Klokje Rond Speciaal - 2 x BMW 5-serie - BMW 518d – 2014 – 442.357 km
Freude am sparen!
40 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vorige week zag je Mikan van Zanten met zijn 535i, nu is het de beurt aan zijn goede vriend Geert van Eijk, die in 2014 in een fonkelnieuwe BMW 518d stapte. De teller nadert de 450.000 kilometer en tot nu toe is de Beierse diesel vrijwel probleemloos en bleven de onderhoudskosten beperkt. Blijft dat zo?
Wie de onderhoudshistorie van de 535i van Mikan heeft doorgespit, ziet dat zo’n 5-serie met potente zescilinder en vierwielaandrijving heel veel vergt van je financiële uithoudingsvermogen. Dat is bij de 518d van Geert wel anders. Bij 518 denk je meteen aan de instapmodellen uit de jaren 80 en 90, toen BMW de Vijf nog met een viercilinder op benzine leverde, wat later wederom gebeurde. Tegenwoordig weten we bijna niet beter en heeft zelfs een 530i nog maar vier cilinders. De BMW 518d heeft een geknepen variant van de 2-liter diesel uit de 520d, die 184 pk heeft, exact evenveel als de eerste 530d van 1998.
Tevreden met 143 pk sterke BMW 518d
Geert is tevreden met zijn 143 pk, chiptunen is nooit ter sprake geweest. Laten we wel wezen: 360 Nm koppel, een topsnelheid van 212 km/h en nog nipt binnen de tien tellen vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten plaatsen je bepaald niet in de categorie van stumpers. “Vrienden vragen wel eens gekscherend of ik de berg wel op kom met deze motor. De caravan van 1.800 kg trekt hij met gemak, kan ik je melden. Daarmee blijven we in de buurt, dus geen lange reizen naar het zuiden van Europa. Hij mag zelfs twee ton trekken.” Uitgerekend met deze auto heeft Geert ooit zijn reisrecord van Salzburg naar huis gevestigd: in net geen zes uur. “Alles zat mee tijdens die rit. Hoe dan ook, deze motor is vlot genoeg en draait heel weinig toeren op constante snelheid. Bovendien is hij enorm zuinig, ik kan zelfs 1 op 25 rijden.”
5-serie werd minder duur door upgrade
Geert bestelde zijn 518d, die hij de eerste paar jaar als leaseauto reed, in een stijlvolle kleurstelling. Bruin vanbuiten en ivoorwit leer vanbinnen. Heel chic. Het typeplaatje hoefde er wat hem betreft niet op, hoewel het juist een leuk statement is. “Ik zag bij de dealer een donkerblauwe met beige leer en wist meteen dat ik een soortgelijke combinatie wilde. Je zult mij misschien voor gek verklaren, maar in plaats van de standaard 18-inch wielen heb ik voor een maatje kleiner gekozen, voor meer comfort.” Voor een neerklapbare achterbank moest Geert bijbetalen, net als voor stoelverwarming. Hij had nog een mazzeltje want in de periode tussen de bestelling en de levering kreeg de motor een upgrade en een nog iets lagere uitstoot, dus ging de aanschafprijs aanzienlijk omlaag.
Vorig jaar is hij voor het eerst gestrand, met een kapotte dynamo. “Of eigenlijk niet eens blijven staan, alleen brandden veel rode lampjes. Dat was op een vrijdagmiddag in Amsterdam, waar ik bij de BMW-dealer te horen kreeg dat reparatie pas twee weken later kon. Toen heb ik de gok maar genomen om naar huis te rijden, waar mijn eigen garage op zaterdagochtend een andere dynamo heeft gemonteerd.”
Winterbanden
Aan de buitenkant en het interieur is de hoge kilometerstand totaal niet af te zien, Geert is duidelijk zuinig op zijn auto. Opvallend: de BMW staat op winterbanden van Michelin. “Sinds een paar jaar rijd ik op winterbanden, het hele jaar door. Ik doe tussen de 70.000 en 80.000 kilometer met een set en het bevalt mij heel goed.” Daar is Joep Schuurman, onze keurmeester van vandaag, het totaal niet mee eens: “Een winterband, hoe goed ook, is gemaakt om vooral bij lage temperaturen goed te presteren en bewijst vooral op sneeuw zijn goede diensten. Als het warmer is, slijt hij harder en op nat wegdek is de remweg veel langer en de grip minder goed. Als je dan toch niet wilt wisselen, kies dan voor een goede vierseizoenenband van hetzelfde merk. Ik vind de banden aardig wat lawaai maken en de voorste twee zijn versleten.”
Duidelijke taal van de vakman, die nog een aantal punten heeft genoteerd. Sommige daarvan zijn geen verrassing voor Geert. ”Af en toe ruik ik verbrande olie, dat komt door de lekkende klepdekselpakking. Deze keuring is een goede momentopname en mede op basis van de uitkomst, beslis ik of ik doorijd. Dan laat ik de belangrijke punten aanpakken, zoals de klepdekselpakking en de krukaspoelie. Als ik morgen een andere auto zou moeten kopen, dan wordt dat een jonge 520d.”
Eigenaar BMW 5-serie
Naam Geert van Eijk
Bouwjaar 1975
Woonplaats Son en Breugel
Beroep Beleidsadviseur
Eerste auto Volkswagen Golf I
Vorige auto Audi A6 2.0 TDI
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Panoramadak en comfortstoelen.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Zuid-Italië.”
Onderhoudshistorie
- 32.741 kleine beurt
- 63.230 grote beurt
- 92.703 kleine beurt
- 124.249 grote beurt
- 157.272 grote beurt
- 179.943 apk
- 189.604 grote beurt, condensor airco (garantie), wisserbladen
- 220.949 kleine beurt
- 228.260 twee winterbanden, remschijven en -blokken vóór
- 252.131 grote beurt
- 264.597 twee zomerbanden, apk
- 283.292 kleine beurt
- 293.110 apk
- 299.610 kleine beurt
- 335.332 grote beurt, remblokken achter, airco
- 354.492 vier winterbanden
- 367.244 kleine beurt
- 389.890 accu
- 400.600 grote beurt, remblokken achter, veren kofferdeksel
- 404.000 dynamo
- 432.999 wisserbladen, led-koplampen, remblokken vóór, hardyschijf, twee winterbanden
Dit mankeert er aan de BMW 518d:
- De headunit viel tijdens de proefrit uit en ging ook vanzelf weer werken
- Er zijn diverse rammeltjes en kraakjes in het interieur te horen
- Er is veel motorvibratie voelbaar
- Er is veel bandenlawaai hoorbaar, de auto staat op winterbanden die aan de voorzijde in slechte staat zijn
- De auto trilt wat op snelheid
- Het onderstel is erg bonkig over korte hobbels
- Er is een bonk voelbaar bij plotseling remmen
- Er staan een aantal actuele storingen in de auto, onder meer van de oliedruksensor
- De motor lekt veel olie bij het kleppendeksel
- De reactiearmrubbers aan de voorzijde zijn slecht
- De ophangrubbers van het differentieel zijn slecht/afgescheurd
- De motorsteunen zijn ingezakt
- De tweedelige krukaspoelie is flink ingescheurd
De mening van Carrec Technocenter
“Deze BMW 518d verdient een duimpje. Het is wel jammer om te zien dat de eigenaar van deze auto het liefst zo min mogelijk uitgeeft terwijl die van de 535 Touring er juist alles aan doet om hem goed te houden.”
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 518d |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.385 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.907 mm / 1.860 mm / 1.464 mm |
Wielbasis | 2.968 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.