lancia Thesis, met z'n even gedistingeerde als gewaagd vormgegeven koets, heel weinig. Maar in Italië kijken ze anders tegen de wagen aan. Want in het thuisland van de Thesis is het merk Lancia meer in trek dan het merk Alfa Romeo.

Lancia is bij uitstek de luxedivisie van Fiat Auto en de Thesis is Lancia's topmodel; het beste paard van stal onder de luxepaarden. Logisch dat het beste paard van stal ook het beste van het beste krijgt. Daarom is de Thesis nu ook leverbaar met de nieuwe 2.4 20v JTD Multijet, die we ook in andere wagens van Fiat Auto, zoals de vernieuwde Alfa 156, tegenkomen. De 2.4 20v JTD Multijet is gebaseerd op de 2.4 10v JTD, waarmee de Thesis al leverbaar was. Doordat de vijfcilinder zelfontbrander nu vier kleppen per cilinder heeft in plaats van twee en werd voorzien van de geavanceerde Multijet brandstofinspuiting, steeg het vermogen van 150 naar 175 paardenkrachten. Indrukwekkender nog is de toename van het koppel, dat van 305 naar 380 newtonmeter ging. Die extra trekkracht is nu precies wat de Thesis met 2,4-literdieselmotor nodig had. Er is nu meer trekkracht over een groter toerengebied voorhanden en de dieselmotor is daardoor soepeler geworden. Met een soepele motor hoef je minder te schakelen. Dat is natuurlijk altijd makkelijk. Nog makkelijker is het om het schakelen aan een automatische versnellingsbak over te laten. Met name in het segment van de luxe, grote middenklassers, het 'jachtterrein' van de Thesis, is automatische transmissie eerder regel dan uitzondering.

Ingeperkt
De voor Lancia zo belangrijke thuismarkt doet hier echter niet aan mee. Nee, de meeste Italianen zijn nog altijd het liefst zélf met de pook in de weer. Omdat het voor het merk van belang is ook buiten Italië te scoren, kan de nieuwe diesel nu aan een vijftrapsautomaat gekoppeld worden. Om de combinatie van 2.4 2.0v JTD Multijet en 'Comfortronic'-automaat mogelijk te maken, moesten de ingenieurs het koppelgeweld van de Multijet wel tot 330 Nm inperken. Dat koppel ligt nog altijd beduidend hoger dan de 289 newtonmeter die de – bij Fiat Auto ook nieuwe - 3.2 V6 24v benzinemotor levert. Die machine is – net als de 'oude', maar nog steeds leverbare, 3.0 V6 24v – trouwens altijd gecombineerd met een vijftrapsautomaat. Ten opzichte van de 3.0 V6 wordt er met de 3.2 V6 een winst van 15 pk en 26 Nm geboekt. Dat de Thesis met deze nieuwe krachtbron een top van 240 in plaats van 234 km moet kunnen halen en in 8,8 in plaats van 9,2 seconden van nul naar honderd moet kunnen sprinten, lijkt misschien niet zo belangrijk. Interessanter vinden we dat de Thesis 3.2 V6 24v Comfortronic nooit gebrek aan adem lijkt te hebben, en de versnellingsautomaat heel alert reageert. Ook al ben je al met een stevig Autobahn-tempo onderweg; je hoeft maar even gas te geven en de automaat schakelt al een tandje terug om de luxe Lancia enthousiast verder te laten versnellen.
Met de nieuwe 2,4-literdiesel is de Thesis € 2.000 duurder dan met de 'oude', wat neerkomt op een vanaf-prijs van € 49.000. Wordt de diesel gecombineerd met een automaat, dan stijgt de prijs met nog eens € 2.300. De prijzen voor de 3.2 V6 24v versies laten nog op zich wachten.