Klokje Rond Speciaal - 2 x 5-serie van BMW - BMW 535iX - 495.259 km
Vijf ton genieten (en aftikken ...) met een 5-serie
87 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Mikan van Zanten, de eigenaar van deze 535iX, is al sinds zijn schooltijd bevriend met Geert van Eijk. Het toeval wil dat ze allbei sinds 2014 een BMW 5-serie rijden, al tien jaar dus. Geert doet dat in een nieuwe 518d, Mikan kocht een jonge 535iX met alle toeters en bellen. Die nemen we in deze aflevering onder de loep, volgende week zie je hoe het de 518d is vergaan.
Flinke onderhoudskosten
Het zijn wel twee uitersten, een 518d en een 535i met vierwielaandrijving. Als Geert echt zijn best doet en de wind duwt een beetje mee op het achterwerk van zijn spaardiesel, dan haalt hij 3,9 l/100 km. Gaat Mikan er eens goed voor zitten, dan houdt het wel zo’n beetje op bij 8,2 l/100 km. Om nog maar te zwijgen van de onderhoudskosten. Klokje Rond-keurmeester Joep Schuurman, die al heel wat van deze Fünfers (de F10, Touring F11) de revue zag passeren, licht alvast een tipje van de sluier door te stellen: “Je spendeert jaarlijks een bedrag aan onderhoud waarvoor heel veel anderen een jonge occasion kopen. Dat neemt toe met het stijgen van de kilometerstand.”
Dat klopt als een zwerende vinger en toch weerhoudt het Mikan er niet van om stug door te rijden in zijn prachtige Touring. “In 2013 kreeg ik een andere baan, waarvoor ik regelmatig naar Luxemburg moest, een flinke rit. Dat deed ik met een leaseauto, een Volvo V40. Best een fijne auto hoor, maar die lange reizen braken mij behoorlijk op. Met mijn werkgever ben ik toen overeengekomen dat ik zelf een auto zou kopen. Een diesel heb ik overwogen, gezien mijn jaarkilometrage, maar de stikstofuitstoot is hoger dan die die van een benzinemotor en zo’n zescilinder is natuurlijk geweldig.”
Zelf sleutelen
We hebben het hier over de 5-serie van de zesde generatie, die tussen 2010 en 2017 van de band rolde. In een tijd dat je nog rijkelijk kon kiezen uit zescilinders, allemaal 3-liter. De 523i met 204 pk, de 528i met 258 pk, de 530i met 271 pk en als 535i met 306 pk. Veel van die zespitters verdwenen bij de facelift in 2012. Mikan koos voor de meest potente benzine-zescilinder, in combinatie met vierwielaandrijving, wat bij BMW X-Drive heet. En een auto met enorm veel opties, zo ongeveer het hele boekje, behalve een panoramadak. Comfortstoelen met verwarming en koeling, adaptieve cruisecontrol, stuurverwarming en zelfs soft close op de portieren. “Vooral de 4WD is fijn. We gaan twee keer per jaar naar Oostenrijk, als er sneeuw ligt. Ik kom overal naar boven, de sneeuwkettingen zijn nog nooit uit de verpakking geweest. Op dit moment is het trouwens een achterwielaandrijver, het voorste differentieel is kapot. Twee jaar geleden heb ik de voorste aandrijfassen vervangen en nu blijkt helaas het dif kapot te zijn. De kunst van het sleutelen heb ik mijzelf eigen gemaakt bij een garagebedrijf waar ik beroepsmatig een klus voor deed. Ik heb meerdere dagen meegelopen in de werkplaats, waar ik veel van heb geleerd. Leuk om te doen en het scheelt nog eens heel veel geld ook.”
Eén band stuk, vier vernieuwen
We spitten door de onderhoudshistorie en zien dat die behoorlijk lang is en veel meer omvat dan alleen de reguliere beurten, banden en remmen. Een oudere BMW rijden is een dure hobby, zo blijkt. Je zou denken dat Joep met een onbeschreven blad terugkomt van zijn proefrit, maar niets is minder waar. Onderstel, aandrijflijn en remmen zijn niet meer zo fris, ondanks al het sleutelwerk. Mikan: “Dat van de besturing verbaast mij, het stuurhuis is al vervangen. In de andere punten kan ik mij wel vinden.”
De afgelopen tien jaar is Mikan maar één keer gestrand, door een kapotte oliedruksensor. En ook nog een keer in Duitsland: “Dat was echt bizar. Een van de achterbanden was over de volle lengte dwars doormidden. Finaal gescheurd dus. Het zijn runflatbanden, daarmee kun je met een bepaalde snelheid nog doorrijden, maar deze was echt aan flarden. Afgesleept naar een garage, de band was natuurlijk niet op voorraad. En omdat de rolomtrek links en rechts niet te veel mag afwijken, moesten beide achterbanden. Daar komt dan weer bij dat voor en achter niet te veel mogen verschillen, dus die twee moesten ook. Kassa, vier nieuwe banden! Terugblikkend kan ik concluderen dat ik ongeveer 60 procent van alle kosten vergoed heb gekregen van werk- en opdrachtgevers, dat verzacht de pijn. Maar ik ga hoe dan ook doorrijden, er moet nog drie ton bij. Nu ben ik heel benieuwd naar de 518 van Geert!”
Eigenaar BMW 5-serie:
Naam Mikan van Zanten
Bouwjaar 1975
Woonplaats Helvoirt/Den Haag
Beroep Bestuursadviseur/personal coach
Eerste auto Alfa Romeo 156
Vorige auto Volvo V40
Wat zou je aan je auto willen veranderen? "Minder onderhoud zou fijn zijn."
Wat is je langste reis met deze auto? "Toscane."
Onderhoudshistorie
Een greep uit het onderhoud van de BMW van Mikan:
- nieuwe motorkap na schade op snelweg
- 157.979 schadeherstel voor-en achterbumper
- 339.144 trilling verholpen: reactiestangen voor vervangen (links en rechts), nieuwe remschijven en remblokken voor
- stuurhuis vervangen na lekkage
- brandstofpomp inclusief filter vervangen, hardy schijf bij tussenbak vervangen
- 404.000 walnutblasting en nieuw kleppendeksel
- cardanas ophanglager vervangen, hardyschijf bij differentieel achter vervangen
- uitbouw aandrijfassen voor, vervanging wiellagers linksvoor en rechtsvoor
- 441.000 luchtcompressor luchtvering achter
- 455.487 cardanas en katalysator uit en inbouwen
- 449.851 remsysteem ontluchten vanwege remverschil voor
- 488.831 diagnose achterblijven pedaalrespons, smoketest inlaatkanaal (uitkomst: geen lek), motorflush incl nieuwe olie en filter
- 490.530 6 x bougies + 1 bobine
Wat mankeert eraan?
- Er zijn motorvibraties voelbaar in de auto
- Folie op het raam linksvoor laat los
- Er komt een gonzend/gierend geluid uit het motorruim, oorzaak onbekend maar kloppen doet het zeker niet
- Het stuur staat scheef met rechtuit rijden
- Het wisserblad achter streept
- Er komt een piepend/krakend geluid uit de achterbak
- De schokdempers achter slaan soms door, zouden beter kunnen
- De voorruit heeft veel steenslag
- De auto neigt naar rechts als het onderstel wordt verstoord door hobbels of oneffenheden
- Er zit wat vrije slag in de stuurinrichting
- De auto trilt een beetje met rijden en remmen op hoge snelheid
- De regensensor werkt matig
- De mistlampglazen zijn verweerd
- Er staan veel communicatiestoringen in de auto
- De auto heeft geen X-drive meer
De mening van Carrec Technocenter
“Ondanks deze punten een dikke duim omhoog voor de 535, gezien de hoge kilometerstand is hij nog in acceptabele staat.”
Deel jouw ervaringen met je auto! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 535i xDrive Touring High Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 81.007 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.907 mm / 1.860 mm / 1.462 mm |
Wielbasis | 2.968 mm |
Massa leeg | 1.815 kg |
Laadvermogen | 680 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520i |Headup|Leer|Elektrische klep|Touring
- 2013
- 201.364 km

BMW 5-serie Touring 535d High Executive F11 | EURO5 | 138.000KM | Panorama | Adaptive Drive | Comfort Seats
- 2010
- 138.000 km

BMW 5-serie Touring 530d High Executive M Sport 259PK | Pano | HUD | Softclose | VOL!
- 2013
- 537.798 km
Lezersreacties (87) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.